Jump to content

Valg av kjøleaggregat


Ask

Recommended Posts

Hei

 

Kjølemekanikken vår har nok tatt kvelden. I sommar har den måtta ha høgare og høgare spenning for å starta opp. No startar den ikkje i det heile. Den får 14v når me ligg i hamn og har landstraum til ladaren.

 

Eg må nok kjøpa ny. Det går nok mot vasskjølt denne gangen. 12v og med kompressor.

 

Spørsmålet er kva merke og eventuelt kor denne bør kjøpast.

Ikkje minst så er det inresannt kva ein ikkje skal kjøpa og kor ein ikkje skal kjøpa.

Helst kvifor òg.

 

Takksam for svar.

 

 

Ask

Link to post

Det står et brukt med ASU tilsalgs på finn nå. Beregnet for innbygging.

Redigert,

Dette var ikke sjøvannskjølt men ser ut for å kunne være en bra handel.

 

 

"Beskrivelse

Kjøleaggregat med Danfoss kompressor for innbygging i kjølebokser inntil 125 liter. Type Isotherm ASU 3201 med akumulator og smart elektronikk som kjøler ekstra ned når man lader batteriene. Brukt bare 1 sesong. Ny pris ca 9 000,-"

Redigert av Gladiator (see edit history)
Link to post

Alle charterbåtene jeg har vært i hadde system fra Frigoboat, hvor kompressoren ble drevet av motoren. Man måtte kjøre motoren 1 time i døgnet, men da holdt det seg altså kaldt...

Hele kasser med lettøl ble kaldt fra 30° i løpet av den timen...

 

Eneste minus var at man måtte kjøre motor. Selv om man hadde landstrøm... :rolleyes:

 

Vet ikke om det var vannkjølte systemer, men tror ikke det.

Redigert av Nefertiti (see edit history)
Link to post

Noe jeg har stusset over er hvorfor ikke båtkjøleskap produsentene tar i bruk samme teknologi som benyttes i varmepumper. Altså at kompressoren går hele tiden, men at turtallet avpasses til kjølebehovet. Dette fører til betydelig redusert strømforbruk.

Les her Ingar. det er vel dette du etterspør.

 

Isotherm Magnum TWIN

 

Twin är vårt största och modernaste kylaggregat. Genom att koppla ihop två Danfoss kompressorer, som med ASU-funktionen vid motorgång samkörs på högsta varvtal, laddas snabbt även det största kylmagasinet för boxar upp till 325 liter. Men när istället kylbehovet är litet, för att bara underhålla kylan i en stängd box, startar enbart den ena kompressorn då och då i läge "Soft" och går då på lägsta varv, vilket gör att aggregatet är helt ljudlöst. Den känner inte bara av temperaturen i boxen, utan reagerar också på förändringar i kylbehovet. Kommer ni till båten och vräker ner en massa varm mat i boxen, så startar den upp ena eller båda kompressorerna på så högt varvtal att den snabbt får ner maten i rätt temperatur. Varefter maten blir kallare, så sänker den successivt varvtalet/kapaciten, allt för lägsta energiförbrukning och ljudnivå. Detta sköts av den välbeprövade ASU-elektroniken, monterad på ena kompressorn. För att bibehålla den ytterst låga ljudnivån i läge "Soft", så reglerar även sjövattenpumpen in sin kapacitet för aktuellt kylbehov. För att kunna samköras bekymmersfritt under lång tid, har kompressorerna ett oljeutjämningsrör. Detta är så utformat att aggregatet klarar alla de lutningar och stampninger som kan förkomma på sjön. Där finns även en inbyggd sjövattenkyld oljekylare, så att kompressorerna kan arbeta kontinuerligt för fullt även under tropiska förhållanden. För innerbelysning i boxen finns en lampa (tillbehör 10014) och elektroniken är förberedd genom ett uttag som ger 12 volt enbart då kylen är tillslagen. Arbetssätt och funktion i övrigt för landström, solceller etc, se informationen om ASU på mittuppslaget.

 

:cheers:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Hei igjen.

 

Kjølemekanikken er fiksa!

Kortslutning av ledningane til temrmostaten stadfesta at denne virka. (Greiene starta ikkje likevel.)

Derimot så viste det seg at det var dårleg kontakt i den eine kabelskoen, som bringer straum til kompressoren! Så no er maten kald!

 

Opplegg med kompressor dreve av hovudmotoren minkar det på. Dette fordi ein då må kjøra motoren for å kjøla, også når ein har landstraum. På båtar der ein likevel kjøyrer motoren er dette eit bra opplegg.

 

 

Ask

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...