Jump to content

Yamaha diesel med drev - service?

bjoris

Recommended Posts

Vurderer seriøst å ta innbytte på en Yamarin 7440 med Yamaha diesel ME370 med drev. Skal være kanon-motor (Toyotablokk, og antakelig mye det samme som min 4LHA Yanmar?)

Uansett om det er bra motor så er det greit å ha service i nærheten, hvem har service på denne motortypen?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Om dette er en eldre motor med eldre hydradrive drev ville jeg vært litt skeptisk. Jeg snakket med Windy om disse motorene for de satte de inn i noen båter på 90 tallet. De sa at drevene hadde en lei tendens til å rase etter 250 timer.

Om det er de nye motorene og de nye hydradrive drevene så har ikke de vært på markedet mer enn knapt ett år. Har lest en prøvekjøring av motorene i Motorboat monthøy tror jeg, og der kom de bra ut. Men jeg har ikke sett noen sammenligningstester mot andre motorer

Har fått en meget fristende deal på denne Yamarinen, mange kroner vil rulle inn på konto så jeg vurderer å slå til, tross drevenes dårlige rykte. Dette er jo en meget lett båt med den minste Yamahaen, antar det er samme drev som står på den større sekseren som må ha et alvorlig mye større dreiemoment?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Og du tror Yamaha Norge sier at drevene er noe dritt om de her det? DET tror ikke jeg.

Det jeg har påpekt er at Windy på 90 tallet sluttet å installere disse motorene pga drevene. Også er et jo tross alt - på tross av SWOYFC - relativt ukurante motorer ettersom de ikke er veldig utbredt i Norge

SW: vet du om drevene er modifisert på de motorene som ble relansert i fjor? Jeg finner ikke et MBM eller MBY der de stod omtalt og ble testet i 2-3 ulike båter.

vet du om drevene er modifisert

Fant ikke bladet jeg heller men synes å huske at de var oppgradert, ja. Bl.a. med TRP -- Twin Rotating Propellers. Kunne tenkt meg et par av disse selv, jeg. men Kongekøien hadde i så fall havnet fryktelig høit oppunder taket .... :lol: Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Søndag 27.08

Takk for innspill

Har hatt folk å innspisert båten nå og de fant bare småting, i det store og hele var det som nytt.

Derfor anser jeg det som at det bare er drevet som er usikkert. (motoren har jeg stor tro på, det blir jo ikke mer enn ca 50 timer pr år). Velger jeg denne båten innser jeg at jeg bør ha penger på bok for drevvedlikehold. Har likevel tro på at drevet lever et bedre liv i denne lette båten med 165 hk enn i tyngre båter med den store sekseren, men det blir nok en telefon til Yamaha Norge selv om jeg neppe får noe fornuftig svar derfra. Siden båten ikke er 3 år vil jeg også forhøre meg om hvordan de stiller seg til et evt drevhavari mtp kjøpsloven, slikt er jo ment å holde vesentlig lengre enn 5 år...

MANDAG 28.08

Ofte når en leser gjennom gamle tråder mangler siste del av konklusjonen på en problemstilling så her kommer den for de som måtte være interessert nå eller i fremtiden.

Snakket med flere angående Yamaha Diesel og spesielt Hydra Drevet. Iflg verkstedmesteren hos BåtBerge så er motoren svært bra, lite reklamasjoner. Deler er et større problem, enn på Volvo og Yanmar, men det er sentrallager i Belgia og det meste skaffes i løpet av få dager. Det som også taler for denne motoren nå iflg vedkommende er relansering av Yamaha Diesel på det norske markedet i 2007, dermed vil den bli mindre ukurrant enn den kan oppfattes i dag. Vel, det kommer selvsagt ann på om det blir en suksess eller ikke. Han var helt klar på at dette var en vel så bra motor som de to mer kjente konkurrentene.

Drevet hadde det hatt problemer med den nedre gearveksleren. Denne var for svak og kunne ryke ved hard belastning over tid. Dette gjaldt utelukkende de store sekserene og de hadde ikke hatt et eneste drev på den 4 syl motoren som hadde røket...

Nytt drev 40-50 lapper, men da uten denne svakheten... (tviler vel på om den prisen kan være rett)...

Redigert av bjoris (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...