Jump to content

Hvilke lanterner på en 13 fots båt ?

Torcello

Recommended Posts

Ikke nødvendigvis riktig.

Husk at hastigheten båten er kapabel til å gjøre også spiller inn her.

Fra boken over alle bøker:

i) Et maskindrevet fartøy på mindre enn 12 meters lengde kan istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys og sidelanterner.

(ii) Et maskindrevet fartøy på mindre enn 7 meters lengde og hvis høyeste fart ikke overstiger 7 knop, kan istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys og skal hvis praktisk mulig også vise sidelanterner.

(iii) Topplanternene eller den rundtlysende lanternen med hvitt lys på ett maskindrevet fartøy på mindre enn 12 meters lengde kan forskyves fra fartøyets senterlinje dersom plassering i senterlinjen ikke er praktisk mulig, forutsatt at sidelanternene kombineres i en lanterne som skal føres i fartøyets senterlinje eller anbringes så vidt mulig i samme langskips linje som topplanternen eller den rundtlysende lanterne med hvitt lys.

Jeg vet ikke den nøyaktige fart, men mon ikke det er rundt 22-25 knop vil jeg tro.

Som Bitteligen siterer, bør jeg måske alligevel sætte rød/grøn på også - selv om båden er liten er det jo greit på avstand og se hvilken vei jeg kjører - ikke minst for de som ikke har lanterner :-)

Takker alle for svar.

ja som du leser så får båten ha en max hast på 7 knop det rekker alltså ikke att bare kjöre 7 knop.

sen finns det en annen regel som gäller för dessa båter som gör max 7 knop

Regel 43. Små fartøy

Et fartøy som blir rodd, et maskindrevet fartøy og et seilfartøy som i henhold til regel 23 © eller 25 (d) bare fører eller viser en lanterne med hvitt lys, skal når det nærmer seg andre fartøy eller det ser andre fartøy nærme seg, manøvrere med forsiktighet, gå med redusert fart og om nødvendig stoppe farten. Slike fartøy skal holde godt av veien for andre fartøy.

dvs med bare runtlysende hvit .....så skall man i praktiken vike for allt, litt fritt tolket ! :smiley:

S/Y Gunga Din

Hei Gunga Din,

ja den regelen er meget viktig å legge seg på sinne. For farter man rundt med kun en rundtlysende hvit (som i tillegg ofte er usynlig pga tildekking fra folkene ombord). Da er det ikke godt for andre å vite hva man ser. En rundtlysende hvit kan like gjerne oppfattes som en akterlanterne, en ankerlanterne eller kanskje en motorbåt som mistet lyset i en sidelanterne.

Derfor: har du kun en rundtlysende hvit, så hold godt av veien for annen trafikk - for det er slett ikke sikkert at de hverken ser eller forstår deg!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Jeg har en Bever 400 med 40HK - det er kanskje litt overkill, men jeg orker ikke så mye støy som oppstår når man kjører en mindre motor med full gass.

Jeg har en GPS som jeg skal teste litt med i helgen. Den er godt nok til bil, men den viser da Km/t uansett og da burde det gå greit å regne det om sådan ca.

Redigert av Torcello (see edit history)

bare å dele km/t med 1.852 så får du farta i knop. Har ikke kjørt beveren men den ser ut som en morsom båt som fint bør takle 40hk på hekken. Og som du sier, greit å slipep å kjøre på full gass hele tiden.

40-hesteren som 2-taktere flest høres godt på full gass , men har et meget behagelig lydbilde når man trekker av på gassen etter min mening.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...