Jump to content

Bavaria 35 Sport, erfaringer?


Ludde

Recommended Posts

Dette er vel grunnen til du ble på Tannumstrand i 3 uker i sommer, og ikke vinden :lol::lol:

:lol: Har blitt alergisk mot Blue Hawai og tio tusen røda rosor fra ungarsk enmannsorkester etter de døgna vi hadde der. Men vi sov godt i hele sommer. Første gang i vår tid i båt. Men neste år er vi igjen klare til et par døgn der. Gleder meg til vannscooter og ferske rundstykker med Findus Marmelade til frokost. Det er sommerminner det :yesnod:
Link to post
Share on other sites

Når vi var der, var det en svensk trubadur. Det svingte av han. Men ellers tenker kun og

revansjere tapet mot jr i minigolf. Han er en Jæ... til og lage regler som går i hans retning.

Det var visst baner for voksne, så han trakk meg i poeng, gikk med tap.

 

Trekker vel inn overmadrassen hans, tenker jeg.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Ser at denne tråden nå har sporet noe av, og siden jeg har bidratt i stor grad får jeg ta litt ansvar her. BMB 35 Sport på godt og vondt som jeg ser det;

:flag:

Pris

Design

Motorløsninger

Sjøegenskaper

Plass ombord

Lugarløsninger, plass og utnyttelse

Størrelse (3,68 x 11,40) stor 35 foter.

 

:cryin:

Masseproduksjon

Finnish

Materialvalg

El-anlegg, hastverksarbeid

Importør/ forhandler - ettermarked

Ingenting å spare på å kjøpe utenlands

 

Flere synspunkter og meninger mottas med takk. Store beslutninger skal tas på mandag, så hvert innspill teller med.

 

Apropos Blue Hawai og andre svisker fra den svenske finkulturen; Ny båt gir rom for å ta med gitaren på tur, så vi kan mishandle kjente og kjære melodier også i uthavn. Jeg gleder meg, men fruen er litt mer avmålt, og lurer på om det er nødvendig. :smiley:

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

13 år og liker motorbåter. Kan de fleste båtmerker, særlig de større. Hvis du får en utenfor båten

din som titter, ikke utenklig att det er han. Princes,Bavaria, Windy og Fairline det pugges.

 

Seilbåter: nja skeptisk. Ikke spes festlig i lengden, går for tregt.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

13 år og liker motorbåter. Kan de fleste båtmerker, særlig de større. Hvis du får en utenfor båten

din som titter, ikke utenklig att det er han. Princes,Bavaria, Windy og Fairline det pugges.

 

Seilbåter: nja skeptisk. Ikke spes festlig i lengden, går for tregt.

Ser ut til at det kan bli folk av han karen der også :lol:

 

Jeg kunne alle seilbåtmerker og typer da jeg var 12-13 år. Sitter som et skudd ennå - men nyere båter jeg kjenner de har motor

 

Ludde: negativt med Bavaria:

ingen lydisolasjon i motorrommet

prisene er fake - må ha levert Norge priser

stamper i motsjø

knriker og knaker

(to siste fra en BMB 35 eier)

dårlig motorisering - 2xD4 225 er for lite etter min mening på en så stor og tung båt. Båten er jo tyngre enn min båt jo!

mye gummi og plast i innredningen

dårlig plass til papirkart på dashbordet (dvs ingen plass)

harde seter

ekstremt stygg løsning for el panel - svær hvit plate som tar all oppmerksomhet i byssa.

Posted Image

positivt:

verdensmester på antall kubikk/krone under dekk.

fine planløsninger

trearbeidene begynner virkelig å ta seg opp - bortsett fra silokonorgien da.

 

Mitt råd: drøy en halv uke, ta deg en tur på Holmen og Sandvika påredag. Da har du i hvertfall sett hva annet som finnes før du velger. Jeg kan vise deg om du vil. Motorrommene bør inspiseres og sammenlignes.

 

Og vedr priser : alle båtmerker gir rabatter -alltid.

Link to post
Share on other sites

Litt avsporing her også, men kun litt :lol:

 

Prisen tror jeg er grei.

Båten har ett flott design, og virker moderne

Innvendig, meget stor plass

Finnish: Ingen finstue, men god som brukstue.

Skrog: Er meget tykt, fikk se det når de tok ut til baugthrustler

Motorer: D4 er moderne motorer, om du velger 225 eller 260 Your choice.

Innvendig plass, tror jeg er stor for anntall fot.

Sjøegenskaper, bra har ikke hørt om noen med neg erfaringer.

 

Fordelen ved og kjøpe nytt er 5 års reklamasjonsrett. Når det gjelder IMP. , mener jeg att det

er ett godt valg etter våre erfaringer. Når det gjelder utenlandskjøp sjekket jeg opp med svenskene, det virket som norsk/svensk imp hadde ett aldri så lite samarbeid.

 

Konkurrenter: Prismessig er det vel ikke så mange med dobbelinnstallasjon.

DU har

Gobbi: designmessig ikke så flott mener nå jeg.

Cranschi: flotte båter

Windy: utrolig flotte, men akk akk prisen.

 

El tavlen er helt anderledes i min båt. Den nye eltavlen er småsexy, har ett minus

DEN VIRKER IKKE ENNÅ(det skal sies att det har kommet ett nytt program som retter opp nå).

Jeg har ikke hatt tid ennå. Det er jaktsesong nå.

 

Derfor må man velge hva er deT viktigste for meg.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

For å sitere en Windy annonse: Som alt annet i livet - man får det man betaler for.

:lol: Bare en anelse arrogant :rolleyes:

 

Hm - lurer på om det dette gjelder ekteskapet også jeg :rolleyes:

Mener det, de er kostbare(ikke dyre, det er ett neg ladet ord) :yesnod: . Var veldig int

ifjor i en 2000/2001 med KAD300x 2. Men en pris ny på 3-3,2 mill synes jeg blir for mye. Greit

att man sitter med ett + overskudd fra hyttesalg. Men når fruen sier : Nå skal det reises, da reises

det. Det er vel slik att jeg er mer int i båt enn resten. Men det er vel noe som heter gi og ta :yesnod: Men uansett har dette verdt en kjempesesong.

 

I klassen 35, ny båt, 2 motorer, ikke så mange valg.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det blir samme vurdering tror jeg som om man ser på 40 fots seilbåt.

2 mill for en topp utstyrt Bavaria eller 4 mill for en topp utstyrt svenske.

 

Det er jo veldig fristende å ha 2 mill i banken og en 40 fots båt i stedet for bare en 40 fots båt, eller 2 mill mindre i gjeld. Og er man fornøyd med sitt eget valg så tror jeg båtgleden er akkurat like stor. Og velger man Bavaria så vet man jo at alle andre har en mening om ens egen båt også :wink:

Link to post
Share on other sites

Har selv en Sunseeker 375.En meget god sjøbåt.Båten er godt sammenskrudd og ikke en knirke lyd å høre.Båten er 39 fot og veier 8 tonn.Med to KAD 42 gjør den 35 knop.Er kjempe fornøyd.Den absolut beste båten er Windy ,men som nevnt tidligere er de veldig dyre og liten plass.Mine favorit båter er Fairline,Windy og Sunseeker.Hvis du stiller kjempehøye krav til båt vil du irritere deg over BMB,og annen håndsverdien vil nok falle mest på denne.Kikket endel på Cranchi 34 Zaffiro,men misliker baugspydet meget sterk,syntes de har gjort en slett jobb med den,ser ut som at det bare er lagt på til slutt når de oppdaget at"ja jøss det må vi ha"Og baugen er litt for rundt etter min smak

Ellers er Fairline 34 Targa er super båt,er egentlig 36 fot.Flott båt.Dette er bare min mening

Link to post
Share on other sites

Mitt råd: drøy en halv uke, ta deg en tur på Holmen og Sandvika påredag. Da har du i hvertfall sett hva annet som finnes før du velger. Jeg kan vise deg om du vil. Motorrommene bør inspiseres og sammenlignes.

 

Og vedr priser : alle båtmerker gir rabatter -alltid.

Bra oversikt Bitteliten, og absolutt i tråd med mine erfaringer så langt. Panelet i kabin ser ut som heispanelene i Ørneredet, fryktelig gammeldags.

 

Ar det mangler plass til papirkart er også pyton, men her er det mange produsenter som burde skamme seg. Harde seter, tja kanskje, står stor sett når jeg kjører, og har ikke merket noe til dette.

 

Bavaria er verdensmestre i å bruke fugemasse, men ikke så gode til å lage pene fuger. Litt barberblad og omfuging ligger i planen, sammen med etterisolering av motorrom dersom vi kjøper ny. Skulle selvfølgelig ikke være nødvendig på ny båt, men sånn er det bare.

 

Motorisering, tja har som sagt kjørt dette og jeg sammenligner med en båt med 1 motor på 5 tonn, så for meg var 2 x D4-225 som å komme til himmelen. Dessuten er som tidligere nevnt prisingen av 260 motoren helt hinsides- desverre.

 

Klart det blir messepriser, og jeg har forgrepet begivenhetene noe, og fått tilbud på alternative båter inkludert messetilbud, og alternativene faller ut 3-4.00.000 høyere, og det er desverre i meste laget.

 

Til Jada: Når det gjelder alternative båter er vi rørende enige om hva som regjerer i dette segmentet. Stiller ikke kjempehøye krav men det skal fungere, og funksjonelt er BMB helt greit tror jeg. At annenhåndsverdien på BMB vil falle noe mer enn andre er jeg usikker på. Historien så langt på f.eks. BMB 32 sier vel ikke noe om dette? Eller på seilbåtsiden?

 

Har inntrykk av at mange Bavaria eiere gjør en del småting selv for å oppgradere båtene, siden fabrikken blåser i dette, og brukte båter tar seg da svært så fine ut.

 

Er ikke lett dette her, men man får det man betaler for, og litt egeninnsats er jo greit nok, og kanskje litt gøy også?

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

At annenhåndsverdien på BMB vil falle noe mer enn andre er jeg usikker på. Historien så langt på f.eks. BMB 32 sier vel ikke noe om dette? Eller på seilbåtsiden?

En bekjent av meg solgt sin 2003 modell 29S i 2004 (pga husbygging) for litt mer enn han selv hadde gitt. I år ble samme båt solgt på nytt, også denne gangen for litt mer. Tror nok BMB vil følge markedets generelle prisutvikling for bruktbåter. Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at om man har en ny båt 3-5 år så kan man grovt sett regne med å få igjen den nominelle pengeverdien man la ut.

 

Har man båten kortere tid tro jeg at man taper litt på den.

 

Også noen ganger gir man jo også bort litt penger for å slippe å selge og i stedet at båten tas i innbytte. Men da vet man jo hva man gjør

Link to post
Share on other sites

Minner om denne

 

Har sett på denne båten, og den er ikke et alternativ til nytt etter min mening.

 

Trenger du en forhandler for og formidle salget, er det bare og finne en. (Lån).

 

Litt usikker på hva du mener her......

 

Mest skuffende på BMB synes jeg er førerplassene. Se f.eks Windy som har gjort betydelige oppgraderinger/forbedringer.

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Klart du kan prute, men det er jo en avveining for vår del hvor stor differansen skal være før ny båt, med fulle garantier lønner seg. Dessuten skal man hensynta at en service på denne båten koster ca. 15.000,- - 20.000,-, vinteropplag på mine kanter av verden koster ca. 5.000,- med løft opp og ut. Dessuten trenger jeg ny krybbe til denne, 9.000,-, samt litt småtteri til presseningsstativet, 2.000,-. Kjøper jeg nytt flytter jeg i alle fall denne kostnaden et år frem i tid, og kanskje kan jeg finne noe brukt på den tiden?

 

Ingen båt under snøen i vinter, ingen bekymringer. Ingen forsikring i 7 måneder, 6000,- spart.

 

Det finnes gode argumenter for både brukt og nytt, ikke lett dette. :crazy:

 

Høstsalget starter i dag ja, og mitt valg vil være på basis av de prisene som tilbys her.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Det finnes gode argumenter for både brukt og nytt, ikke lett dette. :crazy:

 

Høstsalget starter i dag ja, og mitt valg vil være på basis av de prisene som tilbys her.

Jepp, høstsalget på windy 37 har startet.

 

Hvor mye mer koster denne enn en ny Bavaria 35 med samme utstyr ?

 

Spis en middag i motorrommet i det minste :lol:

 

Lykke til med valet - uansett hva du velger får du helt sikkert en flott båt

Link to post
Share on other sites

Hei Bitteliten

 

Reell prisdifferanse er et godt stykke over. 300.000, og da er båtene nærmest identiske utstyrmessig, inklusiv VHF, søkelys, iverter og litt annet smått og godt. Alle vesentlige elementer er i alle fall med, som plotter, vinsjer, teakdørker, wetbar, dobbelt opp med kjøleskap, varmer, stor baugpropell osv.

 

Ser at de skriver prisantydning så det kan jo tenkes at det er noe å gå på her? Er ikke så lett vil jeg tro å selge en brukt båt i en såpass høy prisklasse. Nå vet jeg ikke hva denne koster ny i dag, men omkring 2.300.000,-?

 

Nei dette er ikke så lett, nei. Nå har i tillegg drømmehuset dukket opp til salgs, så dette blir i grunnen bare værre og værre. Her skal det fintenkes.......

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

HALLO......

 

- 36 fot (gammel måling) = 39/40 fot etter dagens måling

=tidløs eleganse for oss som liker det

- Null plass til jolle - Ikke "garasje" - kun solseng (hvor konemor

setter pris på solen)

- Litt trang "gjestelugar"sammenlignet med dagens båter

(dobbelkøye mot idag 2 seperate køyer med 5t0 cm imollom....)

- Kun ett toilett og en dusj nede (hvor mange har vi hjemme...???)

 

Jeg kan bare erindre fra min begynnelse med båtlivet::::

- 1969-1973 - Tresnekke med vindskjer og kalesje - "Tissebolleboks"

(Guttetur til sørlandet)

- 1973 -1977 - BB17 - Nydelig mahogni seilbåt - Etter 22 strøk (vått i vått)

Owatrol no1 og deretter 8 strøk no2 med oljeslipining imellom; trengtes

ikke lenger barbenrspeil hjemme...... Og selv datteren på 1 år trivdes

ombord i 14 dager.....

- 1977 - 1984 - JOG (Junior Offshore Group) Aluminium one off bygget

i Gøteborg - Rundspant og ble for dyr å serieprodusere - Ble kun

bygget 2 stk (26 fot)

- 1985 - 2001 - Comfort 30

- 2001 - ...... : Gikk over til "Fienden; Princess Riviera 36 m 2 x 306 HK

 

MEN:::: Båtlivet er det samme; Hekkbølger har jeg lært meg å se;

Uthavner oppsøkes nå som tidligere; Hensyn søkes gitt (forutsatt selvsagt

at andre oppfører seg likedan....),

 

Og til slutt et lite hjertesukk:::

- Som sagt har jeg hatt saktegående/seilbåter i nesten 40 år

Jeg VET at hekkbølger er ubehagelig

Jeg VET at mine maskiner både ryker og støyer ved oppstart

(men jeg pleier alltid å si ifra at "beklager, men nå starter vi

og jeg skal gjøre det så kort som mulig")

Jeg VET at noen seilbåtkapteiner synes vi motorborbåtkapteiner

er totalt idioter; men husk; vi er på samme fjord (det er ikke

mer enn to år siden jeg fikk blomster på døren etter å ha reddet

en liten pike og hennens far etter kullseiling........)

 

Og helt til slutt:::

 

Uansett hva du gjør, hvordan du kjører, om du har drukket eller ikke;

BRUK LANTERNER i høst-mørket

 

Forstod at dette virkelig var et problem for rednings-skøytene; ut for å redde

liv, men samtidig livredde for å skade andre på veien

 

 

¨VIS ANSVAR

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...