Torcello Startet 31.August.2006 Del på Facebook Startet 31.August.2006 For ikke å bli en av de som får kjeft her i forumet :-) må jeg stille det enkle spørsmål: Hvilke lanterner er det krevet når man kjører en 13 fots båt med motor? Si så ikke at vi begynnere ikke bryr oss :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Rundtlysende hvit lanterne på stang. Maritim har en batteridreven en Sitér dette innlegget Link to post
Torcello Svart 31.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2006 Takk for svaret. Da er båten min i orden - det er allerede montert. Ble bare usikker på om man skulle ha noe mer. Takk for hjelpen, Captain :-) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Hej Torcello! tilleggs spm..........hur snabbt går din 13 fot båt ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Anonym Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Rundtlysende hvit lanterne på stang. Ikke nødvendigvis riktig. Husk at hastigheten båten er kapabel til å gjøre også spiller inn her. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Ikke nødvendigvis riktig. Husk at hastigheten båten er kapabel til å gjøre også spiller inn her. Fra boken over alle bøker: i) Et maskindrevet fartøy på mindre enn 12 meters lengde kan istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys og sidelanterner. (ii) Et maskindrevet fartøy på mindre enn 7 meters lengde og hvis høyeste fart ikke overstiger 7 knop, kan istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys og skal hvis praktisk mulig også vise sidelanterner. (iii) Topplanternene eller den rundtlysende lanternen med hvitt lys på ett maskindrevet fartøy på mindre enn 12 meters lengde kan forskyves fra fartøyets senterlinje dersom plassering i senterlinjen ikke er praktisk mulig, forutsatt at sidelanternene kombineres i en lanterne som skal føres i fartøyets senterlinje eller anbringes så vidt mulig i samme langskips linje som topplanternen eller den rundtlysende lanterne med hvitt lys. Sitér dette innlegget Link to post
Torcello Svart 31.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2006 Jeg vet ikke den nøyaktige fart, men mon ikke det er rundt 22-25 knop vil jeg tro. Som Bitteligen siterer, bør jeg måske alligevel sætte rød/grøn på også - selv om båden er liten er det jo greit på avstand og se hvilken vei jeg kjører - ikke minst for de som ikke har lanterner :-) Takker alle for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 ja som du leser så får båten ha en max hast på 7 knop det rekker alltså ikke att bare kjöre 7 knop. sen finns det en annen regel som gäller för dessa båter som gör max 7 knop Regel 43. Små fartøy Et fartøy som blir rodd, et maskindrevet fartøy og et seilfartøy som i henhold til regel 23 © eller 25 (d) bare fører eller viser en lanterne med hvitt lys, skal når det nærmer seg andre fartøy eller det ser andre fartøy nærme seg, manøvrere med forsiktighet, gå med redusert fart og om nødvendig stoppe farten. Slike fartøy skal holde godt av veien for andre fartøy. dvs med bare runtlysende hvit .....så skall man i praktiken vike for allt, litt fritt tolket ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Torcello Svart 31.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2006 OK.....og med sidelanterner, full gass! Jeg skjønner poenget og tror som skrevet at det er lurt med alle lanterner. Det er jo uansett bare aktuelt når det er mørkt. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Hei Gunga Din, ja den regelen er meget viktig å legge seg på sinne. For farter man rundt med kun en rundtlysende hvit (som i tillegg ofte er usynlig pga tildekking fra folkene ombord). Da er det ikke godt for andre å vite hva man ser. En rundtlysende hvit kan like gjerne oppfattes som en akterlanterne, en ankerlanterne eller kanskje en motorbåt som mistet lyset i en sidelanterne. Derfor: har du kun en rundtlysende hvit, så hold godt av veien for annen trafikk - for det er slett ikke sikkert at de hverken ser eller forstår deg! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Torcello Svart 31.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2006 (redigert) Da synes jeg vi skal lade det være konklusjonen: Ha så mange korrekte lanterner på båten som det er praktisk mulig - spesielt om du kjører mye i mørke. Uansett om båten er liten og det kan virke som "overkill". Redigert 31.August.2006 av Torcello (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 OK.....og med sidelanterner, full gass! jada sen kan du gasse för fullt pass dig bare för båter med bare sidelanterner........ikke topplys !! vi viker ikke en tum, helt enl regelboken Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Torcello Svart 1.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2006 Nå er problemet ikke så veldig stort da jeg stort sett bare gidder kjøre i dagslys, men her på høsten kan man fort bli overrasket av mørket og da er det jo greit å være forberedt... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.September.2006 Del på Facebook Svart 1.September.2006 Torcello, hva slags båt er det , og har du 40hk på den? Da kan den fort gjøre over 30 knop... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Torcello Svart 1.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2006 (redigert) Jeg har en Bever 400 med 40HK - det er kanskje litt overkill, men jeg orker ikke så mye støy som oppstår når man kjører en mindre motor med full gass. Jeg har en GPS som jeg skal teste litt med i helgen. Den er godt nok til bil, men den viser da Km/t uansett og da burde det gå greit å regne det om sådan ca. Redigert 1.September.2006 av Torcello (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.September.2006 Del på Facebook Svart 1.September.2006 bare å dele km/t med 1.852 så får du farta i knop. Har ikke kjørt beveren men den ser ut som en morsom båt som fint bør takle 40hk på hekken. Og som du sier, greit å slipep å kjøre på full gass hele tiden. 40-hesteren som 2-taktere flest høres godt på full gass , men har et meget behagelig lydbilde når man trekker av på gassen etter min mening. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Torcello Svart 1.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2006 Ivar, jeg er glad for at du støtter min vurdering, da det var med litt tvil jeg kjøpte så stor motor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.