Jump to content

VHF-kvalitet i indre Oslofjord


Dykker

Recommended Posts

:crazy:

 

Har hatt problemer i lang tid med VHF'en i Indre Oslofjord. Trodde det først var feil med innstallasjonen ombord mht feil på selve VHF'en eller antennen.

 

Har sjekket VHF'en hos importør og gjort det selv med RF-analysator. Alt var ok, frekvensstabilitet, SWR på lav og høy effekt, samt modulasjon.

 

Var innom Navy Høvik AS idag og dobbeltsjekket, alt OK, dog må jeg prate litt nærme mikrofonen for å få normal modulasjon, men det ble dobbeltsjekket med samme apparat som jeg har, og det stemte.

 

Før når jeg har prøvd med oppkall til Tjøme radio, så hører de meg iblandt dårlig. Jeg hører også arbeidskanalen til Oslo Havn dårlig noen ganger, men andre ganger veldig bra.

 

For noen uker siden hørte jeg også andre lystbåter kalte opp Tjøme for sjekk, de klagde også på det samme som jeg. I ettermiddag etter sjekken hos Navy Høvik AS var det veldig bra, men etter en stund (tunge regnbyger og skyer, ble det dårligere igjen). Vet at været har innflytelse på sending/mottak.

 

Jeg mistenker allikevel at senderen (K66) på Tryvann ikke er helt topp, den skiftet frekvens i fjor.

 

Jeg har til opplysning antennen 1 meter over kalesjen, samt at jeg har en reserveantenne (type kort) i masten.

 

Noen som har samme erfaringer som meg?

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Syntes det varierer mye jeg også på hvor bra Tjøme radio kommer inn , i sommer har Stocholm radio vært sterkere flere ganger . Veit ikke hvorfor men nå som sommeren er over så har det blitt stille fra svenskene , men Tjøme kommer og går når det gjelder hvor gått jeg for dem inn . Og dette gjelder fra samme plassen hele tiden (havna) . Men kan vel være været som gjør at det er så store forskjeller på kvaliteten . Men dette kommer det sikkert en god forklaring på her ettervært .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Spesielle forhold kan føre til at forskjellige radiosignaler går forbløffende langt, og da kan stasjoner som normalt ikke forstyrrer hverandre gjøre nettopp dette. Det har skjedd meg noen ganger i sommer. Noen ganger slår den fremmede senderen gjennom, og andre ganger fører det bare til at den lokale senderen får dårligere kvalitet.

Link to post
Share on other sites

jag har ett svagt minne av att vi diskuterat VHF-indre Oslofjord förrut her.......

 

og att det då skrevs att det er satt opp repeaterstasjoner, var det på Hurum o noe annet stelle

 

kansje det er så (jag vet ikke) att repeatrarna bare funker på Ch16 og den kanal som VTS Horten

har............

 

övríga kanaler har íngen repeatrer.......

 

möjligt det er så, vet ikke :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det er vel berre ein sendar som dekker indre Oslofjord, Tryvann på kanal 66. Reknar med at sendarane står i gittermasta og ikkje i sjølve Tryvanns tårnet.

 

Viss du er utanfor "fri sikt" og får for mykje "terreng" mellom deg og senderanlegget så vil jo dekningen bli dårlegare, spesielt der signalet må gå langt "langs bakken" (det vil seia at det er ein jevn hindring som strekker seg over ein stor del av strekket mellom deg og sendaren. Viss hindringa ligg nær deg, og det er fri sikt resten, så er det ikkje så merkbart)

 

Når du er utanfor fri sikt så vil signalstyrken variere mykje når du flytter på deg innanfor avgrensa områder. Dette er på grunn av at signalet går fleire vegar mellom basestasjonen og deg, og blir avbøyd og reflektert frå terrenget rundt deg. Signalet du mottar vil da vera summen av alle dei signala du mottar.

 

Viss du da mottar to signal som er like sterke, men i motfase, så vil resultatet bli null (motfase betyr at det eine signalet har gått litt lengre enn det andre slik at det eine signalet svingar opp samtidig som det andre svingar ned, summen blir null. Viss dei derimot er i medfase vil summen bli sterkare enn kvar enkelt av signala).

 

Resultatet av dette er at utanfor fri sikt så vil det alltid vera eit interferensmønster som gjer at signalet varierer kraftig når du flytter på deg. For å få godt samband må du då flytta litt på deg medan du høyrer motstasjonen, slik at mottatt signal vert best mogleg. Dette vil då vera den staden du må sende frå for at motstasjonen skal høyre deg best mogleg.

 

Og som alltid: Ein god antenneinstallasjon kjem alltid godt med.

 

Rossicus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...