hermansen Startet 27.August.2006 Del på Facebook Startet 27.August.2006 Hei. Jeg skal bytte batteri i båten min. Og jeg lurer på forskjeller mellom AGM og Gele-type batterier. Vanlige blybatterier skal en ikke belaste mer enn ca 50%. Det betyr i praksis at en batteribank på f.eks 2 x 115Ah ikke har mer enn 115 Ah tilgjengelig. I en annen båt tidligere hadde jeg Gele-type. Disse skal vistnok kunne gi opp mot 75% kapasitet før spenningen begynner å falle. Hvordan er tilsvarende med AGM batterier ? Leser at mange anbefaler disse (selv om de koster mer), men har ikke funnet noen konkrete tall (eller omtrentlige tall) på hvor mye en kan tappe av disse før spenningen faller. Ligger de på samme nivå som Gele-type batterier eller har de enda bedre ? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 27.August.2006 Del på Facebook Svart 27.August.2006 Jeg har 3 x 75Ah vanlige blybatterier til forbruk. I sommer har vi brukt følgende: Vi har hatt 2 kjøleskap igang hele tiden, dreggvinsj, har elektrisk do, vannpumpe, wallas kokeapparat (som trekker en del når det starter), litt lys på kvelden og mobil lader. Ikke noe problem hele sommeren, bortsett fra når generatoren vår daua.. Nå har vi motorbåt og lader når vi kjører, men kan godt ligge 2-3 dager på et sted uten at det er noe problem. Joda310 ps Har egne startbatterier Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
bukt Svart 27.August.2006 Del på Facebook Svart 27.August.2006 (redigert) Har brukt vanlige blybatterier frem til i år, har brukt kun et 75A til start, når motor er kald så funker det greit men med varm motor sliter batteriet å starte v8`motoren(høykompmotor). Byttet i år til lukket gelebatteri, ble skikkelig imponert, kan bruke stereo og ting "timesvis" uten at det merkes på starteren Også en annen ting med gelebatteriet er at starter sviver mye raskere enn hva et nyladet blybatteri klarte med kald motor. Kommer aldri til å benytte noe annet i båt med stor motor senere hvor jeg er avhengi av mye startstrøm. Er OPTIMA barreier jeg bruker http://www.gylling.no/optima.htm ø.l Redigert 27.August.2006 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 29.August.2006 Del på Facebook Svart 29.August.2006 (redigert) Vanlige blybatterier skal en ikke belaste mer enn ca 50%. Det betyr i praksis at en batteribank på f.eks 2 x 115Ah ikke har mer enn 115 Ah tilgjengelig. I en annen båt tidligere hadde jeg Gele-type. Disse skal vistnok kunne gi opp mot 75% kapasitet før spenningen begynner å falle. Hvordan er tilsvarende med AGM batterier ? Ligger de på samme nivå som Gele-type batterier eller har de enda bedre ? La deg ikke forvirre med slagord "Gel" og "AGM" som først bare forteller noe om type elektrolyt.Oppfattningen til disse batterier varierer, og for min skyld trenger man ikke disse i det hele tat. "Vanlige" Gel- og AGM-batterier er ikke bedre enn bly-syre batterier av type "normalt", mens Gel og AGM (som er like bra som bly-syre (eller bedre)) også koster 3 til 5 ganger mer. Men batteriene lever ikke lengre pga. prisen, grunnlegger man fornuftig ladning. Det som er viktigst for deg er ladning, men ikke utladning. Det hjelper deg lite hvis du kan tømme batteriene til "75%" (som jeg betviler) hvis du trenger 4 ganger mer tid for fullstendig oppladning igjen. Så skulle du først sjekke forholdet og analysere bruksmåten som bare du kan gjøre ang. deg. Jeg anbefaler til å sjekke muligheten av gjennomsnittlig ladningstiden først. Det betyr: hvor lenge løper motoren mellom to stopp, hvor lenge ligger båten mellom to stopp, hvor mye strøm blir brukt i denne tida og hvor rask skal batteriene lades igjen. For de fleste gjelder: det er nødvendig med kort ladetid fordi kjøretiden er relativt kort i forhold til batteristørrelsen. Men med det kan du stortsett glemme Gel eller AGM. Viktig er uansett at du skiller mellom rent startbatteri og batterier som er beregnet for belysning og elektrodrev. Det finnes ikke noe "kombinasjon" som produsentene forteller så gjerne, fordi fysisk er det ikke mulig til å få en optimal fellesløsning for begge problemstillinger samtidig. ...ellers ville man ha hørt mye mer om det i bransjen allerede. Lykke til. Har brukt vanlige blybatterier frem til i år, har brukt kun et 75A til start, når motor er kald så funker det greit men med varm motor sliter batteriet å starte v8`motoren(høykompmotor). Byttet i år til lukket gelebatteri, ble skikkelig imponert, kan bruke stereo og ting "timesvis" uten at det merkes på starteren Også en annen ting med gelebatteriet er at starter sviver mye raskere enn hva et nyladet blybatteri klarte med kald motor. Kommer aldri til å benytte noe annet i båt med stor motor senere hvor jeg er avhengi av mye startstrøm. Ingenting i mot tro, men det samme resultatet ville du ha oppnært hvis du hadde lagt merke til spesifikasjonene av batteriet.Det finnes store forskjell hos bly-syre batterier også. Ang. motorer er det viktigst er at man ta en titt på verdien "kaldstartstrøm" som må være større enn motorprodusenten (!) anbefaler. Velger man nå i tillegg en Ah-verdi som er også litt større enn anbefaling av produsenten, så starter motoren minst like bra som med en (subjektivt bedre) Gel-batteri. Jørg Redigert 29.August.2006 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
bukt Svart 29.August.2006 Del på Facebook Svart 29.August.2006 Ingenting i mot tro, men det samme resultatet ville du ha oppnært hvis du hadde lagt merke til spesifikasjonene av batteriet. Det finnes store forskjell hos bly-syre batterier også. Ang. motorer er det viktigst er at man ta en titt på verdien "kaldstartstrøm" som må være større enn motorprodusenten (!) anbefaler. Velger man nå i tillegg en Ah-verdi som er også litt større enn anbefaling av produsenten, så starter motoren minst like bra som med en (subjektivt bedre) Gel-batteri. Vet du får høy utlading på vanlige blybaterier og, de jeg hadde hadde høy utlading men holder ikke så lenge på strømmen før kurven synker. Gel batteriene har en rettere utladningskurve , holder javn amp og spenning frem til de er tomme noe som gir sterkere startsrtøm(er hurtigere derav at de brukes mye i bilstereo da de trenger mye strøm til å drive subere ol.) Erfarte dette da dynamo streiket, et vanligt blybatteri holdt litt over en dag på fjorden til å starte 8`eren mens den slet med å holde fart på starter oppe. Gel batteriet holtd sammenlignet fem dager med like mange startinger pr dag og 8`er "spant" rundt under start, merket ikke at batteriet var tomt før det var det Hører med at blybatteriet 10Ah mindre enn gel men dette har ikke så mye å si i forhold på startstrømmen ø.l Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 29.August.2006 Del på Facebook Svart 29.August.2006 Gel batteriene har en rettere utladningskurve , holder javn amp og spenning frem til de er tomme noe som gir sterkere startsrtøm...... ......like mange startinger pr dag ....Hører med at blybatteriet 10Ah mindre enn gel men dette har ikke så mye å si i forhold på startstrømmen Også her, bukt, gjelder det samme prinsippet.Først må det sammenlignes virkelig alle forutsetninger. Har du sammenlignet alle tekniske data av begge to batterier? Og er den bly-syre batteri av riktig type/spesifikasjon for motoren din? Fikk den bly-syre også både stadig og riktig ladning, eller begynnte sulfateringen allerede? Er begge to batterier på samme fysiske mål og har disse det samme verdier mht. Ah og kaldstartstrøm? Man kan diskutere det lenge, fra 10Ah som mangler (og som henviser av forskjell av platetykkelsen og/eller lengden) til prisforskjellen mellom Gel og bly/syre. Men hvis du fremdeles kan, så kan du jo se om du finner begge de to betegnelsene (komplett) slik at vi kan sammenligne for en gangs skyld. Jørg ...Ingar, det er slitsomt til å begrense siteringen når den er lang og sammenhengene Det går ja ann at man la det være så sant det ikke finnes flere svarer inni mellom, men... Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
bukt Svart 30.August.2006 Del på Facebook Svart 30.August.2006 Skal se på dataer på gel neste gang jeg er i båten Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.