Jump to content

Bavaria 35 Sport, erfaringer?


Ludde

Recommended Posts

Ja det er en vakker båt, er det en 37 Smeraldo eller en 41 Endurance?

 

De andre er like men her et særpreg med en slik fasong på targabøylen.

 

Desverre er ikke 345 noe alternativ, da den bare har fortrekk til forkabin, her skal det være dør til å lukke igjen...

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Godt det var en Cleopatra som kunne hjelpe deg, Ludde. Men han trengte litt hjelp senere selv.

Jajamen, gode venner kan man ikke få for mange av. Hade vært vanskelig å få dette i orden uten innsatsen. Trist med motoren på Cleopatra`n og veldig urettferdig med tanke på all innsatsen som er lagt ned for å unngå at noe skjer, men sånn er livet for oss i motorbåt desverre.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Nå har vi vært nesten mer under enn over vann med Windyen vår, men noe sånt har jeg aldri tenkt på skulle skje.

 

Hvor mye blåste det da du opplevde dette?

Beklager avsporingen, men dette er kanskje til allmenn interesse ettersom det er et populært båtmerke

 

Utenfor Lillesand i sommer fikk vi 12-14Msek mid i trynet med gammal sjø. Opplevde da at baugen gravde seg inni sjøen på vei ned, slik at "bølgen lå på dekk" da baugen løftet seg. MYE vann over båten (gjett om vi var glade for å ha fast tak). Men at ruta skulle sprekke er jo helt utenkelig. Hadde vi vært i sterk kuling hadde jeg kanskje begynt å tenke tanken.

 

Opplevde også å ha 2-3 meter sjø over Sekken fra sida (sjøen kom fra begge sider - strømsjø innenfra, vindsjø utenfra). Opplevde da at to store bølger som slo inn i båten fra hver side - men det gikk da greit. Under den turen fikk vi litt vann inn i båten på bb side av vindruta. Tok litt tid før vi forstod hvor det kom fra. Det er et dreneringshull i underkant av vinduene som skal lede kondensvann fra innsiden av vinduenee ut. Men ettersom vi hadde masse vann over båtens bb side og tak da den rullet mot stb rant vannet inn i dette hullet :lol: Har tipset Windy om dette. De hadde ikke hørt den varianten før :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Etter att Cleo fikk problemer , gikk vi sammen til koster for noen dager. Da hadde temp en sunket.

Men fint att dere fikk ordnet drevet.

 

Ellers vil jeg si som Bavaria-eier att jeg har fått kjempeservice hos Lunde. Forholder meg til selger

som er flinke til å pushe service app.

 

Når det gjelder skrog, er det faktisk veldig tykt i bunnen. Men ellers sjekk med Cleo som har

vært endel bord. Det er stort sett gjengs innredningsmatrialer.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

3-4 meter bølger like uten for færder med kurs mot kr-sand.kjørte sammen med en kolega som kjørte v-42.de satt og lo av meg.

:eek::eek: Skjønner jo godt at de lo av deg. Men det er jo litt forskjell på en 42 foter og en 34 foter i hva den tåler av sjø også da.

Baatsmann&Ludde - kan dere dele erfaringen i sin helhet med oss eller. For nysgjerrige er vi jo ikke :lol: Dere har jo på en måte sagt B - men ikke A. Er ikke så veldig frustrerende :headbang::wink:

Link to post
Share on other sites

Det er en 41 Endurance.

 

Kan du fortelle hva sommerens drama gikk ut på ?

Jada. Vi gikk sørover fra Strømstad og skulle til Resö sent på ettermiddagen første helg i ferien. I Kosterfjorden blåste det kraftig opp fra SW, og vi stampet i grov sjø SW, for så å dreie inn i leden og i le. Plutselig hører vi en stygg lyd, og all fremdrift er borte. Båten ruller så fenderlistene slår i vannet på begge sider, og stemningen blant barn og voksne ombord er mildt sagt ille. Roper opp Stockholm Radio og ber om øyeblikkelig assistanse, men det tar slik tid, at vi må finne egne løsninger før vi slår mot land. Det viser seg senere at Redningskøyta i Strømstad hadde leire i vannjeten, og lå til kai, så det hadde vel ikke hjulpet noe uansett.

 

Heldigvis oppfatter en norsk båt at vi er i trøbbel, og før jeg får sluppet dreggen og klargjort gummibåten, er de påplass med en line. På dette tidspunktet var vi 10 minutter fra å parkere alle de 5 tonnene med plast i de svenske fjærasteinene.

 

Det viser seg at skipperen på den norske båten jobber frivillig i Redningstjenesten, og er på ferie, og han sleper oss til Strømstad og legger oss til kai så enkelt og proffesjonelt at vi bare står med åpen munn.

 

Pinjongen i drevet viser seg å ha eksplodert, og det er 2 store hull på hver side av underhuset. Vi tar opp båten i Strømstad. fikser et demo drev i Fredrikstad, og er på vannet i onsdag morgen. Knallferie i resten av de 3 ukene, båten selges helgen vi kommer hjem, og jakten begynner. Soverom med dør. vinsj i baugen og 2 motorer er dermed et krav, fordi seilbåt alternativet er vi for utålmodige til.

 

Fikk uvurderlig hjelp av en kompis med en Cleopatra, som desverre senere samme onsdag brant et stempel i en av sine kompressormatetede grønne uhyrer i 40 serien.

 

Dermed var det eventyret ute, jeg vil ikke ha KAD, og er sikker på at 2007 sesongen vil bringe bare lykke i ny/ nesten ny båt.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Akkurat det stedet der man dreier inn mot Resø er ett av de værste stedene jeg vet om når det blåser mye. Går alltid langt opp mot den N stakan som står der for å få høyde fra skjæra. Ikke noe koselig sted nei.

 

Skjønner godt at dere ble redde av dette. Det hadde vi også blitt.

 

Denne KAD motoren - var vel en KAD 42 da eller?

 

Da jeg var liten og familien var på tur med HR 26 hadde vi en guffen hendelse der. Dvs jeg husket ikke det - men pappa har fortalt det. Møtte 5-6 meter sjø i Kosterfjorden. Søkte nødhavn på Resø. Fikk ikke startet motoren fordi den sugde luft i stedet for kjølevann. Fikk ikke ned seila pga for mye sjø (dette var den gang rullestag var hypermoderne). Fattern hadde ikke tid til å lese kart og styrte gjennom bråtta. Først de siste åra han har fortalt om dette - det var da han fikk stor respekt for sjøen og har siden den gang alltid lyttet ekstremt oppmerksomt til værmeldingene

Link to post
Share on other sites

Vi som frekventerer her vet jo at KAD 42 har en svakhet der pga dårlig kjøling.

KAD43/KAD 44/KAD 300 har ikke disse problemene sies det

 

De VP verkstedene jeg har snakket med har sagt at KAD 300 er den motoren de har hatt minst problemer med

 

Ringstad har jo aldri vært billig heller. Det finnes billigere merkeverksted (og noen hevder bedre også)

 

Ludde: 2 motorer er sikrest på mekanisk sikkerhet. De fleste motorproblemer er relatert til dieselsystemer. Her krangler de innvidde om hva som er bra. Vi har separate drivstoffsystemer for hver motor, men optimal sikkerhet får man jo først om man tanker på ulike steder for hver tank, og det gjør ikke vi

 

Maøvreringsmessig er 2 motorer mye bedre enn 1 motor. Jeg ble veldig overrasket over hvor stor forskjell det er.

Link to post
Share on other sites

Det er en sikkerhet med 2 motorer uten tvil, i tillegg har den veldig mye bedre manøveregenskaper. Som skrevet tidligere, tittet vi også på motorbåter før vi kjøpte Bav.

Alle med 2 motorer. Det er viktig å ha trygghet på sjøen.

 

Derfor valgte vi båt med 2 separate motorsystemer, motor og seil :lol: .

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Enig at dette er en god løsning. Vi har vært igjennom en del faser etter "rysaren" i sommer, og startet opp i striregnet på marinaen i Strømstad med ; "Aldri mer båt. Skal vi hygge oss sammen med de andre tar vi rutebåten til Oscarsborg!"

 

Deretter til; "Vi er vel klare for å ta steget til seilbåt, sikkert, stille, billigere å kjøpe og i drift." Mot slutten av ferien i et eller annet lystig lag endte vi opp med; "Vi selger båten straks vi kommer hjem, låner og kjøper ny BMB 35. Pen å se til, fornuftig priset, og nytt er nytt tross alt. De produserer så mange båter i løpet av et år, at så mange båkjøpere kan ikke ta feil"

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Deretter til; "Vi selger båten straks vi kommer hjem, låner og kjøper ny BMB 35. Pen å se til, fornuftig priset, og nytt er nytt tross alt. De produserer så mange båter i løpet av et år, at så mange båkjøpere kan ikke ta feil"

Synes dette høres fornuftig ut. Bav 35 virker som en stor "35". Ferien og humøret blir litt bedre når

en slipper å re opp for hver dag. Også ett sted å trekke seg tilbake på.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Nemlig. Fornuftig er jeg litt usikker på om jeg vil bruke om å bruke så mye penger på en uteleke, men det gir glede, vennskap, felleskap, stadig nye utfordringer og søvnløse netter pga. vind, gjeld eller teknikk som ikke fungerer. Moro er det, og ikke en dag er kjedelig.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder gjeld, tror jeg faktisk att den norske økonomien er sunn, man låner i forhold til

verdiene man har, bolig-prisene stiger, ingen fare for att de skal synke i pressområdene.

 

Vinden skal øke pga forurensing?, derfor 2 motorer og baugprop. Pga vinden mer tid til venner,

felleskap.

 

Søvnløse netter: Formsydde madrasser, eller som oss, Jysk sengetøylager å skjære til selv.

 

Teknikk: Dette fikser en ny båt, dra i spaker, trykk på knotter og du ligger pent og pyntelig.

 

Det er vel dette som er sjarmen med båtlivet.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Windy leverer som standard fjærmadrasser på W37 :yesnod: Sover godt ja.

 

Dette er vel grunnen til du ble på Tannumstrand i 3 uker i sommer, og ikke vinden :lol::lol:

 

Må innrømme en ting, madrassene i Bav er ikke gode , hvis du ikke er vant til å ligge på

betong.

 

Ellers er det pakket for en liten helgetur til Sverige. Må dra det siste ut av sommeren.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...