Jump to content

Vinterkonservering Mercruiser


Rormann

Recommended Posts

Satser på å vinterkonservere min halvannet år gamle Mercruiser 1,7 turbodiesel m/ alphaone drev i høst.

På verksted skal de 5000 kroner bare for arbeidet + deler...

 

 

Er det noen som har erfaringer med service på denne motoren.

 

Er det noen risiko med å gjøre dette selv ? Hva bør man huske på/ fallgruver ?

 

Finnes det gode oversikter over hva som bør gjøres, oljetype, filtertype, sinker etc.

(håndbøker etc ?)

 

Er det sinkanoder i selve motoren som bør skiftes ?

 

Motoren skal jo kjøres i ferskvann, men er det ok å sette trykk på vanninntaket med en spyleslange, eller bør jeg bruke et kar med vann ?

 

 

Drevet har jeg erfaring med fra forrige året, men har ikke skiftet belger før.

Bør jeg skifte olje på drevet nå, eller vente til våre. Jeg skal ha det av og lagre det innendørs.

 

 

På forhånd takk !

Link to post
Share on other sites

Det går fint å gjøre selv. Bruk spyleklokker på drev. Det blir sjelden noe trykk å snakke om da mye lekker på utsiden. Sjøvannsiden bør tilsettes frostvæske enten via vannet når motor går eller slanger må løsnes og fylles opp på motor fra høyeste punktet.

- Varmeveksler og ladeluftkjøler MÅ dreneres etterpå.

- Oljeskift på motor m/filter, kjør motoren noen minutter etterpå.

- Filterbytte diesel, motor og forfilter, luft og start motor etterpå så det ikke står luft noen steder.

- 3 stk sink kontrolleres. Byttes hvis halvspist.

- Alle smørepunkter gås over

- Tapp av litt gearolje og sjekk for urenheter og vann. Dette må gjøres på høsten.

- Av med drevet og sjekk belg for vann, smør gimballager fra utsiden.

- Sjekk belger, de bør skiftes etter 7 år mener jeg å huske.

- Dusj gjerne hele motoren med corrotion guard fra quicksilver, litt klissete men bra for motor.

 

Originaldeler er ikke så mye dyrere. Dieselfilteret er dyrt uansett...

Link to post
Share on other sites

Takk for fin oversikt !!

Ser at verkstedet i fjor skiftet sinker i kjølekasse (varmeveksler). Vet du hvor disse sitter ?

 

Du nevnte ikke impeller. Er det nødvendig å skifte denne på en båt som er gått to sessonger ?

 

Har ellers drevolje-beholderen på selve motoren. Holder det å sjekke den for vann/lekkasje, eller må jeg åpne selve drevet ?

Link to post
Share on other sites

Sjekk nr 23 i flg tegning:

https://baatplassen.no/bildearkiv/10/10171/Kjoeler.jpg

 

Impelleren bør strengt tatt byttes hvert år for å være sikker.

Nå har alpha drev impeller i drevet a la påhenger. Dvs nedsenket i vann hele tiden uten skarpe kammer i pumpehuset. Det varer nok ett par tre sesonger hvis du aldri kjører den tørr.

 

Oljebeholder kan lure deg pga tett lokk og undertrykk. Sjekk ved tappeskrue.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...