Jump to content

Fornøyd med Princess 35?


chiko

Recommended Posts

Ser at det finnes noen her inne på forumet som eier P35. Syns dette er en lekker båt, med flotte tidløse linjer. Mye finere enn andre princesser fra samme tidsperiode. Kunne godt tenkt meg en slik en, og ser der er en del til salgs rundt om kring. Det jeg lurer på er om dere som eier P35 er fornøyd med båten. Finnes der svakheter som en bør være obs på, er den god i sjøen, anbefalt motorisering, støy o.l. Hva med forbruk? Koster vel litt å drive noe slikt med 2 maskiner i. Er der noen endringer på de forskjellige årsmodellene som kan være godt å vite om?

Link to post

Hvis du ser på Erfaringsdatabasen vil du finne beskrivelse av P35. Jeg er enig i kes´ beskrivelse her, men kan føye til på generellt grunnlag.

P35 ble produsert i perioden 1986-92. Innredningsmessig ble den levert i to løsninger, som sk. dinette og som to kabinløsning. De aller fleste synes å være levert som dinette selvom de fleste idag som er ute etter en P35 etterspør løsningen med 2 kabiner. Motormessig er de fleste levert med Volvo 40 serie, både som drevløsning og med fast aksling. 86 modellene ble vel bestykket med 40B mens 87-89 ble levert med 41A. 90 og opp ble levert med 41B/KAD42.

Ellers forekommer også andre motorbestykkinger. 60 serien til Volvo ble levert i noen foruten Cummings. Har også sett Cat, men tror kanskje denne er ettermontert?

 

Mange hevder at P35 er Bernard Olesinskis desiderte masterpies. Olesinski er og har vært sjefdesigner hos Princess/Fairline i en årrekke. P35 sies å være en ideell weekendcruiser for fire personer og en komfortabel og romslig langtursbåt for to. Vi kan skrive under på det siste.

Båten er svært romslig til å være en 35 foter å være med stor salong og uteplass bak i tillegg til en reklativt romslig flybridge med sitteplasser for 5 personer.

 

Hva gjelder drivstofføkonomi med en kontra 2 maskiner har det vært skrevet mye om dette her på BP. Se bla Her og her

Som du skjønner er jeg en varm tilhenger av dobbeltinnstallasjoner i båter av denne størrelsen. Drivstofføkonomi er en ting. Her går jeg ned mot 0,5l/t og 0,83/nm. Manøvrering med to motorer er som en annen verden sammenlignet med enkelinstallasjon. Sikkerheten mot havari du har med to motorer har allerede berget meg fra å gå i fjæresteinene.

Negative sider med P35? Tja. Skal jeg trekke fram noe så må vel det bli støynivået nede når vi går i marsjfart. Princess kunne godt lagt noe mer jobb i å isolere mot støy når du har to dieseldyr gneldrende og snerrende der nede rett under stuegulvet. Forøvrig går vi mest i 6kn. som du skjønner, og da sitter vi gjerne oppe. Der oppe hører du ikke annet en bølgeskvulp og måker samt en fjern godlynt brumming fra de grønne to etager ned.

Fart; 24 på topp og snaut 20 @3200 på marsj er der vi pleier å ligge når vi ikke går i 6kn.

Allt i allt en båttype jeg ville anbefale på det varmeste.

Ting å være obs på:

*TAMD41B, kom i 90 og ryker mindre enn forgjengeren. (Selvom vår båt er avbildet i siste BM som et eksempel på en båt som ryker mye :eek: )

*Luke til badeplattform kom i 91

* Hel rekke oppe kom i 88

*Ny type plattform kom i 89?

*Helglass bakdør kom i 88?

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

P35 ble produsert i perioden 1986-92.

86 modellene ble vel bestykket med 40B mens 87-89 ble levert med 41A. 90 og opp ble levert med 41B.

Ellers forekommer også andre motorbestykkinger. 60 serien til Volvo ble levert i noen foruten Cummings. Har også sett Cat, men tror kanskje denne er ettermontert?

Første P-35 Ble sjøsatt sent i '84. Første båt kom her til landet i Mars '85. Den båten ble førvrig tatt for smugling (visstnok litt mengder) og lå i arrest i Korshavn (V for Lindesnes) da mine foreldre kikket på den.

 

Opphavet hentet sin P-35 hos daværende forhandler i Mandal Aug. '85.

Tror 60/61 motorer aldri var å få originalt til P-35. Opphavet prøvde febrilsk å få båten med 60 motorer, men fikk beskjed om at det var umulig pga. høyden under dørkene. I den båten satt det 2 40B motorer som er ganske marginalt til denne båten.

Har sett én P-35 til salgs med 61 motorer i nord-Norge. Der hadde eieren fått tak i to eldre 61'er og satt de inn for noen år siden. Tror dørken er hevet noe i denne båten for å få plass. Stemmer det ikke at takhøyden i cockpit er ca. 183-184 cm, REM?

 

Kjempefin og praktisk båt som definitivt var forut for sin tid. Mine foreldre var veldig fornøyd i de 10 årene de eide den.

Kan forøvrig legge til at den ble solgt 10 år gammel i '95 for den svimlende sum av 680.000,-

Litt rart og tenke på at båter som i dag er 10 år eldre går for nesten det dobbelte.

Skulle ønske jeg var synsk... :wink:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Stemmer det ikke at takhøyden i cockpit er ca. 183-184 cm, REM?

Jo, tror du har rett i det (også) Jeg med mine 1,85 subber så vidt det er det lille jeg har igjen av hår i taket.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Jo, tror du har rett i det (også) Jeg med mine 1,85 subber så vidt det er det lille jeg har igjen av hår i taket.

Jeg kan bare stille meg bak rems beskrivelse av båten, men høyden i salongen er tilsynelatende forskjellig på våre båten. Jeg har ca. 1,90 i salongen. Ellers er det min som ligger inne i erfaringsdatabasen. I følge Marine Projects er dette den sist produserte av den modellen (sept. 1992) og utstyrt med VP 42A motorer som er nærmest skreddersydd til denne modellen. Motorene har nå passert 1420 timer og har vært problemfrie de 3 årene jeg har hatt båten. Glimrende båt for 4 personer, og svært brukbar for 6 over kortere tid (helger, kortere ferier). Kona kunne ønsket seg et større toalett/dusj, men ønsket er ikke sterkere enn at hun ønsker å beholde båten. Båten kan anbefales på det varmeste! :yesnod:

Link to post

Jo, tror du har rett i det (også) Jeg med mine 1,85 subber så vidt det er det lille jeg har igjen av hår i taket.

Jeg glemte å nevne at jeg hanket inn en ekstra cm ved å skifte ut originalteppet på 2 cm med et på 1 cm. 2 cm tepper var ikke å oppdrive, men kunne produseres på bestilling i India for ca. kr. 5000 pr. m2. Jeg har fått noe dårligere lyddemping med det nye teppet, men ikke mer enn vi kan leve med det.

Redigert av kes (see edit history)
Link to post

Jeg kan bare stille meg bak rems beskrivelse av båten, men høyden i salongen er tilsynelatende forskjellig på våre båten. Jeg har ca. 1,90 i salongen.

Jepp, stemmer det kes. Samme hos meg. God klaring oppe i salongen (rundt 1,90) Det er nede jeg subber litt med håret mot taktrekket. Der kan det vel være omlag 5 cm lavere?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Veit ikke om dere ikke vil ta det med jeg men . Har flere kjente som har 35 og oppover , men mest 35 . Ikke helt sikker men mener di fleste av dem vi har i havna har vært ute med motorene for og bytte tanker . P35 hadde ettersom jeg har oppfatta et flott belegg i tankene , og ettersom åra går løsner dette og alt av filter blir potte tett . Og da som sagt må motorer ut og tanker byttes . Det er hva jeg har fått med meg da . REM kan sikkert bekrefte eller avkrefte dette , vis dette er et kjent problem . Eller om det bare et problem på Horten's båtane ;)

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Er vel ett problem på alle båter med ståltanker at hvis du ikke er påpasselig med dieselhygienen og får vann på tankene vil disse etterhvert starte å ruste. Jeg fikk stopp på Bab. motor flere ganger fra Grimstad og hjem da jeg hentet båten på vinteren for tre år siden. Grunnen var vann og dieseldyr på tanken. Etter det har jeg høytrykkspylt begge tankene innvendig og byttet allt av dieselrør og ventiler til og fra motorene. På laveste punkt i tankene er det en avtappingskran som jeg jevnlig tapper en liter eller to av når båten har ligget i ro en stund. Følger også med på sikteglasset i Racorfilteret. Benytter også Hammerdown som en ekstra sikkerhet.

Men helt riktig Runo, skal du kjøpe båt med ståltanker bør du sjekke disse grundig.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Har selv en P 36 Riviera (Samme skrog med dog med

"prop-tunneller"

Vekt ca 8500 kos

Maskiner 2 x TAMD 61 A (@306 hk)

Toppfart ca 31/32 kn v ca 2800 rpm

Cruisefart 21/22 kn v ca 2100/2200 rpm

Fireblads propellere

 

Poenget er at (etter min mening, og etter å ha

hatt diverse seilbåter i nesten 30 år før byttet ble

gjort til motor...... ) så sørg for at maskinene

er tilpasset båtens vekt og størrelse.

 

VP 40/41 motorer er "hurtigløpere" med

opttil 4800 rpm, og egentlig lite egnet til mange års

drift av tyngre båter.......

 

Ellers er jeg helt enig med deg at P 35 er

en fantastisk båt (lite skip) og ønsker

deg all lykke i din søken

:flag::flag:

Link to post

Men helt riktig Runo, skal du kjøpe båt med ståltanker bør du sjekke disse grundig.

Hørt av dem andre P35 eierne at det er et belegg i tankene fra fabrikken og at det belegget løser seg opp etter endel år . Men for å si det om P35 , det er en kjempe flott båt . Har jo vært å sett på noen og kjørt , bla REM sin .Det er bare det sier økosjefen at vis vi for en slik båt så er hun redd at jeg ikke kommer noe særlig mere hjem på noen år , hun har nok rett der .Hadde jeg hatt en slik båt så hadde jeg ikke vært mye å se hjemme . Er jo nesten ikke hjemme nå så .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Helt enig med Bitteliten.....

Har hittil i år logget ca 80 døgn i båten (selvsagt inkl 3 deilige ukers ferie...)

"Finansmenisterinnen" er happy (så lenge solen skinner), jeg er happy (sålenge

"finansministerinnen" er happy og på "mitt parti); vi begge er happy'e med:::

- kort vei til/fra jobb

- alle bekvemmligheter ombord (varmt vann/dusj etc)

- følelsen av sommerferie selv em man jobber

- muligheten til grilling, bading etc hver kveld

Og sist, men ikke minst, den gleden vår 18-årige datter viser

ved å kunne disponere terrasse-leiligheten fritt i de nesten tre

sommermånedene vi benytter båten.....

Joda; helt riktig; Båten er faktisk hva vi betrakter som vår

feriebolig / hytte....... ;-)

Så ingen skam - SETT IGANG

Link to post

Hva er "tunge båter", da? Hor går grensen mht vekt; og hvilke eventuelle andre kriterier vil du bruke for å vurdere om en båt er "tung" eller ikke?

 

Moderne motorer er antakelig også bedre egnet enn sine forgjengere i større båter ... kan ikke helt se at ikke en hurtigløper skulle passe i en større båt, egentlig.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...