Jump to content

Vurderer å kjøpe båt m/Mercruiser 5,7L med Alfa One 1996 mod


SF

Recommended Posts

Holder på å skaffe meg ny båt og har fått tilbud på en med 250 HK Mercruiser 5,7liter med Alfa One drev. Motoren er har forgasser og ikke insprøytning i følge selger. Båt og motor er fra 96 og er på 24 fot.

 

Jeg hadde tenkt meg en med Bravo drev, da denne etter hva jeg forstår har bedre gir.

Videre mener jeg å ha lest at jeg bør gå for insprøytning mer enn forgasser?

 

Synspunkter, er Alfa One OK, eller er de bråkete og tunge å gire? Er det forskjell på de ut fra årsmodell? Hva med motor med forgasser, er disse OK.

 

Alle synspunkter mottas fra en diesel'er som muligens konvertere til bensin? :flag:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Har hatt 260hp mercruiser med forgasser, grei motor uten noe tull, en EFI motor vil bruke litt mindre bensin men er ikke så stor forskjell.

Har brukt mye alpha one drev, til vanlig bruk er de fine og greie drev,

Giring fungerer mykt når alt er stilt riktig.

Bravo er laget for mere fart og større motorer enn alpha men prisen er jo det dobbelte så vurder bruken på drevet før du bestemmer deg.

 

 

ø.l

Link to post

Hei

 

Dette er samme motor/drevkombinasjon jeg har i min B 2855. Dette funker helt ok. Som andre her har skrevet girer dette helt glatt når alt er riktig justert. En microbryter kutter tenningen et øyeblikk ved girskift. Ifølge det verkstedet jeg bruker er alpha one drevet meget holdbart med lite feil.

 

En bekjent har en B 2455 med denne motoren, og den er bra kjapp.

 

HVa slags båt er det du grubler på nå da SF??

 

Ben Sin

Link to post

i min B satt det originalt 5.7 / 250 og alpha drev fra 1992.

drevet var i veldig god teknisk stand da jeg mottok båten.

satte inn en 7.4 uten den turtall-kutt saken noe som gjorde det (veldig) tungt å gire.

de som har en riktig combo motor/alphadrev sier - som over nevnt - at girningen - når alt er juster, smurt og matchet - ikke er noe problem.

Link to post

Ja har tenkt litt på det, problemet er at båtene jeg vurderer kun ble levert med Alfa drev i kombinasjon med bensinmotor. Noe større båter kom med Bravo og de største 5,7 evt 7,4 bensin.

 

Jeg ser vell for meg at den dagen jeg har behov for å bytte ut bensinen så bytter jeg båt :yesnod:

 

Passer bravo drev på alfa transom?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Jeg har ikke vært å sett på båten enda da den ligger på østlandet og jeg holder til i Stavanger. Her blir det snakk om å bli enig om et eventuellt kjøp/salg før jeg reiser og ser på den. Og befaringen blir for å få bekreftet at båten er som beskrevet og vist på bilder og eventuelt signere kontrakt.

 

I følge selger var det full service på motor og drev i vår. Risere ble tatt av og inspisert og skal være så gode som nye.

 

Er manifoldene saltvannskjølt på disse?

 

Vi får se om det blir en tur for med det første. Det er mye tilsalgs for tiden så jeg vil ikke forhaste meg :wink:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Hei, leger ut bilde av motoren på båt jeg vurderer. Dette er som tidligere nevnt en 5,7liter 96 modell med ferskvannskjøling. Etter hva jeg kan se på bildene er også manifoildene ferskvannskjølt, enig i det?

Er det egen sjøvannspumpe på denne eller er det servo pumpe vi ser?

Jeg synes at motoren ga et generellt dårligere inntrykk på bildet enn forventet av en fint stellt 96 mod, kommentar?

 

Posted Image

 

Posted Image

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Førsteinntrykke er vel så der , men hva skal selger ha for denne ?

Får du med det elektiske på kjøpet ?

Hvordan er tilstanden på drevet hvis du skal kjøpe det ?

Det er sjøvannspumpe i drevet på alfa 1 dvs ingen på selve motoren , men her er det rom for ekster pumpe .

 

Personlig vil jeg sjekket motoren som beskrevet på innlegg #17 .

Link to post

Det er ikke motoren jeg evt kjøper men båt med motor.

Problemet er at det er langt fra Halden (der båten ligger) til Stavanger så jeg vil være mest mulig sikker på at det ikke blir bomtur om jeg reiser og ser på den.

 

Manifoldene og raiserene var i følge selger av i vår for inspeksjon og det ble da litt skade på lakk med påfølgende overflaterust. Alt skal være i topp stand.

Med full service på motor og drev i år.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Jeg har sett båter av samme type (Bayliner 2655) som har blitt solgt billigere men da med mindre utstyr og saltvannskjølt 5 liter motor. Så prisen tror jeg OK. Det kommer litt tillegg i transport til Stavanger, men alt i alt OK.

 

De fleste annonseres for en hel del høyere pris men det spørs hva de tilslutt får for dem.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...