Ask Startet 25.August.2006 Link til dette innlegget Startet 25.August.2006 Hei Kjølemekanikken vår har nok tatt kvelden. I sommar har den måtta ha høgare og høgare spenning for å starta opp. No startar den ikkje i det heile. Den får 14v når me ligg i hamn og har landstraum til ladaren. Eg må nok kjøpa ny. Det går nok mot vasskjølt denne gangen. 12v og med kompressor. Spørsmålet er kva merke og eventuelt kor denne bør kjøpast. Ikkje minst så er det inresannt kva ein ikkje skal kjøpa og kor ein ikkje skal kjøpa. Helst kvifor òg. Takksam for svar. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 25.August.2006 Link til dette innlegget Svart 25.August.2006 (redigert) Det står et brukt med ASU tilsalgs på finn nå. Beregnet for innbygging. Redigert, Dette var ikke sjøvannskjølt men ser ut for å kunne være en bra handel. "Beskrivelse Kjøleaggregat med Danfoss kompressor for innbygging i kjølebokser inntil 125 liter. Type Isotherm ASU 3201 med akumulator og smart elektronikk som kjøler ekstra ned når man lader batteriene. Brukt bare 1 sesong. Ny pris ca 9 000,-" Redigert 25.August.2006 av Gladiator (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.August.2006 Link til dette innlegget Svart 25.August.2006 Husker det var mye ståhei når Isotherm lanserte sjøvannskjølte aggregater. Men de lever nå en ganske anonym tilværelse på sidene til Isotherm. Ifølge spesifikasjonene blir ikke strømforbruket noe vesentlig lavere. Antagelig mest egnet i sydlige strøk. Har skrevet litt om kjøling og strømforbruk her. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 25.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2006 Takkar for svar. Me skal på langtur. Difor ønske om vasskjøling. Takk for tipset om brukt anlegg, men det er for lite til vår kjøleboks. Eg er framleis intressert i tips om merker? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.August.2006 Link til dette innlegget Svart 25.August.2006 Noe jeg har stusset over er hvorfor ikke båtkjøleskap produsentene tar i bruk samme teknologi som benyttes i varmepumper. Altså at kompressoren går hele tiden, men at turtallet avpasses til kjølebehovet. Dette fører til betydelig redusert strømforbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 25.August.2006 Link til dette innlegget Svart 25.August.2006 (redigert) Alle charterbåtene jeg har vært i hadde system fra Frigoboat, hvor kompressoren ble drevet av motoren. Man måtte kjøre motoren 1 time i døgnet, men da holdt det seg altså kaldt... Hele kasser med lettøl ble kaldt fra 30° i løpet av den timen... Eneste minus var at man måtte kjøre motor. Selv om man hadde landstrøm... Vet ikke om det var vannkjølte systemer, men tror ikke det. Redigert 25.August.2006 av Nefertiti (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 26.August.2006 Link til dette innlegget Svart 26.August.2006 Noe jeg har stusset over er hvorfor ikke båtkjøleskap produsentene tar i bruk samme teknologi som benyttes i varmepumper. Altså at kompressoren går hele tiden, men at turtallet avpasses til kjølebehovet. Dette fører til betydelig redusert strømforbruk. Les her Ingar. det er vel dette du etterspør. Isotherm Magnum TWIN Twin är vårt största och modernaste kylaggregat. Genom att koppla ihop två Danfoss kompressorer, som med ASU-funktionen vid motorgång samkörs på högsta varvtal, laddas snabbt även det största kylmagasinet för boxar upp till 325 liter. Men när istället kylbehovet är litet, för att bara underhålla kylan i en stängd box, startar enbart den ena kompressorn då och då i läge "Soft" och går då på lägsta varv, vilket gör att aggregatet är helt ljudlöst. Den känner inte bara av temperaturen i boxen, utan reagerar också på förändringar i kylbehovet. Kommer ni till båten och vräker ner en massa varm mat i boxen, så startar den upp ena eller båda kompressorerna på så högt varvtal att den snabbt får ner maten i rätt temperatur. Varefter maten blir kallare, så sänker den successivt varvtalet/kapaciten, allt för lägsta energiförbrukning och ljudnivå. Detta sköts av den välbeprövade ASU-elektroniken, monterad på ena kompressorn. För att bibehålla den ytterst låga ljudnivån i läge "Soft", så reglerar även sjövattenpumpen in sin kapacitet för aktuellt kylbehov. För att kunna samköras bekymmersfritt under lång tid, har kompressorerna ett oljeutjämningsrör. Detta är så utformat att aggregatet klarar alla de lutningar och stampninger som kan förkomma på sjön. Där finns även en inbyggd sjövattenkyld oljekylare, så att kompressorerna kan arbeta kontinuerligt för fullt även under tropiska förhållanden. För innerbelysning i boxen finns en lampa (tillbehör 10014) och elektroniken är förberedd genom ett uttag som ger 12 volt enbart då kylen är tillslagen. Arbetssätt och funktion i övrigt för landström, solceller etc, se informationen om ASU på mittuppslaget. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Ask Svart 28.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2006 Hei igjen. Kjølemekanikken er fiksa! Kortslutning av ledningane til temrmostaten stadfesta at denne virka. (Greiene starta ikkje likevel.) Derimot så viste det seg at det var dårleg kontakt i den eine kabelskoen, som bringer straum til kompressoren! Så no er maten kald! Opplegg med kompressor dreve av hovudmotoren minkar det på. Dette fordi ein då må kjøra motoren for å kjøla, også når ein har landstraum. På båtar der ein likevel kjøyrer motoren er dette eit bra opplegg. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.