PAGURUS III Startet 30.August.2006 Del på Facebook Startet 30.August.2006 Det lekker litt vann fra den ene siden på varmeveksleren til min VP MD21B (61 hk). Dette oppdaget jeg ifb med at motoren plutselig "kokte" da vi var på langtur. Kjølevesken "kokte" over, og da motoren ble stanset "forsvant" all kjølevesken. Impellere er ok. Saltvannsinntaket ble renset. Skiftet termostat, og da ble alt ok, men den lille lekkasjen fra varmeveksleren har fortsatt. Regner med at jeg må skru av, demontere og rense varmeveksleren ?? Evt. kan dette være et symptom på noen mer alvorlig feil ? MVH PAGURUS II Sitér dette innlegget "Sommer... alltid!!!..." Link to post
Sandvik(a) Svart 30.August.2006 Del på Facebook Svart 30.August.2006 Har du kontrollert olja. Skal være sort. Ikke kremfarge. Koking først, vann forsvinner, typiske tegn på deffekt topp pakning. Sitér dette innlegget Link to post
Regent Svart 30.August.2006 Del på Facebook Svart 30.August.2006 Ut fra beskrivelsen så vil jeg annta det er O-ringene mellom innsats og endelokk som er ødelagt. Jeg ville tatt av endelokket og sjekket det først. Hvis det er den enden du kan trekke innsatsen ut fra huset, så må du sjekke ringen mellom innsats og hus også. Sjekk sammtidig for tæring på annlegsflatene. Lykke til Sitér dette innlegget Hei og hå Regent Link to post
Ingar Svart 30.August.2006 Del på Facebook Svart 30.August.2006 Dessv. er det ikke o-ring på denne, men en tykk gummipakning mellom lokk og varmeveksler. Denne pakningen blir steinhard over tid. I tillegg er "broen" som bolten skrues inn i veldig svakt dimensjonert på styrbord side, skrur man for hard blir denne bøyd, evt. så sprekker røret. Anleggsflaten for pakningen mot røret er ikke mer enn etpar millimeter. Jeg klarte etter mye om og men å få det tett ved å bruke en tykk gummikork pakning. Bildet viser babord side, her er festet for bolten mye kraftigere og anleggsflaten større. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 (redigert) Bruk rikelig med grease på alle anleggsflater ved re-montering, så holder det lengre, korroderer mindre og blir lettere å få av neste gang uten å ødelegge noe. Og før du re-monterer: Sørg for å trykkteste kjølerinnsatsen. Det hjelper lite å skifte pakninger hvis ett av rørene er gåent. Forøvrig er disse rør-kjølerne en elendig konstruksjon. Jeg har aldri forstått hvorfor saltvanns-strømmen skal snus tilbake og komme ut igjen i samme ende som den går inn. En "rett-gjennom" rørkjøler er det beste som finnes, helt uproblematisk konstruksjon, lett å holde ved like og holder lenge. Men motorprodusentene MÅ altså på død og liv gjøre det vanskelig ... Redigert 31.August.2006 av Skipper_Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Ingar Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 I dette tilfelle er det spes. uforståelig da utløpet skal til manifolden på motsatt side av inntaket. I stedet for å la vannet gå rett gjennom veksleren kjører de det tilbake og så via rør på utsiden til manifolden.... Har heller aldri likt disse spesialstøpte vekslerne til Volvo. Må koste en formue å produsere, og man er nødt til å erstatte med originalt. Til ditto astronomisk pris. Varmevekslere med rørstusser er en mye bedre løsning... Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Mnja ... alt er mulig, i prinsipp i hvert fall. Jeg har forbannet meg på at neste gang en varmeveksler ryker, skal jeg bygge om til en "rett-gjennom" rørkjøler. Litt ekstra slanger eller rør er bedre enn "snuoperasjonen" inne i boksen i alle fall. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
ola Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Alt er mulig :-) En eller annen på forumet burde komme med en ide og helst med en tegning om hvordan man bygger om varmevekslere av denne typen.. :-) Sitér dette innlegget Link to post
PAGURUS III Svart 3.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2006 Takk for gode svar. Nå er jeg en normal fyr med normal hjerterytme igjen.... Sjekket prisen på en ny varmeveksler. Det koster over kr. 11 000,-!!!!!!!!!!!!!!!!!! Kjøpte ny pakning til kr. 40,- Demonterte, renset, smørte på mye grease og monterte igjen. Helt tett, - og problemet ute av verden (enn så lenge) PAGURUS II Sitér dette innlegget "Sommer... alltid!!!..." Link to post
PAGURUS III Svart 27.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2007 Har hatt lekkasje fra endelokket på varmeveksleren på styrbord side. Etter MYE frem og tilbake har jeg nå funnet ut at dette skyldes at "midtstykket"/brua inne i selve "røret" (der hvor skruen skrues fast) er blitt bøyd utover og har løsnet fra selve "røret". Ser ut som om jeg må ordne dette selv. (Både Sørfonden slipp og La-Sa ville ikke hjelpe meg med dette. De hadde så mye annet å gjøre) Varmeveksleren er av bronse (eller messing?) Er det noen som vet om det er mulig å sveise/lodde dette festet fast igjen, og deretter bøye det tilbake ? Evt. hvor får man sveiset slike ting ? Evt. hvis jeg må kjøpe ny varmeveksler, lønner det seg å kjøpe i Sverige, og evt. hvor ? Kan det være noen som har en brukt varmeveksler til salgs ? MVH PAGURUS Sitér dette innlegget "Sommer... alltid!!!..." Link to post
Ingar Svart 27.Mars.2007 Del på Facebook Svart 27.Mars.2007 (Slo sammen emnene.) Min lakk fordi røret hadde sprukket der hvor "broen" er festet. På begge sider. Jeg banket først broen ned slik at det ville blir mulig å få lokket tett. Så bøyde jeg til to messingbiter slik at de passet med røret og loddet dem på over sprekkene. Samme prosedyre på begge sider. Skrudde så fast lokket med en gummikorkpakning slik at det ikke er nødvendig med så mye press som med de originale gummipakningene. Har holdt tett til nå. Som jeg skrev over, en elendig konstruksjon fra Volvo. Hadde det enda vært anoder i den så hadde den nok holdt bedre. Hvis det kun er broen som har løsnet, og røret ikke sprukket, kan du forsøke å banke ned bøyen på broen og så få ett verksted til å lodde den fast. Røret er av messing og sannsynligvis veldig sprøtt... Sitér dette innlegget Link to post
PAGURUS III Svart 27.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2007 Problemet mitt er at jeg ikke får banket ned broen før jeg på en eller annen måte får festet den ene siden av broen til godset igjen...... Går det an å sveise dette her ?? PAGURUS Sitér dette innlegget "Sommer... alltid!!!..." Link to post
Ingar Svart 27.Mars.2007 Del på Facebook Svart 27.Mars.2007 Kan du ikke legge bygge opp med noe på undersiden. Skal ikke mye til for å bøye den tilbake. Sveise går ikke, det må loddes. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 27.Mars.2007 Del på Facebook Svart 27.Mars.2007 Hei, det er stadig slike motorer tilsalgs på finn.no, ville kikket litt der. Både delemotorer og i stand. Ellers vil jeg tro at et radiatorverksted kan hjelpe deg med å lodde og forme det tilbake. Lykke til, håper du får orden på det. Jon Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 27.Mars.2007 Del på Facebook Svart 27.Mars.2007 Hør med Skjerdens mek. i brobekkveien , tlf 22194150 eller Radiator Servise i gladengveien, tlf 22193980 Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 28.Mars.2007 Del på Facebook Svart 28.Mars.2007 grunnen til at rørene snur og kommer ut samme plassen som de går inn , er vel for å få mest mulig tid\kjøling av ferskvannet... Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
PAGURUS III Svart 8.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2007 Hei Dette ble en laang historie med forsøk på reperasjon, forsøk på kjøp av brukt varmeveksler, og til sist kjøp av ny varmeveksler. Skjerdens mek forsøkte å fikse den, men da jeg monterte den igjen, lakk det like mye. Skjerdens mente at metallet var blitt så sprøtt at det ikke var noe å gjøre med den. Skulle kjøpe en brukt, men på den var det samme lekkasje. Dette er tydeligvis en STOR svakhet på denne motoren. Elendig patent. Nå har vi kommet oss ut til Bolerne. Kjølinga fungerer bra, men det lekker kjølevann fra et annet sted. Var kommet ganske mye vann inn i motor rommet. Aner ikke hvor det lekker fra, men ser ut som det lekker nede i omr rundt impelleren et eller annet sted. MVH PAGURUS II Sitér dette innlegget "Sommer... alltid!!!..." Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.