Jump to content

Bavaria 35 Sport, erfaringer?


Ludde

Recommended Posts

Er for tiden båtløs, og vurdere en BMB 35 Sport som neste båt. Er det noen som har erfaing

fra bruk av en slik eller en lignenede BMB? Har fått med meg litt lurvete finish, og at noen timers jobb med isolering av motorrom er nødvendig, samt at enkelt lekker litt vann i hekken, men tar i mot alle tips og erfaringer omkring denne båten.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Hei Thomas

 

Ønsker meg en Windy 37, men prismessig er dette i drøyeste laget, da jeg må se på 10 år gamle båter for å ligge i nærheten prismessig. De mindre Windy båtene er oppredningdbåter, og vi vil ha faste køyer. Enig i at Windy, Fairline, Cranchi, Gobbi ol. er en annen klasse, men har fått for meg at BMB er mye båt for pengene. Dessuten er D-4 motorene spennende, og i alle fall mer etter min smak enn KAD 40 serien med noen hundre timer på tellerne.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke selv vært mer enn ombord i BMB 35,.

 

Jeg har en bekjent som har en ny Windy 33 og han har en bekjent som har en ny BMB 35. Dette er andrehåndsopplysninger som da sier at Windyen kjører fra BMB'en som ikke noe så fort det er litt sjø, dvs betydelig bedre sjøegenskaper. BMB'en har 2xD4 260 Windyen har D6 350. BMB eieren er ikke fornøyd fordi det knaker og knirker i båten og den virker visstnok ikke bra sammenskrudd sammenlignet med Windyen. Finnishen du får er som du skriver kanskje litt rufsete - det er mye silikonsammenføyninger og dørkene slamrer.

 

Men jeg synes at BMB har kommet seg betydelig på innredningskvalitet siste par årene.

 

En BMB med samme utstyr som en ny Windy vil jeg tro koster rundt 2 millioner. Jeg er jo veldig, veldig farget av vårt båtvalg, så jeg kan med hånda på hjertet og helt ærlig si at jeg heller hadde kjøpt en av de pent brukte W37 som ligger på Finn nå enn en ny BMB 35 :smiley:

 

Men BMB 35 er større under dekk enn Windy 37. Bedre ståhøyde, større bredde - mye mer kubikk totalt. Så om det er plass under dekk du vil ha får du mest for pengene på BMB. Er det fantastiske sjøegenskaper og høy kvalitet på alt du vil ha er nok en Windy et hakk over. Min egen opplevelse av sjøegenskapene på båten vår tenkte jeg egentlig ikke så mye over før vi kjørte forbi to rib'er på 5-6 meters lengde på utsiden av Jeløya en dag det blåste solgangsbris. Det var rufeste motsjø, og vi lå i 28-30 knop med baugen litt trimmet ned for å kløyve sjøen. RIB'ene klarte ikke å holde følge med oss før vi dreide av og fikk sjøen fra sida.

 

Valget av motor som du også kommenterte. VI har 2 D4 motorer i båten vår. Før vi kjøpte båten testet vi en tilsvarend båt med to KAD 300. Kan ikke si at vi merket store forskjellen på D4 og KAD 300. Kanskje D4'ene trykker båten litt fortere oppover i fart (ikke 0-20 knop) enn KAD'ene. Og D4 har litt lavere forbruk. Ellers synes jeg det var ganske så likt. Båtene har tilstrekkelig med motor.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

jeg har en bekjent som er selger av BMB. Det jeg har fått høre som er negativt, er at det er lite lys som slipper inn i kabinen og vanskelig å se ut av vinduene (fra kabinen). Men dette er jo relativt, og et veldig subjektivt inntrykk.

 

Noen påpeker at det er mye plast og lite håndtverk i BMB, -men det er det vel både fordeler og ulemper med.

 

Synes du skal bestille en prøvetur med BMB, Ludde. Hos Windy også. Det er viktig at du finner en båt du er fornøyd med.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har en BMB 25S på 3. sesongen og er godt fornøyd. Det er selvsagt noen ting jeg ville ha hatt annerledes, men jeg har vanskelig for å se at man kan f så mye båt for pengen andre steder.

 

Jeg har ikke prøvd 35'en, men 25'en har fått mye fortjent skryt for sjøegenskapene sine i diverse båtmagasiner. At det er lite lys i kabinen kan jeg ikke forstå. Det er jo store takluker og døra er i sotet materiale. De slipper inn godt med lys. På grunn av ventilenes plassering er som andre har nevnt ikke lett å se ut, men heller ikke lett å se inn.

 

Den rufsete finisjen folk stadig nevner om Bavaria finner jeg bare bak luker, ned i benker og lignende steder. Men knirkelyder det har jeg ikke. Det elektriske anlegget er heller ikke det mest ryddige når det gjelder kabelføringer. Merkingen kunne helt klart også vært bedre.

 

Bavaria har nok ikke de smartest løsningen på små detaljer, men det fungerer. Det mest irritable hos meg, ved siden av dårlig støyisolering i motorrommet, var at det ikke var elektrisk lukeløfter på motorluka, men det var jo ikke verre en at jeg selv installerte det.

 

Alt utstyret om bord er levert av anerkjente leverandører. Jeg fikk med bruksanvisninger ol. på alt som var montert om bord.

 

Som andre har nevnt så bør du ta en prat med folkene hos Lunde. Det er vennlige og har sikkert en 35 du kan få en tur med. I september kan du vist også få noen ekstra hyggelige priser :-)

 

Edit:

Glemte å nevne at Bavaria, som flere, dessverre bruker sotet glass i vindskjermen. Ser pent ut, men er noe dritt når det er vær med dårlig sikt.

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Hei vi har en windy 33 mistral til salgs hos oss på Norsk Båtsenter.båten er meget godt holdt og fungerer meget bra.at gjerne en tur og se på den.4 faste køyer.

Hilsen Thomas. :flag:

Dette er jo en ganske så gammel båt. Om jeg ikke husker helt feil var dette den første Mistralen som ble lansert - før den ble strekt til 35 foteren som så ble strekt til 36 Grand mistral som fikk ny badeplatform og ble 37 Grand Mistral.

 

Synes vel også at du bør være litt varsom med å selge for mye slik at du ikke går over grensen for tekstreklame :smiley:

 

En 35 Mistral har en ganske trang stikkøye mens 37 Grand mistral har en skikkelig kabin akter

W37 akterkabin

Posted Image

w35 akterkabin

Posted Image

 

w33 akterkabin et såkalt "krypinn" :wink:

Posted Image

 

Jeg er helt enig i at du bør se på flere typer båter før du velger. Mitt personlige inntrykk av Bavaria båtene er at de opp til 30 fot er ganske så prisverdt. Over det begynner kanskje kravene til finnish etc å stige hos kjøperne, og da henger kanskje ikke Bavaria like godt med? I tester pleier de å få gode skussmål for sjøegenskaper. Den kritikken jeg har lest er først og fremst enkel finish, enkle tekniske løsninger og at de større båtene oppleves som altfor dyre sammenlignet med konkurrenter.

 

Thomas - når kommer mer info om nye V45? ser at dere fortsat annonserer V42 for konvoileveranser langt ut i 2007. Men V45 kommer vel til å erstatte denne?

Link to post
Share on other sites

Hei vi har en windy 33 mistral til salgs hos oss på Norsk Båtsenter.båten er meget godt holdt og fungerer meget bra.at gjerne en tur og se på den.4 faste køyer.

Hilsen Thomas. :flag:

Vi har et eget forum for leverandørannonser. Ditt innlegg hører vel heller inn der. :nono:

 

Ta kontakt med Ingar om leverandørstatus, Åpent forum skal helst være reklamefritt!

Link to post
Share on other sites

Hei hadde jeg vært deg ville jeg kikket litt på windy 33 eller windy 35.kvaliteten på denne type båter er langt bedre en BMB.Har jobbet mye med begge båt typene og holder en knapp på windy.

Hilsen Thomas.

Hei vi har en windy 33 mistral til salgs hos oss på Norsk Båtsenter.båten er meget godt holdt og fungerer meget bra.at gjerne en tur og se på den.4 faste køyer.

Hilsen Thomas. :flag:

Dette er noe av det dårligste jeg har lest på lenge her inne. Ingen begrunnelse for hvorfor Windy bør velges. Deretter viser det seg at denne "Båtmekanikkeren" er selger hos Norsk Båtsenter. Ikke akkurat tillitsvekkende :nono:

Link to post
Share on other sites

Ingen begrunnelse for hvorfor Windy bør velges.

Joda, han sier at han holder en knapp på Windy etter å ha vært ombord i begge.

 

tror ikke båtmekanikeren er selger hos NBS - men han sier selv at han jobber der. Synes det er fint med hans bidrag her jeg.

 

At Windy lager båter av høy kvalitet bør være kjent. Det skrives i hvertfall i stort sett hver test av Windyner. Men hva som er best - det er subjektivt. For da kommer man også inn på hva som er mye båt for pengene, og det har jeg ennå ikke skjønt hva betyr

Link to post
Share on other sites

Slapp av Thomas du har intet galt gjort. Det må være en selvfølge at du kan fortelle hva der finnes for salg hos din arbeidsgiver. Det har da ingenting med leverandørstatus å gjøre. Å nekte deg det blir jo ren knebling.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Du er ikke noe verre enn Bitteliten, en av de mest pågående selgerne på dette forumet.

Før var det bare Nidelv han pushet, nå er det Windy..:)

'Ikke glem HR også da. Jeg har en tendens til å like de også. Sammen med Najad og Bavaria seilbåter og de mindre motorbåtene liker jeg også godt (opp til 32 fot synes jeg ser bra ut) :lol: Desverre har jeg ingen næringsinteresser i dette, mne det er kanskje like greit tror jeg - i hvertfall for produsentene.

 

Uotver det ser jeg ingen feil i å fortelle at man er fornøyd med det man har - eller var det feil det kanskje :wink: Antakelig var det det - det blir liksom ikke helt politisk korrek Blir så lite kos med minsøye av det og det er jo litt leit :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har vært noen dager i Frankrike og ser at det er kommet mange synspunkter, og det er jo glimrende. Har prøvekjørt Bavaria 35 Sport, og synes den oppførte seg fint. Nå var det ikke spesielt mye sjø å snakke om, men tok de bølgene som var fint, både i lav fart og i 30 knop.

 

Gikk lett opp i plan, og var enkel å manøvrere i trange farvann, og støyet ikke plagsomt mye. Denne båten hadde etterisolert motorrom, noe jeg tror er et must. Har forøvrig aldri hatt to motorer før, så det var jo en utfordring å få koordinert dette med elektronisk motorstyring.

 

Enig i at kabinene er litt mørk, og at det slippes inn lite lys der, men der skal man jo ikke være annet enn sent på kvelden, så det har vi ikke tatt noe hensyn til.

 

Det blir messepriser på båten nå i høst, slik at det er mulig å gjøre et godt kjøp på en ny båt. Ligger noen aktuelle 2006 modeller på Finn, men de blir da et år eldre, og skal ha service og vinterlagring, så ny båt levert i april med full garanti, frister jo litt.

 

Som sagt tidligerer er det andre båter, som Windy, som er av en annen klasse, men fortsatt mener jeg at BMB gir mye båt for pengene. Windy 37 GM koster som billigst på Finn 1.890.000 for en 98 modell med KAD 44, og oppover til 2.850.000. 2,8 mill. er desverre litt i det øvre skjiktet for min lommebok, og KAD 40 serien vil jeg helst ikke ha, så jeg er litt usikker på hva det ender med.

 

Ble jo lagt ut en 2006 Cranchi Zaffiro på nettet, og dette eer jo en av de fineste båtene i denne klassen synes jeg, så vi får se hvor vi ender.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

. Har forøvrig aldri hatt to motorer før, så det var jo en utfordring å få koordinert dette med elektronisk motorstyring.

Nei, dette fikser jo motorstyringen på D4 motorene selv. Så lenge turtallet er over 800Omin synkroniserer den motorturtallet selv.

 

Og skal du velge motorer - så velg D4 260 med kompressor. Jeg stusser på at de leverer D4 225 på denne båten. For meg virker det tungt og litt slapt

Link to post
Share on other sites

Nytt er nytt, det er en herlig følelse. Jeg synes Bav 35 er en meget stilig båt. Flotte linjer. Klart

Sportcruisersegmenter er det flere som

 

Sunseeker 375

Fairline Targa 37

Cranchi

Gobbi

Windy 37 GM

Princess V serie,men den er større

osv

 

men det er stor forskjell på prisene og. I forhold til pris for du mye båt for pengene og velge en Bav. og i tillegg for du helt ny. Prisen er også med dobbelmontasje av D4 .

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Prisen er også med dobbelmontasje av D4 .

JA, men D4 225 blir slapt i denne båten. Toppfarten er sikkert OK, men aksellerasjonen blir nok dårlig. Og D6 310 tror jeg blir veldig tungt i hekken - de veier jo til sammen nesten 400 kg mer enn D4 260

Som vanlig på nye Bavariaer bør man få med frakt, kallesje etc i prisen før man ser seg helt blind på de lave listeprisene

Link to post
Share on other sites

Akkurat prislister er jeg flink til å lese. Når man legger en slump penger på bordet for å kjøpe seg

båt, er akkurat det viktig.

 

Men jeg tror tilleggene er det som gjør en del irriterte, kanskje fordi de heller går ned en størrelse,

og kjøper en med en del tilbehør. Men heller ønsket modellen større.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Enig i at prisingen til BMB er litt håpløs, da det ikke er mulig å få en båt til listepris, da teknisk klargjøring, kalesje, frakt og priming/bunnstoff kommer i tillegg. Tilsammen ca. 125.000 før du skal dytte på utstyr og morsomme ting man har mer eller mindre behov for.

 

Når det gjelder D4-225 har jeg ikke prøvd båten med annet enn denne motoren, og jeg syntes det var helt greit. Enig i at den kunne fungert bedre med 260, og at det mest ville vært merkbart når båten skal opp i plan. Ville gjerne hatt 260 varianten, men den er priset for høyt hos BMB, og avspeiler på ingen måte den reelle prisdifferansen mellom disse motorene i forhold til hva differansen er dersom man skal kjøpe motorene separat.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...