Bitteliten Svart 30.August.2006 Del på Facebook Svart 30.August.2006 Et tips ¨når det gjelder motorvalg. Tenkt også på at båten ofte veier 1-2 tonn mer når man er på ferietur. Mye greier som skal være ombord, mer folk ombord og mer bunkers/vann. Og det å ta båten raskt i plan gjør den mye mer annvennelig. Også om man kjører i litt sjø vil man gjerne ha den fleksibiliteten sterke motorer gir. Med våre to D4 260 har jeg opplevd å gå tom for krefter over en "bakketopp" i Kosterfjorden - var litt sein med å gi på for å komme over en stor bølge og måtte slakke av og vente på neste bølge for å komme over. hva er prisdifferansen på 260 vs 225? Sitér dette innlegget Link to post
hos Svart 30.August.2006 Del på Facebook Svart 30.August.2006 (redigert) Her er utdrag fra prislisten til Lunde Båt for en Bavaria 35 Sport (uten HT): 2x Volvo Penta D4-225 EVC / DPH - Duoprop. Diesel 428 kr 1 630 000 2x Volvo Penta D4-260 EVC / DPH - Duoprop. Diesel 496 kr 1 790 000 2x Volvo Penta D6-310 EVC / DPH - Duoprop. Diesel 596 kr 1 875 000 Ut fra denne ser det klart ut til at versjonen med 2*D4-260 er overpriset. Litt merkelig at det skal være større differanse mellom D4-260 og D4-225 enn mellom D6-310 og D4-260. En annen ting jeg stusser litt på, er at en må opp hele kr. 241.000 for å få hard-top til denne båten - det er vel en mye større prisdifferanse enn det f.eks. Windy opererer med for båter av tilsvarende størrelse? Redigert 30.August.2006 av hos (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen hos Link to post
Blue_Dragon Svart 30.August.2006 Del på Facebook Svart 30.August.2006 (redigert) Prisinge til Lunde er som vanlig helt håpløs. En kan fort føre på 100K før båten er i Norge. 241 lapper for HT? Jeg har sagt mange ganger at det beste kjøpet jeg har gjort var og ikke kjøpe en BMB. Til sammenligning så koster Ht til Windy 33 75.110 ! Jeg synes ikke en skal rakke for mye ned på D4-225. Dette er fremdeles en svært god motor. Bortfall av kompressor gir dårligere akkselrasjon, men mindre støy og potensielt mindre vedlikehold i fremtiden. 36 knop med dual D4-225 bør være mere en god nok fart. Redigert 30.August.2006 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 30.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2006 (redigert) HT båt har aldri vært noe tema for oss, da det koster mer enn det smaker fra BMB. Ser man på differansen mellom D4-225 og 260 er denne 160 k, mens dersom man kjøper motorene fra en VP forhandler er differansen ca. 83 k. Det finnes ingen gode forklaringer på hvorfor det er slik desverre. Jeg er også av den oppfatning at dersom jeg kan komme utenom kompressor er det en fordel på lengre sikt da de krever mer på vedlikeholdssiden. Nå er det kanskje litt unfair å sammenligne eldre kompressormotorer med moderne common-rail, men er ikke kompressorteknologien omtrent den samme?? Betyr ikke det et elektronisk innslag på en skive, og en masse reimer? Redigert 30.August.2006 av Ludde (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Bitteliten Svart 30.August.2006 Del på Facebook Svart 30.August.2006 En annen ting jeg stusser litt på, er at en må opp hele kr. 241.000 for å få hard-top til denne båten - det er vel en mye større prisdifferanse enn det f.eks. Windy opererer med for båter av tilsvarende størrelse?Windy tar 90.000 for HT på 37GM. Jeg synes ikke en skal rakke for mye ned på D4-225. Dette er fremdeles en svært god motor. Bortfall av kompressor gir dårligere akkselrasjon, men mindre støy og potensielt mindre vedlikehold i fremtiden.Kompressorhvinet som er på KAD motorene finnes ikke på D4 260. Eneste jeg hører fra kompressorene er et lite hvit fra reime akkurat når kompressoren slår inn. Tror det fikses på service. Man merker heller ikke denne "av og på" følelsen som man feks har påKAD 32 kompressoren. Jeg opplever 260 som en harmonisk motor. Vedlikeholdet er å bytte reim en gang i året og kompressorolje hvert annet år. Mulig at man får større sutgifter over tid ettersom man har enda en sak som kan gå i stykker, men det tror ikke jeg. Har ennå ikke hørt om kompressorhavari slik man av og til hører om turbohavarier Jeg ville sjekket prisene på BMB 35 i Sverige også. Har sett annonser der de er MYE billigere enn Lunde. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 30.August.2006 Del på Facebook Svart 30.August.2006 Sjøl byttet jeg min mindre enn 1 år gamle Bavaria til en Marex 350. Har ikke angret en dag. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 30.August.2006 Del på Facebook Svart 30.August.2006 Litt mere info om D4-260 Tests conducted by Volvo Penta show that the D4-260 DP lives up to its promises. Two identical Nimbus 250 Nova R boats were taken for a test run - one fitted with a D4-260 DP and the other with a Volvo Penta 5.7GXi, a 320-horsepower five-liter V8 with a Duoprop drive. The D4-260 diesel engine accelerated faster than the gasoline-driven V8. For up to 25 knots, the D4-260 was 1.5 seconds, or 15%, faster. Moreover, fuel consumption at cruise speed is about 30% lower for the D4-260 than for the 5.7GXi. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 30.August.2006 Del på Facebook Svart 30.August.2006 Enig i at prisingen til BMB er litt håpløs, da det ikke er mulig å få en båt til listepris, da teknisk klargjøring, kalesje, frakt og priming/bunnstoff kommer i tillegg. Tilsammen ca. 125.000 før du skal dytte på utstyr og morsomme ting man har mer eller mindre behov for. Helt enig. Men nå tror jeg ikke noen betaler listeprisen for en så stor båt i dag. Selv betalte vi 10.000 for kalesje, frakt, teknisk klargjøring og "startpakke". Det er jo alltid rabatter å få, men det har jo selvsagt også de andre leverandørene. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
lippert Svart 30.August.2006 Del på Facebook Svart 30.August.2006 Glemte å nevne at Bavaria, som flere, dessverre bruker sotet glass i vindskjermen. Ser pent ut, men er noe dritt når det er vær med dårlig sikt. Det er ikke ofte jeg siterer meg selv, men etter å ha studert litt bilder av nye BMB'er så ser jeg at Bavaria tydligvis har plukket opp noen signaler og sluttet med dette tullet. Flott Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Ludde Svart 30.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2006 (redigert) Helt enig. Men nå tror jeg ikke noen betaler listeprisen for en så stor båt i dag. Selv betalte vi 10.000 for kalesje, frakt, teknisk klargjøring og "startpakke". Jada det er mulig å gjøre gode kjøp, og det er rom for litt forhandling på dette. Poenget er vel mer at man i utgangspunktet kunne priset båten på vannet, uten ekstrautstyr og kjekt å ha ting. Det er ikke ofte jeg siterer meg selv, men etter å ha studert litt bilder av nye BMB'er så ser jeg at Bavaria tydligvis har plukket opp noen signaler og sluttet med dette tullet. Flott Jeg stusset litt over dette for ingen av de båtene jeg har sett har dette, så det er nok fjernet. Redigert 30.August.2006 av Ludde (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Ludde Svart 30.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2006 Sjøl byttet jeg min mindre enn 1 år gamle Bavaria til en Marex 350. Har ikke angret en dag. Kunne du utdype dette litt? Marex 350 er en glimrende båt, med masse uteplass, og lekre løsninger, men hva var årsaken til at du byttet? Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Puffen Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Kunne du utdype dette litt? Marex 350 er en glimrende båt, med masse uteplass, og lekre løsninger, men hva var årsaken til at du byttet? Jeg hadde en B 29 S. Jeg har lagt ut litt om denne i erfaringsdatabasen. Årsaken til at jeg byttet var ikke ønsket om 5 - 6 fot ekstra for å si det sånn. At jag endte opp med 35 fot skyldtes at akkurat denne båten hadde en del av de løsningene jag savnet. Kjøpte Bavariaen litt for fort. Årsaken til dette var nok at jeg falt veldig for Bavarias design og sjøegenskaper. Etterhvert startet jeg å irritere meg over mye manglende praktiske løsninger. Noe er nevnt. Det som jeg mislikte mest var garantioppfølging fra forhandler og delvis importør. Fikk etterhvert en følelse av at de var ferdige med handelen når båten var levert. Du skal bl.a. være obs på at forhandler må utføre garantiarbeid for egen regning. Dette hemmer selvsagt motivasjonen. Marex derimot er gjennomført praktisk, mangler kanskje noe på finnish og design. Oppfølging fra forhandler og verft er upåklagelig. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Marex 350 CC med D6-350 er faktisk ingen dum båt. Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 31.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2006 (redigert) Takk for informasjonen, er også litt skeptisk til denne delen av handelen, men vi får se. Marex 350 med D6 er et glimrende valg, men ikke for oss. Vi hadde drevras i sommer i kraftig vind og 2 meter bølger, slik at 1 motorinnstallasjon er et ikke tema her i huset, dersom jeg skal ha en sjanse til å få med kone og barn på sjøen igjen. Redigert 31.August.2006 av Ludde (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Bitteliten Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Marexen frå du også med 2 motorer. 2xD3 190 vil sikkert fungere bra i en slik båt. Sitér dette innlegget Link to post
hos Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 (redigert) Takk for informasjonen, er også litt skeptisk til denne delen av handelen, men vi får se. Marex 350 med D6 er et glimrende valg, men ikke for oss. Vi hadde drevras i sommer i kraftig vind og 2 meter bølger, slik at 1 motorinnstallasjon er et ikke tema her i huset, dersom jeg skal ha en sjanse til å få med kone og barn på sjøen igjen. En annen fin båt i omtrent samme størrelse og prisnivå er Nor Star 350. Båtmagasinet testet den med 1*D6-350 i fjor høst, og de gav den sine anbefalinger. De påpekte at D6-350 fungerte meget bra i den båten, men de skrev også at det var det minste motoralternativet, så du kan helt sikkert få den med dobbeltinstallasjon. Jeg har inntrykk av at dette er en veldig fornuftig og bra båt på mange måter, selv om prisen er litt høyere enn jeg ville ha forventet (testversjonen i fjor kostet vel ca 2.150.000,-). Innredningsmessig er den også ganske annerledes enn Bavaria 35 Sport (og Marex 350). I B 35 får du 2+2 faste soveplasser i tillegg til salong, bysse og toalett under dekk, mens NS 350 har 2+1 faste soveplasser + romslig U-salong som blir en stor dobbeltseng når bordet legges ned (denne salongen kan skilles av med en skyvedør). I tillegg har NS 350 stort toalett + separat dusj under dekk, mens bysse (med skikkelig gass-komfyr) og en romslig sittegruppe er i cockpiten. Hvis jeg skulle hatt båt i dette prisnivået, er det ikke utenkelig at jeg ville ha valgt NS 350 - tror kanskje jeg ville ha foretrukket denne framfor f.eks. Marex 350 CC. Når det gjelder oppfølging fra produsent har jeg inntrykk av at de som har Nor Star-båter gjennomgående er svært godt fornøyd. Lykke til med valget. Redigert 31.August.2006 av hos (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen hos Link to post
Bitteliten Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Jeg er enig med hos at NS 350 er en flott båt. Den het tidligere Nidelv 340 - NordStar har forlenget badeplatformen og endret targaen noe. Ellers er de like Jeg synes kanskje at løsnigen med salong foran er litt trang/upraktisk, men den har absolutt sine fordeler. Nidelv sluttet å lage denne båten etter at formene brant på Elwaro som produserte den for Nidelv. Da jeg snakket med Nidelv om denne båten - for vi var seriøst interessert i den da vi skulle bytte vår Nidelv 300 - sa de at det var to ting de ikke likte med båten. Båten er rank i fart, og veldig følsom for vektendringer sideveis. De beskrev det slik at om en person reiser seg fra salongen og går over på andre siden av båten så skjærer den over til siden. Mulig at NordStar har løst dette ved å flytte steglistene utover og kanskje også deres targaløsning veier litt mindre. Jeg har også sett at båten som standard har automatiske trim flaps. Dette kan også løse dette - men man er da litt sårbar for teknikken. Andre påkning fra Nidelv var at båten slår litt hardt i motsjø. Dette er også kommentert i testene jeg har lest - man må dra ned litt om sjøen er krapp og man går rett i mot. Marex 330CC (nå 350) vurderte vi seriøst også, men jeg synes den ble for dyr med 2 motorer. Med D6 fikk jeg litt svevende svar fra brødrehe Ahlrud som eier Marex da jeg spurte om det var nok (den gang var det bare D6 310).D6 350 tror jeg fungerer bra i denne båten Jeg tror at D3 190 x 2 kan funke bra i begge båtene. 2 D4 tror jeg blir tungt - husk at D4 vier mer enn KAD 300 Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 31.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2006 (redigert) Flotte alternativer begge to, og jeg har tittet på begge. Prismessig faller de ut litt i overkant av hva vi kunne tenke oss å bruke på båt, da de fort blir 300-400 dyrere enn BMB, og da er det lett i alle fall for meg, å skjele til Gobbi og Cranchi som koster omtrent det samme. NS 350 er vel opprinnelig Elwaro 1150, stemmer ikke det? Redigert 31.August.2006 av Ludde (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
hos Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 NS 350 er vel opprinnelig Elwaro 1150, stemmer ikke det? Jeg tror den opprinnelig het Elwaro 1030, men jeg er ikke sikker. I testen i BM stod det at skroget egentlig stammer fra Elwaro 9000, men at det ble forlenget betydelig ifm utviklingen av Elwaro 1030. Sitér dette innlegget Hilsen hos Link to post
Bitteliten Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 NordStar er opprinnelig Elwaro ja som ble Nidelv som brant som gjenoppstod som NordStar Skal dere ha ny båt eller er nesten nytt også et alternativ? Det ligger jo en Windy 37 som er NOR registrert på finn. Om man har behov for å låne til båten er det en fordel å ha en NOR reg båt da man kan få lenger nedbetalingstid på lånet. Det står at båten har 2xKAD 300 i teksten, mens hk tallet er antakelig feil. KAD 300 har vel 272 hk på propellen. Det står jo at de er åpne for bud Jeg har kjørt W37 med denne motoriseringen, og det fungerer bra. Vet ikke om du har prøvd Windy før. Det er messe neste helg på Holme fjordhotell - her tror jeg det er mulig å avtale prøvekjøring om dere kontakter Aaby Marine nå Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 31.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2006 (redigert) Nesten nytt er et bra alternativ, og vi har sett på denne Windy 37, som er en flott båt på alle måter. Eller så holder vi følgende alternativer åpne: Cranchi ,Gobbi Redigert 31.August.2006 av Ludde (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Bitteliten Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Enig med deg - fine båter begge to Jeg liker Cranchien best, kanskje fordi jeg synes Gobbien blir litt rar fra sida blir på en måte litt stutt i formen Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 31.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2006 Enig Bitteliten. Men så er det lett å se at det er en Gobbi Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Bitteliten Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Ja, 315, 345 og 375 har samme utseende. Først på 425 blir det litt strekk i linjene Dette Cranhci fordekket siklet jeg på en tid før kona la ned veto om at skulle det bli ny båt skulle det være en Windy 37 Så en slik båt i sommer, og den er lekker. Sitér dette innlegget Link to post
båtmekanikeren Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Må være opps på sjø egenskapene til gobbien .den er ikke god i stor sjø akten ifra.og for fra er den enda værre.+ front vinduene er pleksiplast.. hilsen Thomas. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.