SF Startet 31.August.2006 Del på Facebook Startet 31.August.2006 (redigert) Holder på å skaffe meg ny båt og har fått tilbud på en med 250 HK Mercruiser 5,7liter med Alfa One drev. Motoren er har forgasser og ikke insprøytning i følge selger. Båt og motor er fra 96 og er på 24 fot. Jeg hadde tenkt meg en med Bravo drev, da denne etter hva jeg forstår har bedre gir. Videre mener jeg å ha lest at jeg bør gå for insprøytning mer enn forgasser? Synspunkter, er Alfa One OK, eller er de bråkete og tunge å gire? Er det forskjell på de ut fra årsmodell? Hva med motor med forgasser, er disse OK. Alle synspunkter mottas fra en diesel'er som muligens konvertere til bensin? Redigert 31.August.2006 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
o.b.lix Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Alfaen er enkel å gire forutsatt at girsystemet er orginalt og intakt. Den har et system med at den kobler ut tenningern inårr du gearer... Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Har hatt 260hp mercruiser med forgasser, grei motor uten noe tull, en EFI motor vil bruke litt mindre bensin men er ikke så stor forskjell. Har brukt mye alpha one drev, til vanlig bruk er de fine og greie drev, Giring fungerer mykt når alt er stilt riktig. Bravo er laget for mere fart og større motorer enn alpha men prisen er jo det dobbelte så vurder bruken på drevet før du bestemmer deg. ø.l Sitér dette innlegget Link to post
GOE Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Har hatt 2 motorer med Alfa One drev. Det siste på en Mercruiser V8 5.0 L, i en 24 fot båt. Hadde ikke problemer med noen av dem. Giret veldig fint begge to. Service og vedlikehold etter serviceheftet. Sitér dette innlegget Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
SF Svart 31.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2006 Takker for svar, jeg vurdere sterkt denne båten men har også en til på gang så vi får se hva det blir til. Høres ut til at jeg ikke bør være bekymret for motor eller drev. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Captain Chaos Svart 1.September.2006 Del på Facebook Svart 1.September.2006 Hvordan båt er det snakk om? 5.7 Jeg mener at vekt og størrelse på båten her er viktig. Dersom båten er stor/tung bør du vurdere å styre unna et Alpha drev. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Ben Sin Svart 1.September.2006 Del på Facebook Svart 1.September.2006 Hei Dette er samme motor/drevkombinasjon jeg har i min B 2855. Dette funker helt ok. Som andre her har skrevet girer dette helt glatt når alt er riktig justert. En microbryter kutter tenningen et øyeblikk ved girskift. Ifølge det verkstedet jeg bruker er alpha one drevet meget holdbart med lite feil. En bekjent har en B 2455 med denne motoren, og den er bra kjapp. HVa slags båt er det du grubler på nå da SF?? Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 1.September.2006 Del på Facebook Svart 1.September.2006 i min B satt det originalt 5.7 / 250 og alpha drev fra 1992. drevet var i veldig god teknisk stand da jeg mottok båten. satte inn en 7.4 uten den turtall-kutt saken noe som gjorde det (veldig) tungt å gire. de som har en riktig combo motor/alphadrev sier - som over nevnt - at girningen - når alt er juster, smurt og matchet - ikke er noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 1.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2006 Ja begge båtene jeg vurderer har orginal motor og drev fra båten var ny og begge er 1996 modell så da burde dette være OK. Begge motorene er forgassermotorer. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Frøken Fryd Svart 1.September.2006 Del på Facebook Svart 1.September.2006 Vil bare nevne at alpha drevet er ikke å anbefalle om du senere skal sette i en diesel... Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 1.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2006 Ja har tenkt litt på det, problemet er at båtene jeg vurderer kun ble levert med Alfa drev i kombinasjon med bensinmotor. Noe større båter kom med Bravo og de største 5,7 evt 7,4 bensin. Jeg ser vell for meg at den dagen jeg har behov for å bytte ut bensinen så bytter jeg båt Passer bravo drev på alfa transom? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
slettet Svart 1.September.2006 Del på Facebook Svart 1.September.2006 vet ikke mht bravoI men B2 og B3 drev går ikke på Alpha Transom. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 1.September.2006 Del på Facebook Svart 1.September.2006 Er denne motoren ferskvannskjølt så har du motor i manger år Men er den sjøvannkjølt så bør du tenke deg om litt ...... etter 10 år så er det ikke mye igjen her , å det har sett mange eksempler på dette Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 1.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2006 den som er mest aktuell er ferskvannskjølt Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
power Svart 1.September.2006 Del på Facebook Svart 1.September.2006 den som er mest aktuell er ferskvannskjølt Da er det vel kun manifoil og raiser som du bør passe god på , også pakkningen mellom disse da. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 1.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2006 Jeg har ikke vært å sett på båten enda da den ligger på østlandet og jeg holder til i Stavanger. Her blir det snakk om å bli enig om et eventuellt kjøp/salg før jeg reiser og ser på den. Og befaringen blir for å få bekreftet at båten er som beskrevet og vist på bilder og eventuelt signere kontrakt. I følge selger var det full service på motor og drev i vår. Risere ble tatt av og inspisert og skal være så gode som nye. Er manifoldene saltvannskjølt på disse? Vi får se om det blir en tur for med det første. Det er mye tilsalgs for tiden så jeg vil ikke forhaste meg Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
power Svart 1.September.2006 Del på Facebook Svart 1.September.2006 Nå er det flere måter og gjøre dette på men som regel kjøre man saltvann gjennom manifoil og videre ut i riser . Ett lite tips når du skal sjekke motoren er å skru ut pluggene for og sjekke om det er vann på , ved eller rundt stempelet . Fargen på pluggene sier også mye om tilstanden på motoren. Husk kjeledress og lykt Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 4.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2006 Hei, leger ut bilde av motoren på båt jeg vurderer. Dette er som tidligere nevnt en 5,7liter 96 modell med ferskvannskjøling. Etter hva jeg kan se på bildene er også manifoildene ferskvannskjølt, enig i det? Er det egen sjøvannspumpe på denne eller er det servo pumpe vi ser? Jeg synes at motoren ga et generellt dårligere inntrykk på bildet enn forventet av en fint stellt 96 mod, kommentar? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Whistler Svart 4.September.2006 Del på Facebook Svart 4.September.2006 Nederste bildet, nederst til venstre; servopumpe. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Birchwood 320 Svart 4.September.2006 Del på Facebook Svart 4.September.2006 Minner deg på vår vennetjenseste som du finner her Kanskje du kan få noen til å dra å se på båten for deg?? Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
SF Svart 4.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2006 Bra tips, det med vennetjeneste tenkte jeg ikke på. Fikk bekreftet av selger at den har full ferskvannskjøling (både motor og manifolder) og kun impeller pumpe i drev for sjøvann. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
power Svart 4.September.2006 Del på Facebook Svart 4.September.2006 Førsteinntrykke er vel så der , men hva skal selger ha for denne ? Får du med det elektiske på kjøpet ? Hvordan er tilstanden på drevet hvis du skal kjøpe det ? Det er sjøvannspumpe i drevet på alfa 1 dvs ingen på selve motoren , men her er det rom for ekster pumpe . Personlig vil jeg sjekket motoren som beskrevet på innlegg #17 . Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 4.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2006 Det er ikke motoren jeg evt kjøper men båt med motor. Problemet er at det er langt fra Halden (der båten ligger) til Stavanger så jeg vil være mest mulig sikker på at det ikke blir bomtur om jeg reiser og ser på den. Manifoldene og raiserene var i følge selger av i vår for inspeksjon og det ble da litt skade på lakk med påfølgende overflaterust. Alt skal være i topp stand. Med full service på motor og drev i år. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
power Svart 4.September.2006 Del på Facebook Svart 4.September.2006 Manifoldene og raiserene var i følge selger av i vår for inspeksjon og det ble da litt skade på lakk med påfølgende overflaterust. Alt skal være i topp stand. Med full service på motor og drev i år. Den har jeg hør før Er det en riktig pris på båten ? Håper du får napp på vennetjenesten . Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 4.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2006 Jeg har sett båter av samme type (Bayliner 2655) som har blitt solgt billigere men da med mindre utstyr og saltvannskjølt 5 liter motor. Så prisen tror jeg OK. Det kommer litt tillegg i transport til Stavanger, men alt i alt OK. De fleste annonseres for en hel del høyere pris men det spørs hva de tilslutt får for dem. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.