Jump to content

Lekkasje på GM 5.0/OMC cobra drev


ler

Recommended Posts

Har kjøpt meg en Bayliner 2556 med en -87 mod. GM 5.0/OMC Cobra drev. Når motor er i drift, og i ca. 2-7 t. etterpå, siver det inn vann på innsiden av akterskroget (anslagsvis 20-30 l. på noen timer). Det vises som en sildring fra nederkant av "drevhullet", og ned i "kjølen". Det er likevel vanskelig å si noe om lekkasjen kommer fra et sted lengre opp, da det er trangt og vanskelig å se noe. Det merkelige er at lekkasjen avtar i timene etter at motoren har vært i gang. Er det noen som har noen teorier om hva dette kan være ? Hvor er de kritiske punktene ? Kan det ha noe med trykk i sjøvannskretsen, som avtar og dermed "bremser/stopper" lekkasjen ? Båten har også servostyring; er det noe slags kjøling forbundet med denne?

Har hatt av drevet og byttet div. pakninger/knutebelg og o-ringer, samt hatt tetningsmasse rundt selve drevplata utvendig. Dette hjalp ikke. På land satte vi også på spylemuffe på drevet og kjørte motoren i flere minutter, uten å se noe til lekkasjen. I dag, da jeg kjørte med båten, la jeg merke til at lekkasjevannet virket "varmt", men da jeg stoppet motoren ble lekkasjevannet raskt kaldt igjen. Motoren er ferskvannskjølt, og virker ikke å bruke kjølevæske-/vann. Må jeg av med masse deler på motoren for å komme til evt. kritiske punkter, eller kan jeg håpe på at problemet f.eks. kan la seg løse med "mindre" skruing, mens båten ligger på vannet... ?

Er takknemlig for alle tips, da jeg selv er godt utstyrt med tommeltotter....

Link to post
Share on other sites

Siden motoren din er ferkvannskjølt, og det ikke krymper av kjølevannet i denne sløyfa, konkluderer vi med at den lekkasje er på saltvannssløyfa. Det stemmer også med at vannet føles varmt inntil motoren stoppes.

 

Sjøvannet kommer inn gjennom et rør, det øverste du ser på transomplata på innsida av akterspeilet. Derfra går det i slange frem til varmeveksleren. Etter å ha passert gjennom varmeveksleren, fordeles vannet i slanger, går til hver sin riser, og følger eksosen ut gjennom bukkehornrøret og ut gjennom transomplata igjen.

 

Siden du mener å se sildring på innsiden av akterspeilet, bør du begynne å lete der.

 

Når motoren går, sjekk:

 

- Har inntaksrøret løsna?

- Har slangeklemma i overgangen rør/slange løsna?

- Har slangen fra inntaksrøret til varmeveksler sprukket?

 

Dette var punktene på vanninntak ved akterspeil. Om disse er i orden, sjekk punktene under for vannets utgang ved akterspeil.

 

- Er eksosslangene fra riserne ned til bukkehornrøra intakte?

- Sitter alle slangeklemmer rundt eksosslangene godt?

- Har bukkehornrøra løsna?

 

Har aldri hørt om noe slikt før på annet enn Mercruiser drev, så gi gjerne tilbakemelding.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg ikke inngående kjennskap til OMC, men det høres ut som lekkasjen er temperatur-avhengig. Du sier det lekker under gange og noen timer etterpå. Jern utvider seg ved høyere temperatur. Høres nesten ut som bukkhornet kan ha en sprekk eller at det sitter løst nede mot drevet. Kommer du til de skruene ville jeg sjekket dette først. Ta med ett speil og se om du kan lokalisere mer nøyaktig hvor vannet kommer fra.

 

Lykke til.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

 

Link to post
Share on other sites

Takker for svar! Vil sjekke ut dette så snart som jeg får tid. Skal iallefall snarest starte opp motoren en kort stund (f.eks. 30 sek.) for å se om det allerede etter dette blir vanninntrenging. Da har vel ikke evt. sprekker i gods rukket bli så varmt at det har utvidet seg...?

 

Utover dette må jeg si at det er svært trangt å komme til, ja.... - Skal se om et speil kan hjelpe litt i jobben. Utover dette kan det kanskje skrues litt også med båten på vannet, håper jeg.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Lenge siden jeg fulgte opp tråden, men bare for å avslutte den: Jeg har nå byttet til annen motor-/drev-pakke på denne båten. Det var ikke jeg som utførte jobben, men spurte litt om hva lekkasjen kunne skyldes.

Mekanikeren menta at lekasjen kan ha kommet fra en slitt strømpe på gearkabelgj.føringen i transom, til drevet. (-Kanskje ikke så trolig ut fra at lekkasjen avtok, etter en stund....) -eller,

 

Mer trolig var det en noe utett skjøt på eksossiden (mot bukkehornet ?) - dette kan vel stemme bedre ut fra at sjøvann i eksossystemet kanskje rant inn båten, før det ble "tomt" ved det aktuelle lekkasjepunktet (?) -Uansett, så håper og tror jeg saken blir grei ved nymontering, hvor alle klemmer, slanger og overganger/tetninger blir gått nøye over.

 

Ny sommer med diesel -D3 :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...