Muggebigge Startet 24.August.2006 Link til dette innlegget Startet 24.August.2006 Noen som har noen synspunkter på hvilken snekkemotor som er den optimale til en snekke på 20 - 22 fot? Er det Marna, Albin, FM, SABB, Sleipner eller noe annet? Bensin eller diesel? Noen som har kvalifiserte synspunkter! Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 24.August.2006 Link til dette innlegget Svart 24.August.2006 Kommer ann på hvilke snekke en prater om.Er det tre liker jeg FM eller Marna. I plast er jeg svak for Yanmar roy_n Sitér dette innlegget Link to post
Muggebigge Svart 24.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2006 Ja? Jeg har akkurat kjøpt en eldre Polar 22 med plastskrog og dekk og vindskjerm i tre :-) Hva er best da? Vel, vel... Det sitter uansett en Albin i den nå. En motor som virker helt ok, bortsett fra at alle deler må kjøpes i Sverige. Viktig at den sier "tøff". Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 24.August.2006 Link til dette innlegget Svart 24.August.2006 Jeg har tresnekke med Marna motor og vidbar propell. Dette gjør at jeg hele tiden har det lave turtallet og den gode dunk-dunk-lyden. Det er bensin. Forbruket er lik null og går i 5 knop. Litt mange spaker og hendler for å øke/redusere fart. Ganske spennende i starten... På Sjømannen har jeg Yanmar YSE12 diesel. Her er det ikke vribar propell, derfor går denne på turtall. Bruker heller ikke noe drivstoff. Men dette visste du kanskje, ser nå at det heller ikke var dette du spurte om. Diesel er ikke fullt så brannfarlig, da det ikke er lett antennelig før den er varm. Besin sier BANG umiddelbart, selv i kuldegrader. Min neste snekke vil jeg definitivt ha diesel, pga prisforskjellen på diesel og bensin. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
slettet Svart 24.August.2006 Link til dette innlegget Svart 24.August.2006 (redigert) hvis du ska ha bensin er Marna/FM/Sleipner med vribar prop de som lager den klart "TØFF"este lyden og går "mye" saktere enn feks Albinen - well ikke så mye men nok til at det gjør hele forskjellen. Marnaene lages jo fortsatt så det får du vel alt du trenger - muligens får man fortsatt deler til FMene og men dette er det sikkert andre som vet bedre enn meg. skulle jeg hatt en "lock stock and barrel" motor er det SABB G10 diesel med vriprop. mye bedre designet enn noen av de overstående og er så rått/fenomenalt laget at den kan gå på sildeolje i både fór og smøring (nesten) - tåler alt. går utenpå alt av nyere diesler - på alle måter men krever nøye montasje. dette er beskrevet i en utgave av praktisk båtliv for noen år siden og i den nedlastbare manualen fra sabb.no motoren ble laget fra 1955 til 2002 og det ble vel produsert noe slikt som 27000+ enheter og de var vel "markedsleder" blant motorer til livbåter. veier ca 200 kg snurrer på 350 - 1800 o/min dvs halvparten av "maset" til alle andre motsvarende diesler på markedet i dag. motor for "feinschmekere" med krav til enkelt og minimalt vedlikehold. Redigert 24.August.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Muggebigge Svart 25.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2006 Takker for gode og kvalifiserte meninger! Enig i at Albin har et noe mer moderne preg enn andre snekkemotorer, dvs at den ikke "tøffer" like melodisk...! Men den virker enkel og stabil, og relativt driftsikker. Satser nok på å pusse opp den i første omgang, hvis det ikke dukker opp en mulighet til et veldig godt kjøp av en annen motor. Men hva er fordelen med vribart propellanlegg. På min båt er det nå revers. Det er både enkelt og effektivt. Er det ikke mere styr med vribart anlegg? Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 25.August.2006 Link til dette innlegget Svart 25.August.2006 Er det ikke mere styr med vribart anlegg?Nei. Vribar propell er trinnløs fra forover til revers, som betyr at du kan justere hastigheten med gear. Du kan kjøre fra full forover til full bakk uten å sakke på (men hold deg fast for dette stopper brutalt). Du kan "ligge på været" eller dorge i rett fart. OG du sliper å skifte rotasjonsretning på mye stål (dvs akslig og propell) og er dermed mye snillere med drivverk. Sitér dette innlegget Link to post
arjosk Svart 25.August.2006 Link til dette innlegget Svart 25.August.2006 Hei, jeg har selv en FM, og har vært på FM's lager i Sarpsborg flere ganger. Her har de peiling, alle deler jeg trenger - og sier at det kommer de til å ha i all overskuelig fremtid også! Definitivt et godt argument, spør du meg! Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 25.August.2006 Link til dette innlegget Svart 25.August.2006 Takker for gode og kvalifiserte meninger! Enig i at Albin har et noe mer moderne preg enn andre snekkemotorer, dvs at den ikke "tøffer" like melodisk...! Men den virker enkel og stabil, og relativt driftsikker. Satser nok på å pusse opp den i første omgang, hvis det ikke dukker opp en mulighet til et veldig godt kjøp av en annen motor. synes og at albinen er bra lagd og går fint men når jeg hører en av de andre snekkene i nærheten med feks fm og vribar prop som tenner helt ute i røret på 100 o/min eller så - blir jeg litt misunnelig... skal se om jeg kan lage et lydopptak av noen forskjellige motorer. Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 25.August.2006 Link til dette innlegget Svart 25.August.2006 Du kan kjøre fra full forover til full bakk uten å sakke på (men hold deg fast for dette stopper brutalt).Dette tror jeg ikke du skal prøve på, i hvertfall ikke med SABB diesel og vribar propell. Du skal bare forandre propell-stigningen (vridningen) når du går med redusert kraft. Ellers så er vribar propell kjekt å ha både for dorging og ved "fin-manøvrering", da det er enkelt å variere skyve-kraften forover eller akterover. Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 25.August.2006 Link til dette innlegget Svart 25.August.2006 Dette tror jeg ikke du skal prøve på, i hvertfall ikke med SABB diesel og vribar propell.Been there, done that Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.August.2006 Link til dette innlegget Svart 25.August.2006 De som har erfaring med Malo 22' arbeidsbåt med 180 Cummins og trevinget 800 mm. vripropell med servo vet hva en virkelig bråstopp er. Fra 14 knop til stopp på under båtens lengde. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 25.August.2006 Link til dette innlegget Svart 25.August.2006 den optimale snekkemotor ? Det må være en som starter. Kjenner ingen annen gruppe som sliter så mye med motoren sine. Tresnekker i særdeleshet.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Muggebigge Svart 26.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2006 gamle saker trenger stell og omsorg vet du :-) Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 26.August.2006 Link til dette innlegget Svart 26.August.2006 Det må være en som starter.Altså sabb. Stort mer lettstartet diesel finner du vel ikke? Og så trenger den ikke mange batteri og bep-rele og slike greier, er det tomt for "støt" sveiver du den i gang. Er det kaldt og det burde vore glødet, bruker du en sigarett... OG en sabb dunk-dunk lyd på tomgang er deilig... Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 26.August.2006 Link til dette innlegget Svart 26.August.2006 .....OG en sabb dunk-dunk lyd på tomgang er deilig... ENIG! ----> Bare hør HER! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Suzuki Svart 26.August.2006 Link til dette innlegget Svart 26.August.2006 si meg en ting Walter_S; er den motoren oljetom eller ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
slettet Svart 26.August.2006 Link til dette innlegget Svart 26.August.2006 (redigert) hadde ikke spilt noen rolle - rullelager og plaskesmøring - motoren du burde hatt i skøyta di.... - for sikkerhets skyld.... Redigert 26.August.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 27.August.2006 Link til dette innlegget Svart 27.August.2006 Altså sabb. Stort mer lettstartet diesel finner du vel ikke? Og så trenger den ikke mange batteri og bep-rele og slike greier, er det tomt for "støt" sveiver du den i gang. Er det kaldt og det burde vore glødet, bruker du en sigarett... OG en sabb dunk-dunk lyd på tomgang er deilig... sabb ruler - bare slutter meg til obelix´sitt statement. da jeg min iditot - solgte baaten med sabben i skulle jeg vise kjøper hvor lett den startet etter vinterdvale og den startet på 1srte med man start. er den noenlunde i orden starter den såååå.... lettt - manuelt. bare vent til jeg finner igjen filmklippene mine.@ Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 27.August.2006 Link til dette innlegget Svart 27.August.2006 Åhhhh Sabb, det er musikk i mine ører....... Den motoren som lydklippet er fra har tørr eksos og kunne nok bli litt vodsom når du skulle langt avgårde...... Haaaaaaaa, høøøøører ikkeee hvaaaa du siiiier...... Våt eksos gjorde det mer levelig...... og godlyden var der fortsatt..... dunk, dunk dunk.... Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 27.August.2006 Link til dette innlegget Svart 27.August.2006 Har forøvrig brukt lydklippet til Walter som ringelyd til en kompis som har en enorm kjærlighet til sabb... Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 28.August.2006 Link til dette innlegget Svart 28.August.2006 ikke verdens beste lydopptak men dog, ikke det at den trenger starter men med mange nok "hjelpeggregater" tilknyttet er det likevel en fordel. litet filmklipp - 6mb eller så: SABB G10 start har et par-tre til med våt eksos. kommer med mer. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.August.2006 Link til dette innlegget Svart 28.August.2006 den her SABBen ligger på blocket.se nu den borde ge tillräckligt med lyd o vibrasjoner http://www.blocket.se/vi/9193825.htm?ca=15_s Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Dalton Svart 28.August.2006 Link til dette innlegget Svart 28.August.2006 Nok en unødvendig diskusjon. Det finnes kun èn, og det er Sabben. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
slettet Svart 28.August.2006 Link til dette innlegget Svart 28.August.2006 for liten gunga - trenger en 12 hk. du kan ikke sammenlikne denne semien og G10en når det gjelder støy og vibrasjoner ellers bare istemmer jeg Dalton.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.