Jump to content

Tett dieselfilter - lavere turtall?

tuffff

Recommended Posts

Hentet Meklingen min på lørdag. Utover Oslofjorden begynte den å jage litt på turtallet før det gradvis sank helt ned til max 3000 omdr. (Steyr diesel på 206 hk.) Ringte til tidligere eier og fortalte om problemet og han antok at det var et tett dieselfilter som var årsaken. Jeg kikket på vannutskilleren og her så det ut som om det var et par cm med sølevann i bunnen. Skal kjøpe nytt filter i dag, men er dette den sannsynlige årsaken? Er tap av turtall symptom på tett filter? Det virker jo logisk på meg.

mvh tuffff

Jeg tror selgeren har rett. Tett dieselfilter. Har han visst om det fra før???

Sølevann i vannutskilleren???? Skulle ikke forundre meg om det kunne svare seg å ta en prøve av den guggen som ligger i vannutskilleren. Test den for dieseldyr. Sikkert ikke det som er galt, men bare for å være på den sikre siden ville jeg sjekket det.

Han hadde hatt samme problem på slutten av sesongen i fjor. Skiftet filter og problemet forsvant.

Finnes det ikke noe stoff til å hele på tanken mot dieseldyr?

Ellers så er det ikke mannlokk på tanken, så den har muligens aldri vært rengjort. Da ligger det vel en del grums der etter 20 år?

Tenkte jeg skulle ta av tankmåleren og forsøke å få pumpet ut det værste bunnfallet den veien.

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)

Det finnes stoff å ha i tanken for å hindre oppblomstring av dieseldyr men jeg ville uansett prøvd å få ut alt grumset som er der fra før.

Hva med å lage et manhull?

Jeg hadde samme problemet på min båt, skiftet på filter titt og ofte men så snart jeg var ute i litt grov sjø gikk det tett igjen. Måtte til slutt opp med manhullet og øse ut diesel og suppa som lå igjen i bunn for hand. Dette så ut som en blanding av vann, diesel, dieseldyr og skitt. Vasket tanken inni, rengjorde grovfilter/sil som ligger forran matepumpe og byttet ut orginalt finfilter med et dobbelt med tre-veis kuleventil, dette slik at du kan skifte over til no.2 filter mens motoren går.

Hver gang filteret gikk tett var symptonene at jeg først begynte å miste turtall og jeg måtte dra den ned på gassen for å få den til å gå gjevnt, etter dette fortsette den å falle og falle hvorpå motoren tilslutt kun gikk ugjevnt på laveturtall. Var da heldigvis nær havna :wink:

Men nå fungerer alt bra :cheers:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Skifta filter i går, og det som var i vannutskilleren var brunt og så litt klissete ut (dieseldyr?). Jeg kan selvfølgelig ta jobben med å skjære ut et mannhull. og skru fast en rustfri plate over dette igen, men det tror jeg får vente til jeg tar opp i høst - eller til våren.

I mellomtiden vurderer jeg å forsøke og suge ut det værste bunnfallet med en drillpumpe og slange gjennom hullet til tankmåleren.

Kanskje bruke Hammerdown for fremtiden også.

Kan jeg regne med at det nye filteret holder unna sånn noenlunde på de få turene som gjenstår i høst? Sånn at jeg unngår motorstopp? Jeg kjørte jo tross alt 60 nm mil på lørdag uten annet resultat enn at turtallet sank jevnt ned til 3000 omdr.

mvh tuffff

Dersom du får en slange helt ned i bunnen av tanken og pumper ut til du får ren og fin diesel så vil dette selvfølgelig være til god hjelp.

Min erfaring var at med litt sjø så ble grumset virvlet opp og filteret gikk tett med en gang.

Min erfaring var at med litt sjø så ble grumset virvlet opp og filteret gikk tett med en gang.

Den erfaringen er du slett ikke alene om :headbang::headbang:

Redningsselskapet forteller at de gang etter gang må ta hånd om båter som har fått stopp fordi bunnfallet i tanken(e) ble virvlet opp når båten kom ut i dårlig vær og fikk noen krappe bevegelser.

Sørg iallefall for å ha noen ekstra filterinnsatser / reservefilter liggende på et tørt og godt sted ombord :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Den erfaringen er du slett ikke alene om :headbang::headbang:

Redningsselskapet forteller at de gang etter gang må ta hånd om båter som har fått stopp fordi bunnfallet i tanken(e) ble virvlet opp når båten kom ut i dårlig vær og fikk noen krappe bevegelser.

Sørg iallefall for å ha noen ekstra filterinnsatser / reservefilter liggende på et tørt og godt sted ombord :wink:

Desverre tok det 3 tilfeller av tett filter før jeg innsåg at jeg måtte ta opp manhullet og rengjøre hele systemet. Dette var 3 tilfeller med "nesten" motorstopp i dårlig vær som jeg kunne vært foruten. Når jeg skriver nesten så mener jeg at jeg kom meg til havn for egen maskin men med hjertet i halsen og sakte fart. Det er ikke så veldig trivelig å bytte filter og lufte systemet i dårlig vær midt på fjorden, eller enda verre, hengede etter dreggen på drift mot et skjær :nonod:

Redigert av SF (see edit history)

Sørg for å starte på alle kraftig gyngende strekk med FULLE TANKER. Da blir det mindre skvalping og mindre guffe som virvles opp og havner i filtrene.

Ang. lufting: Mine motorer har en artig patent. Lufteskruen er erstattet med en banjo, til hvilken det er koblet en slange som ender i en kuleventil. Når jeg skal fylle opp en Racor etter filterskifte, starter jeg motsatt motor, drar en slangebit fra kuleventilen og opp i Racor'en og vips! så er jobben gjort. Når motoren skal luftes, bruker jeg kuleventilen i stedet for lufteskruen. Lettere tilgjengelig og null søl.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Kjøpte tre filter i går ja. Er jo relativt raskt å skifte, men brukte litt lang tid på å lufte motoren etterpå. :eek:

Har ikke du en ny Steyr? Sett på tenningen, vent til dieselpumpen stopper, skru av, og gjenta dette 5 ganger til, og motoren er ferdig lufta.

Så enkelt, og ikkeno søl. :yesnod:

Slik var ihvertfall min Steyr 256.

Jo, det var teorien. Men funket ikke slik i praksis. Det måtte ganske mange runder til før den startet og gikk normalt. Selv i går når jeg skulle ut hadde jeg startproblemer, med det løste seg etter hvert og den gikk som en klokke etterpå.

Nå kan det hende at jeg kludret dette til selv, for jeg kom i skade for å starte den to ganger først på det som lå i slangen, før jeg begynte på den riktige lufteprosedyren. :rolleyes:

Men så lærte jeg vel noe av det da. :flag:

Vi får håpe problemet er over nå. Skal bare få kjøpt en slange til drillpumpen min og forsøke å suge opp bunnfallet gjennom hullet til tankmåleren.

Så får vi lage et mannlokk til høsten/vinteren.

mvh tuffff

Jo, det var teorien. Men funket ikke slik i praksis. Det måtte ganske mange runder til før den startet og gikk normalt. Selv i går når jeg skulle ut hadde jeg startproblemer, med det løste seg etter hvert og den gikk som en klokke etterpå.

Nå kan det hende at jeg kludret dette til selv, for jeg kom i skade for å starte den to ganger først på det som lå i slangen, før jeg begynte på den riktige lufteprosedyren. :rolleyes:

Men så lærte jeg vel noe av det da. :flag:

Antar at du har en Racor med filter og vannseparator montert før motorens orginalfilter. Beste måten å få luftet ut dette på er at du har en kanne med noen liter ren diesel stående i båten, så fyller du opp filterboksen til topp før du legger lokket på.

Når du skifter motorens skrufilter så er det også en stor fordel å fylle det opp med diesel før du skruer det fast.

Du sparer matepumpa for en del slit, da den ikke liker å pumpe luft. Særlig når dette er noe du må gjøre ganske ofte. Når det gjøres på denne måten så kjører jeg pumpa en eller to ganger før motoren startes, og da er luften vekke.

Har både Racor og steyr.

Da filteret var nytt slo jeg på tenningen i hht. prosedyren som er 3-4 ganger og all luften var borte. Startet med en gang. Første gangen så jeg hvordan dieselen strømmet inn i filterets glassbunn. Det går rundt 190 liter med diesel igjennom filteret i timen vha. den elektriske pumpen på motoren, så det tar ikke lange stunden å fylle det opp....

Tror du vil få en annen motor når guffen i tanken din er borte.....

Redigert av Gudrun (see edit history)

Hups! :headbang: Tok en liten svipptur til Svenner i går. Det var en god del sjø, men moro å prøve Meklingen med litt hopp og sprett. Gikk egentlig glimrende i et par og tyve knop. På hjemvei mistet jeg turtallet igjen. Ikke mer enn en uke siden jeg byttet filter. :cryin:

Har ikke "rukket" å rengjøre tanken ennå, men NÅ skal det gjøres. Kan jo ikke bytte dieselfilter hver uke :eek:

Enda en lærdom å ta med seg videre i livet. :rolleyes:

mvh tuffff

Høres ut til at du har fått en liten dyrehage med på kjøpet her! Men dette må da selger ha kjent til fra før, siden du fikk problemer allerede på første tur? Muligheter for en deling av kostnader her kanskje???

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Sant som du sier Tuff, dette er en jobb som koster mer svette enn kroner.

Etter hva jeg forstår så hadde du ikke manhull. Stod en lite stykke i siste båtmagasinet om hvordan du kunne lage nettopp det.

Anbefales på det varmeste, jeg har lagt inn årlig inspeksjon av tank og rengjøring inn i mitt årlige vedlikeholdsprogram. Lite arbeid som sparer deg mye bry i sessongen.

Etter hva jeg forstår så hadde du ikke manhull. Stod en lite stykke i siste båtmagasinet om hvordan du kunne lage nettopp det.

Jeg så det. Jeg bare skjærer et hull med vippesaga, og finner en syrefast platebit og en pakning i verkstedet. Så skrur jeg dette fast med selvborende skruer.

mvh tuffff

Høres ikke safe ut med selvborende skruer.

Jeg kan ellers ikke skjønne at det går så mange dieseltanker uten mannlokk. Dersom jeg kjøpte nybåt, ville jeg ta med en del detaljer om sånt i kontrakten (kanskje ikke så lett å få gjennom i disse opphetete tider, men tider skal komme....).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg skulle nok også rengjort tankene (2 x 180l) i min Saga 27 etter 20 år. Og jeg har store mannhull, men på hver side av åpningen er det skvalpeskott. De er festet i toppen, og har bare noen få centimeters klaring mot bunnen. Så rengjøring er foreløpig utsatt og utsatt og . . .. . Men det må nok snart gjøres, filtrene blir fortere møkkete år for år.

Lars H.

(6 timer til langhelg i båten!)

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Dersom du bruker selvborrende skruer er det ikke mange ganger du skal ta opp mannelokket før gjengepartiet er ødelagt. Det tar ikke lang tid å gjenge opp for skikkelige bolter. Du bør sjekke kvaliteten på dieseltanken, og det er mulig det er en ide å bruke messingbolter. Du bør også lage en gummipakning mellom tank og mannelokk med hull for boltene. Jeg lagde i en båt oppsugingsrør av syrefast stål som gikk helt ned i tanken og på den måten var i stand til å suge opp urenheter i bunnen av tanken. Du kan jo også vurdere om det er plass til å montere avtappingskran i bunnen av tanken når du først er i gang.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...