Jump to content

Jorden-rundt rekord


Sun Flyer

Recommended Posts

Hei,

 

På side 16 i dagens Dagblad er det bilde av en motorbåt som visstnok skal prøve å gå jorden rundt raskere enn ”noen annen båt”. Den skal gå på drivstoffet biodiesel. Det sies også at den nåværende rekorden rundt jorden er på vel 74 dager. Er litt skuffet over at dagbladet ikke har fått med seg at jorden-rundt rekorden med seilbåt er på vel 50 dager og er satt i mars 2005. Jeg har problemer med å se noe revolusjonerende i en motorbåt som kanskje kan klare den samme turen på under 74 dager. For øvrig er rekorden for single-handed seilas rundt jorden på vel 71 døgn, satt av den britiske kvinnen Ellen MacArtur i 2005.

 

Mvh

 

Viggo

 

 

 

redigert....

Redigert av viggo vea (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Hei,

..........Er litt skuffet over at dagbladet ikke har fått med seg at jorden-rundt rekorden med seilbåt er på vel 50 dager og er satt i mars 2005.

Mvh

 

Viggo

redigert....

 

på en av mine favorittresrtauranter henger det malerier av mer eller mindre berømte fullriggede seilskuter fra forna dar og en av de (husker inne navnet) rundet jorden med et snitt på 18 knuter - dvs eksakt samme snitt som katamarnen som - om jeg husker riktig - er den samme du henviser til i 2005.

 

samme sted henger bildet av cutty sark som kunne marsje i opptil 22 knuter....

 

http://www.americanarv.com/fuel.html

Fuel Run

The Cutty Sark could attain amazing speeds in excess of 22 knots with only an 18 knot wind. How? Clipper Ships had long narrow hulls and their speed was a ...

problemet med biodrivstoff er vel tilgang/tung last.....

forøvrig er biodrivstoff nå avskrevet som fremtidig løsning pga dårlig totalvirkningsgrad.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...