Einar K Startet 30.August.2006 Del på Facebook Startet 30.August.2006 Jeg har en 1994 Yamaha ME 420 STI diesel. Motoren går vanligvis meget bra og er stillegående. Helt plutselig begynte motoren å bli litt varmere enn vanlig (noe over 80 grader, vanligvis 80), men godt under rødt. Nå etter 4 uker blir den av og til noe varmere ved test kjøring etter forsøk på forbedringer. Eksosslangen gikk det hull på, sikkert pga varmeutvikling. Impellen er fin, inntaket på drevet ble renset manuelt, men uten resultat. Eksosbendet var ganske tett, men etter at det ble renset (les fjernet rust og laget langt bedre passasje-dog ikke helt bra og mulig tilbakeslag av eksos...?) er motoren like varm. Eksosbendet må nok byttes, men er nå nok bedre enn det var før problemene oppsto. Er det noen som har tips på hva som bør eller kan gjøres/sjekkes? Et verksted anbefaler bruk av Systemrens i kjølevannsystemet et par ganger over et par dager, er det noen som har erfaringer med dette? Takk all hjelp! Einar Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 30.August.2006 Del på Facebook Svart 30.August.2006 Koble av slangen fra impeller huset til motor for å se at det kommer riktig mengde kjølevann mens motor går. Sjekke sjøvannsfilter hvis det finnes. Sjekke under påfyllingslokket at motorens kjølevæske sirkulerer etter at termostat har åpnet. Sjekk kjølevæske nivå event. i ekspansjonstank. Jeg hadde rød type kjølevæske og den halvgjennomsiktige plasten i ekspansjonstanken hadde tatt til seg farge slik at det fra utsiden så ut som om nivå var OK , mens beholderen var tom. (Verksted hadde hatt ut motor, men ikke fylt på ekstra kjølevæske igjen). Heldigvis virket motorens temp. alarm. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 30.August.2006 Del på Facebook Svart 30.August.2006 Hvis du søker på Systemrens på Båtmagasinet finner du en artikkel der de testet dette, men godt resultat såvidt jeg husket... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
9100 Svart 30.August.2006 Del på Facebook Svart 30.August.2006 Koble av slangen fra impeller huset til motor for å se at det kommer riktig mengde kjølevann mens motor går.Ikke la motoren svive lenge uten sjøvannkjølinga da eksosen som kommer fra turboe og ned til eksos belgen blir veldig varm (kan skade belgen) Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Hei, impeller kan være defekt selv om den ser fin ut, løsner nå og da mellom gummi og metall og slipper da når turtallet øker, når du sjekker på tomgang ser det bra ut. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Høres ut som problemet ditt er på sjøvannsiden, da kan du glemme systemrens. Her ville jeg gått grundig tilverks. Skift impeller og sjekker at det er god gjennomstrømning fra impeller hus og ut drev. Ta opp varmeveksler og rengjør den på sjøvannsiden, her kan det sitte blåskjell å mye dritt. Er eksos bendet tett av rust ta dette av og evt sandblås det, er det oppspist av rust, bytt. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
9100 Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Til informasjon så kaller de yamaha me420sti for: sx420ks og me370sti for: sx370ks i Japan . Var inne på en japansk internettside hvor de solgte brukte båter. Masse yamaha diesler og for første gang såg jeg yanmar hekk agregat? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.