Jump to content

Ny motor knuser D3-190 ?


Teerex

Recommended Posts

Dramatisk tittel men dog... http://www.kdtrading.no/tradingshop/produc...products_id=187

 

"Motorene er basert på Fiat diesel motorer fra personbiler (ikke Iveco) som kjennetegnes som lettbygde, driftsikre og kompakte med høy ytelse. HPE serien er en common rail motor med ekstreme krefter, som med glimrende resultat er montert i bla. Draco, Bayliner,Sea ray og Windy. Ikke minst vekt og mål er en stor fordel ved valg av FNM, eksempelvis er den 5 cyl. HPE225-250 er kun 280kg og ca 80 cm lang!!!!! Den passer derfor glimrende i de aller fleste day eller cabincruisere.En annen fordel er at HPE motorene går med små modifikasjoner rett på motorfestene etter V8"

 

5-syl Fiat-motor med samme volum som D3'en på 2,4 liter men mere power og lavere pris. Kan det bli bedre ?? Common rail, VGT turbo, 20 ventilers twin cam.

 

250 hk og 530 Nm, nesten samme ytelse som min 4,2 liter. Hvor tar de det fra ? :eek:

 

Men hva med garanti, service og deler... nuhvel, den tid den sorg. Her er det egen-import som gjelder.

 

Litt festlig at det står CMD (Coztruzioni Motori Diesel) nederst på dataarket, uten at det har noe med CMD (Cummins Mercruiser Diesel) å gjøre :lol:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

pleier du å reise med papirfly når du er ute og reiser :wink:

 

nei, regnet ikke med det...

 

som du sikkert antyder - for tyngre bårter - når motorvekten tross alt er en mindre del av fartøiets totalvekt er det "no substitute for cubic inches", as you know.

 

hvis samme dreiemoment og vekt skal omsettes via mye kleinere råder og lager og stempelflater osv - hmm... vi får se.

 

nå er jo ikke levetiden på nyere "lette" og "høytytende" diesler særlig mer enn 1500 timer heller.. så.....

Link to post

.......... er det "no substitute for cubic inches", as you know.

 

hvis samme dreiemoment og vekt skal omsettes via mye kleinere råder og lager og stempelflater osv - hmm... vi får se..........

Jeg mener at elektronisk styrt innsprøyting (som en har ved common rail) skåner motoren for den høye trykkspissen som en fikk ved tradisjonell innsprøyting. Merkes også ved at ten typiske diesel bankelyden er borte. Det er nok et lite "substitute for cubic inches".

 

Når det gjelder dreiemomentet er det viktig å ha klart for seg at en får samme ytelse ved mindre dreiemoment når turtallet er større. Dvs. at en kan ta ut dobbelt ytelese ved samme dreiemoment dersom turtallet fordobles. I prinsippet betyr flere cubic inches lavere turtall og større dreiemoment. Dessuten tillater elektronisk styrt innsprøyting også høyere turtall. Høyere turtall er nok et annet lite "substitute for cubic inches".

 

Jeg vil ikke med dette påstå at levetiden på disse FNM-motorene er like lang som på de "gamle, tunge sliterne", men jeg tror ikke på maks 1500 timer dersom en kjører dem med fornuft. Husk også at med lettere vekt kan en få samme hastighet med færre hk.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Så litt på den info som lå hoss KD Trading: Motoren leveres med adapterplate for Volvo 290 og SX drev evt Mercruicer Bravo serien.

 

Leveres også komplett med Bravo I eller Bravo III drev.

 

Ut fra bildet så ser det ut som at er montert varmeskjold over turbo. Det skulle vell bety at den ikke har vannkjøling men er luft/olje kjølt.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Prisen er vel ikke så gale heller...

drøye 120.000 kroner inkl. geraboks pluss 34.000 hk avgift til Fruen fra SV og 38.000 i mva. til samme kvinne gir jo en pris på ca. 193.000,- så med litt frakt om småtteri havner den på rundt 200 høvdinger.. vet ikke hvordan dette kommer på en med samme "size" (250hk)9 fra VP..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Helt riktig oppfattet! En på 225hk.

 

Den er allerede på plass i båten. Men båten står fremdeles på verftet, som det vil fremgå av websiden min.. Planlegger prøvetur i Thailand i vinter. Da blir det full reportasje.

Din motor står oppgitt til mere normale 416 Nm, mens 250 hk-versjonen oppgis til 530 Nm. Det var da en veldig forskjell :rolleyes:

Men på den denne siden står det 494 Nm, lurer på hva som er rett? http://hub-labs.net/fnm/eng/motori_dett.php?id=15

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

500Nm på et 290 drev kan vel isolert sett gå bra da KAD 300 har 570 nm dreimoment. MEN vær obs på at en common rail motor leverer dreimomentet over en betydelig krappere omdreiingskurve enn KAD motoren. KAD 300 har maks dreimoment på 3400Omin. Denne motoren har kanskje maks dreimoment på 2000Omin.

Når man da ser hvilke drev VP har tatt frem for å takle momentkurvnee D motorene tror jeg man bør kikke litt på hvilket drev man setter på

 

VP har også kommet med et nytt drev til D3 motorene. Dette er ikke 290 drevet. Mulig det kan funke.

 

Jeg tror ogås man må tenke på kjøing av turboen her. Varmeskjold er det vel på de fleste turboer av en eller annen type. Det fikser strålevarmen. Jeg er mer bekymret for de 1000-1200 gradene det blir inni turboen med tanke på dens holdbarhet når kjølingen forsvinner når motoren stoppes

Link to post

Jeg tror ogås man må tenke på kjøing av turboen her. Varmeskjold er det vel på de fleste turboer av en eller annen type. Det fikser strålevarmen. Jeg er mer bekymret for de 1000-1200 gradene det blir inni turboen med tanke på dens holdbarhet når kjølingen forsvinner når motoren stoppes

Ja kunne vært intressant å høre med noen som kjenner motoren om hvilken kjøling det er av turboen. Jeg har vanskelig for å tro at den er vannavkjølt når den har skjold mot strålevarme. Dersom eksosdelen på turboen har vannkjøling så blir det ingen strålevarme og heller ikke behov for skjold.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Her kurvene til denne motoren

Posted Image

 

Slenger inn en link her som viser isolasjonen rundt turboen... dermed er nok antagelsen om at turboen ikke er vannkjølt riktig FNM

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Overraskende at dreimomentkurrven er så slakk. Vanligvis på common rail så slår fullt dreimoment inn på 1500-2000Omin.

 

Mulig det på denne motoren skyldes at det er en stor turbo som trenger masse eksos før den lader fult.

 

VP har løst dette på D3 ved å ha variabel turbogeometri, dvs at turbobladene endrer vinkel inni turboen avhengig av turtallet. På D4 260 og D6 350/370 har man jo kompressor som trykker vakent fra bunnen av

Link to post

VP har løst dette på D3 ved å ha variabel turbogeometri, dvs at turbobladene endrer vinkel inni turboen avhengig av turtallet.

Det står at denne Fiat-motoren har VGT turbo, det er vel variabel geometri da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Er det noen som vet om denne motoren også brukes i biler, og i så fall i hvilke? Ser at GM (Opel, Saab, Cadillac) er nevnt, det er vel i så fall 1,9 liters Fiat-motoren det siktes til. Max 150 hk i bil (tror jeg).

 

Alfa Romeo har en 2,4 liter m. 200 Hk, kan vel godt tenkes at det er samme motoren. Finner ikke detaljerte specs på den hos Alfa Romeo, så får ikke sammenlignet (nøyaktig) volum/slag/boring. Denne motoren har i alle fall variabel turbogeometri.

 

En 25 % effektøkning i Super Light Duty (?) - versjon er vel ikke urovekkende, spesielt ikke dersom en spesifiserer 90 % turtall som max marsj. Dog: 250 hk fra 2,4 liter er jo ganske mye da. Der er vel ingen som tar ut mer. Selv 200 hk er jo relativt mye, men på nivå med 2-literene fra BMW og VW/VAG.

Link to post

Alfa Romeo har en 2,4 liter m. 200 Hk, kan vel godt tenkes at det er samme motoren. Finner ikke detaljerte specs på den hos Alfa Romeo, så får ikke sammenlignet (nøyaktig) volum/slag/boring. Denne motoren har i alle fall variabel turbogeometri.

Ja som kjent eies jo Alfa av Fiat så det må jo være denne 2,4 l motoren det er snakk om.

 

"The FNM marine diesel engines, in natural aspirated, turbocharged or turbocharged and inter-cooled configuration, Common Rail and Multijet, are real winners for their higher specific power and specific torque with lower specific fuel consumption, aside from having outstanding power-to-weight ratio and compact dimensions. The FNM HPE Series is based on Alfa Romeo diesel engine technology. "

 

Så nå er vi kommet dit at vi kan velge båtmotor med BMW(Yanmar), VAG eller Alfa Romeo diesel, det er jo en fin utvikling :flag:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Her blir det mye sikling over fine motorer :lol:

 

3 liter V6 fra VAG, 325 kg, max. moment allerede på 2000 o/min, men ikke så høyt moment som konkurrentene da...

water-cooled exhaust turbocharger, Bravo 1 eller 3.

 

Denne her er jo perfekt for korte motorrom, eller for montering med f.eks. Eco Drive hvis nå det er noe bra da ???

Sjekk den bratte momentkurven!

 

Posted Image

Posted Image

 

Yanmar/BMW's konkurrent i 3-liter klassen: Litt mere effekt og moment her (260 hk/550 Nm)

 

Posted Image

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Her var det mye bra info fra båtkyndige folk. Jeg er på jakt etter en ny motor til min Bayliner 2556 1988 modell. Tok også kontakt med denne leverandøren og fikk en prisliste + mulighet for opptil 40 % rabatt. Er det noen som har fått andre priser?

Mvh

Spirit

 

Ref mail:

Attached to this e-mail you will find the Retail Price List. You may

consider a maximum discount of 40% off such prices. Please, consider that

starting from today the 225 HP engine model will no longer be available.

Best regards,

Antonio Sgueglia

CMD Marketing Director

Tel: 0039-0823-424055

Fax: 0039-0823-452103

www.fnm-marine.com

International Price List

FNM Diesel Range, Inboard

Models HP Models, inboard Price

AM60 60 Engine bobtail without gearbox € 9 799,00

AM60 60 With Twin Disc TMC60 gearbox € 10 445,00

AM60 60 With Twin Disc TM345A gearbox € 11 213,00

ATM 100 100 Engine bobtail without gearbox € 11 580,00

ATM 100 100 With Twin Disc TM345A gearbox € 12 574,00

ATM 100 100 With Hurth ZF 25A gearbox € 13 092,00

ATM 120 120 Engine bobtail without gearbox € 12 100,00

ATM 120 120 With Twin Disc TM345A gearbox € 13 098,00

ATM 120 120 With Hurth ZF 25A gearbox € 13 609,00

ATM 155 155 Engine bobtail without gearbox € 13 227,00

ATM 155 155 With Twin Disc TM345A gearbox € 14 374,00

ATM 155 155 With Hurth ZF 25A gearbox € 14 895,00

HPE 225 225 Engine bobtail without gearbox € 19 904,00

HPE 225 225 With Twin Disc TM545A gearbox € 22 013,00

HPE 225 225 With Hurth ZF 45A gearbox € 22 515,00

HPE 225 225 With Hurth ZF 63 IV gearbox € 23 680,00

HPE 250 250 Engine bobtail without gearbox € 22 761,00

HPE 250 250 With Twin Disc TM545A gearbox € 24 770,00

HPE 250 250 With Hurth ZF 45A gearbox € 25 260,00

HPE 250 250 With Hurth ZF 63 IV gearbox € 26 400,00

Optional Auxiliary extension wire, 2m. € 69,00

Equipment Kit for boat internal heating € 106,00

Trolling valve kit € 388,00

Front 2-groove pulley € 159,00

[b]Diesel range, ready-to-fit to Volvo Penta and Mercruiser stern drives

& Diesel range, fully packaged with Mercruiser Alpha One and Bravo 1,3Models HP Models, in/outboard Price[/b]ATMP 155 155 Ready-to-fit to Alpha One stern drive (without power steering system) € 14 651,00

ATMP 155 155 Ready-to-fit to Volvo stern drive (without power steering system) € 14 232,00

ATMP 155-Alpha 165 Complete package with Alpha One stern drive (with power steering system) € 21 000,00

HPEP 225 225 Ready-to-fit to Bravo I - III and Volvo stern drive € 21 060,00

HPEP 225B1 225 Complete package with Bravo 1 stern drive (with power steering system) € 26 325,00

HPEP 225B3 225 Complete package with Bravo 3 stern drive (with power steering system) € 26 985,00

HPEP 250 250 Ready-to-fit to Bravo I - III and Volvo stern drive € 23 303,00

HPEP 250B1 250 Complete package with Bravo 1 stern drive (with power steering system) € 29 007,00

HPEP 250B3 250 Complete package with Bravo 3 stern drive (with power steering system) € 29 660,00

Optional Dashboard remote control lever € 330,00

Equipment Dashboard remote control lever, twin installation € 589,00

Aluminium propeller (3 blades) for Alpha One € 170,00

“Mirage” stainless steel propeller for Bravo I stern drive € 634,00

N° 2 stainless steel propellers for Bravo III € 1 360,00

Hydraulic steering complete with hydraulic pump (Mercruiser type) for Alpha € 1 400,00

Multiple Sterndrive Steering Tie Bar Arrangement € 260,00

Oil suction pump for HPE and HPEP € 58,00

Flybridge panel 8 mt. € 650,00

Standard Equipment: Mechanical/Hydraulic gearbox, complete panel with 4 mt. cables with rpm/hour counter, water temperature, oil pressure,

oil/water acoustic alarm, oil and fuel filter, manual oil suction pump, water cooling system by double circuit, N° 4 anti-vibration flexible mounts.

Models ATMP and HPEP include stern drive oil cup, electric trim, trim control, integrated exhaust, 6 mt. wiring cable, N° 2 flexible mounts.

(Propeller and steering pump not included) Model HPEP also include 8 mt. wiring, volt meter, “Racor 500” filter + pre-filter sea water pump and

Mercruiser power steering with hydraulic pump. Model HPE includes volt meter, 8 mt. wiring cable, “Racor 500” filter + pre-filter sea water

pump.

NOTE: Prices ex-works CMD Plant, Atella, Italy. Payment by anticipated bank swift transfer.

Delivery: 2-4 weeks from order confirmation. Packing, VAT and transportation costs are not included.

The prices are subject to modifications without notice. Validity: from January 1, 2006.

FNM Marine Engines by C.M.D. Costruzioni Motori Diesel – S. S. 87 – km 23,300 - 81020 S. Nicola La Strada – Italy

Tel: 0039-0823-424055 / Fax: 0039-0823-422167; E-mail: info@fnm-marine.com - www.fnm-marine.com

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...