Jump to content

Yamaha 420 diesel - går litt varm hva kan årsaken være?


Einar K

Recommended Posts

Jeg har en 1994 Yamaha ME 420 STI diesel. Motoren går vanligvis meget bra og er stillegående.

 

Helt plutselig begynte motoren å bli litt varmere enn vanlig (noe over 80 grader, vanligvis 80), men godt under rødt. Nå etter 4 uker blir den av og til noe varmere ved test kjøring etter forsøk på forbedringer.

 

Eksosslangen gikk det hull på, sikkert pga varmeutvikling. Impellen er fin, inntaket på drevet ble renset manuelt, men uten resultat. Eksosbendet var ganske tett, men etter at det ble renset (les fjernet rust og laget langt bedre passasje-dog ikke helt bra og mulig tilbakeslag av eksos...?) er motoren like varm. Eksosbendet må nok byttes, men er nå nok bedre enn det var før problemene oppsto.

 

Er det noen som har tips på hva som bør eller kan gjøres/sjekkes?

 

Et verksted anbefaler bruk av Systemrens i kjølevannsystemet et par ganger over et par dager, er det noen som har erfaringer med dette?

 

Takk all hjelp!

 

Einar

Link to post
Share on other sites

Koble av slangen fra impeller huset til motor for å se at det kommer riktig mengde kjølevann mens motor går. Sjekke sjøvannsfilter hvis det finnes.

Sjekke under påfyllingslokket at motorens kjølevæske sirkulerer etter at termostat har åpnet. Sjekk kjølevæske nivå event. i ekspansjonstank. Jeg hadde rød type kjølevæske og den halvgjennomsiktige plasten i ekspansjonstanken hadde tatt til seg farge slik at det fra utsiden så ut som om nivå var OK , mens beholderen var tom. (Verksted hadde hatt ut motor, men ikke fylt på ekstra kjølevæske igjen). Heldigvis virket motorens temp. alarm.

Link to post
Share on other sites

Høres ut som problemet ditt er på sjøvannsiden, da kan du glemme systemrens.

Her ville jeg gått grundig tilverks.

 

Skift impeller og sjekker at det er god gjennomstrømning fra impeller hus og ut drev.

Ta opp varmeveksler og rengjør den på sjøvannsiden, her kan det sitte blåskjell å mye dritt.

Er eksos bendet tett av rust ta dette av og evt sandblås det, er det oppspist av rust, bytt.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...