Ludde Svart 31.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2006 (redigert) Ja det er en vakker båt, er det en 37 Smeraldo eller en 41 Endurance? De andre er like men her et særpreg med en slik fasong på targabøylen. Desverre er ikke 345 noe alternativ, da den bare har fortrekk til forkabin, her skal det være dør til å lukke igjen... Redigert 31.August.2006 av Ludde (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Bitteliten Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Thomas - er det den store bredden på Gobbien som er problemet eller er den flatbunnet? Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Godt det var en Cleopatra som kunne hjelpe deg, Ludde. Men han trengte litt hjelp senere selv. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bitteliten Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Ja det er en vakker båt, er det en 37 Smeraldo eller en 41 Endurance?Det er en 41 Endurance. Kan du fortelle hva sommerens drama gikk ut på ? Sitér dette innlegget Link to post
båtmekanikeren Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Hei bitteliten,det er bredden som gjør utfallet.aket i fra presser den bauen ned i vannet og det resulterte i sprukket vindskjerm.for i fra banker den enormt i skvalpe sjø(fjordasjø) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 sprekker vindskjermen fordi baugen slår nedi? Om så er tilfelle har jo båten et strukturproblem i skrogets styrke Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 31.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2006 Godt det var en Cleopatra som kunne hjelpe deg, Ludde. Men han trengte litt hjelp senere selv. Jajamen, gode venner kan man ikke få for mange av. Hade vært vanskelig å få dette i orden uten innsatsen. Trist med motoren på Cleopatra`n og veldig urettferdig med tanke på all innsatsen som er lagt ned for å unngå at noe skjer, men sånn er livet for oss i motorbåt desverre. Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
båtmekanikeren Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Nei mengden med sjø som kommer på dekket. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Nå har vi vært nesten mer under enn over vann med Windyen vår, men noe sånt har jeg aldri tenkt på skulle skje. Hvor mye blåste det da du opplevde dette? Beklager avsporingen, men dette er kanskje til allmenn interesse ettersom det er et populært båtmerke Utenfor Lillesand i sommer fikk vi 12-14Msek mid i trynet med gammal sjø. Opplevde da at baugen gravde seg inni sjøen på vei ned, slik at "bølgen lå på dekk" da baugen løftet seg. MYE vann over båten (gjett om vi var glade for å ha fast tak). Men at ruta skulle sprekke er jo helt utenkelig. Hadde vi vært i sterk kuling hadde jeg kanskje begynt å tenke tanken. Opplevde også å ha 2-3 meter sjø over Sekken fra sida (sjøen kom fra begge sider - strømsjø innenfra, vindsjø utenfra). Opplevde da at to store bølger som slo inn i båten fra hver side - men det gikk da greit. Under den turen fikk vi litt vann inn i båten på bb side av vindruta. Tok litt tid før vi forstod hvor det kom fra. Det er et dreneringshull i underkant av vinduene som skal lede kondensvann fra innsiden av vinduenee ut. Men ettersom vi hadde masse vann over båtens bb side og tak da den rullet mot stb rant vannet inn i dette hullet Har tipset Windy om dette. De hadde ikke hørt den varianten før Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Etter att Cleo fikk problemer , gikk vi sammen til koster for noen dager. Da hadde temp en sunket. Men fint att dere fikk ordnet drevet. Ellers vil jeg si som Bavaria-eier att jeg har fått kjempeservice hos Lunde. Forholder meg til selger som er flinke til å pushe service app. Når det gjelder skrog, er det faktisk veldig tykt i bunnen. Men ellers sjekk med Cleo som har vært endel bord. Det er stort sett gjengs innredningsmatrialer. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
båtmekanikeren Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 (redigert) 3-4 meter bølger like uten for færder med kurs mot kr-sand.kjørte sammen med en kolega som kjørte v-42.de satt og lo av meg. Redigert 31.August.2006 av båtmekanikkeren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 3-4 meter bølger like uten for færder med kurs mot kr-sand.kjørte sammen med en kolega som kjørte v-42.de satt og lo av meg. Skjønner jo godt at de lo av deg. Men det er jo litt forskjell på en 42 foter og en 34 foter i hva den tåler av sjø også da.Baatsmann&Ludde - kan dere dele erfaringen i sin helhet med oss eller. For nysgjerrige er vi jo ikke Dere har jo på en måte sagt B - men ikke A. Er ikke så veldig frustrerende Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 31.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2006 Det er en 41 Endurance. Kan du fortelle hva sommerens drama gikk ut på ? Jada. Vi gikk sørover fra Strømstad og skulle til Resö sent på ettermiddagen første helg i ferien. I Kosterfjorden blåste det kraftig opp fra SW, og vi stampet i grov sjø SW, for så å dreie inn i leden og i le. Plutselig hører vi en stygg lyd, og all fremdrift er borte. Båten ruller så fenderlistene slår i vannet på begge sider, og stemningen blant barn og voksne ombord er mildt sagt ille. Roper opp Stockholm Radio og ber om øyeblikkelig assistanse, men det tar slik tid, at vi må finne egne løsninger før vi slår mot land. Det viser seg senere at Redningskøyta i Strømstad hadde leire i vannjeten, og lå til kai, så det hadde vel ikke hjulpet noe uansett. Heldigvis oppfatter en norsk båt at vi er i trøbbel, og før jeg får sluppet dreggen og klargjort gummibåten, er de påplass med en line. På dette tidspunktet var vi 10 minutter fra å parkere alle de 5 tonnene med plast i de svenske fjærasteinene. Det viser seg at skipperen på den norske båten jobber frivillig i Redningstjenesten, og er på ferie, og han sleper oss til Strømstad og legger oss til kai så enkelt og proffesjonelt at vi bare står med åpen munn. Pinjongen i drevet viser seg å ha eksplodert, og det er 2 store hull på hver side av underhuset. Vi tar opp båten i Strømstad. fikser et demo drev i Fredrikstad, og er på vannet i onsdag morgen. Knallferie i resten av de 3 ukene, båten selges helgen vi kommer hjem, og jakten begynner. Soverom med dør. vinsj i baugen og 2 motorer er dermed et krav, fordi seilbåt alternativet er vi for utålmodige til. Fikk uvurderlig hjelp av en kompis med en Cleopatra, som desverre senere samme onsdag brant et stempel i en av sine kompressormatetede grønne uhyrer i 40 serien. Dermed var det eventyret ute, jeg vil ikke ha KAD, og er sikker på at 2007 sesongen vil bringe bare lykke i ny/ nesten ny båt. Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Bitteliten Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Akkurat det stedet der man dreier inn mot Resø er ett av de værste stedene jeg vet om når det blåser mye. Går alltid langt opp mot den N stakan som står der for å få høyde fra skjæra. Ikke noe koselig sted nei. Skjønner godt at dere ble redde av dette. Det hadde vi også blitt. Denne KAD motoren - var vel en KAD 42 da eller? Da jeg var liten og familien var på tur med HR 26 hadde vi en guffen hendelse der. Dvs jeg husket ikke det - men pappa har fortalt det. Møtte 5-6 meter sjø i Kosterfjorden. Søkte nødhavn på Resø. Fikk ikke startet motoren fordi den sugde luft i stedet for kjølevann. Fikk ikke ned seila pga for mye sjø (dette var den gang rullestag var hypermoderne). Fattern hadde ikke tid til å lese kart og styrte gjennom bråtta. Først de siste åra han har fortalt om dette - det var da han fikk stor respekt for sjøen og har siden den gang alltid lyttet ekstremt oppmerksomt til værmeldingene Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Og etter att vår venn i Cleopatran, fikk brent ett stempel, fikk han merke kreftene i D255 HK. Han tuslet bak i sine 5-6 knop. Men den er fikset og er i ship shape. Men han titter litt han og. Men det er CBC av "høyt nivå", bør ikke være høyderedd. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
baatsman Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Helt riktig Bitteliten en KAD42. Ragnar Ringstad i Fredrikstad har fikset den. Men det koster. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bitteliten Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Vi som frekventerer her vet jo at KAD 42 har en svakhet der pga dårlig kjøling. KAD43/KAD 44/KAD 300 har ikke disse problemene sies det De VP verkstedene jeg har snakket med har sagt at KAD 300 er den motoren de har hatt minst problemer med Ringstad har jo aldri vært billig heller. Det finnes billigere merkeverksted (og noen hevder bedre også) Ludde: 2 motorer er sikrest på mekanisk sikkerhet. De fleste motorproblemer er relatert til dieselsystemer. Her krangler de innvidde om hva som er bra. Vi har separate drivstoffsystemer for hver motor, men optimal sikkerhet får man jo først om man tanker på ulike steder for hver tank, og det gjør ikke vi Maøvreringsmessig er 2 motorer mye bedre enn 1 motor. Jeg ble veldig overrasket over hvor stor forskjell det er. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Det er en sikkerhet med 2 motorer uten tvil, i tillegg har den veldig mye bedre manøveregenskaper. Som skrevet tidligere, tittet vi også på motorbåter før vi kjøpte Bav. Alle med 2 motorer. Det er viktig å ha trygghet på sjøen. Derfor valgte vi båt med 2 separate motorsystemer, motor og seil . Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Ludde Svart 31.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2006 Enig at dette er en god løsning. Vi har vært igjennom en del faser etter "rysaren" i sommer, og startet opp i striregnet på marinaen i Strømstad med ; "Aldri mer båt. Skal vi hygge oss sammen med de andre tar vi rutebåten til Oscarsborg!" Deretter til; "Vi er vel klare for å ta steget til seilbåt, sikkert, stille, billigere å kjøpe og i drift." Mot slutten av ferien i et eller annet lystig lag endte vi opp med; "Vi selger båten straks vi kommer hjem, låner og kjøper ny BMB 35. Pen å se til, fornuftig priset, og nytt er nytt tross alt. De produserer så mange båter i løpet av et år, at så mange båkjøpere kan ikke ta feil" Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
baatsman Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Deretter til; "Vi selger båten straks vi kommer hjem, låner og kjøper ny BMB 35. Pen å se til, fornuftig priset, og nytt er nytt tross alt. De produserer så mange båter i løpet av et år, at så mange båkjøpere kan ikke ta feil" Synes dette høres fornuftig ut. Bav 35 virker som en stor "35". Ferien og humøret blir litt bedre når en slipper å re opp for hver dag. Også ett sted å trekke seg tilbake på. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Ludde Svart 31.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2006 Nemlig. Fornuftig er jeg litt usikker på om jeg vil bruke om å bruke så mye penger på en uteleke, men det gir glede, vennskap, felleskap, stadig nye utfordringer og søvnløse netter pga. vind, gjeld eller teknikk som ikke fungerer. Moro er det, og ikke en dag er kjedelig. Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
baatsman Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Når det gjelder gjeld, tror jeg faktisk att den norske økonomien er sunn, man låner i forhold til verdiene man har, bolig-prisene stiger, ingen fare for att de skal synke i pressområdene. Vinden skal øke pga forurensing?, derfor 2 motorer og baugprop. Pga vinden mer tid til venner, felleskap. Søvnløse netter: Formsydde madrasser, eller som oss, Jysk sengetøylager å skjære til selv. Teknikk: Dette fikser en ny båt, dra i spaker, trykk på knotter og du ligger pent og pyntelig. Det er vel dette som er sjarmen med båtlivet. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Ludde Svart 31.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2006 Så sant, så sant Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Bitteliten Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Søvnløse netter: Formsydde madrasser, eller som oss, Jysk sengetøylager å skjære til selv.Windy leverer som standard fjærmadrasser på W37 Sover godt ja. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Windy leverer som standard fjærmadrasser på W37 Sover godt ja. Dette er vel grunnen til du ble på Tannumstrand i 3 uker i sommer, og ikke vinden Må innrømme en ting, madrassene i Bav er ikke gode , hvis du ikke er vant til å ligge på betong. Ellers er det pakket for en liten helgetur til Sverige. Må dra det siste ut av sommeren. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.