Jump to content

Landstrøm og Galvanisk korrosjon


KAT

Recommended Posts

Vil komme inn på det til stadighet omtalte problemet Landstrøm og Galvanisk korrosjon.

Har i lengere tid fundert på dette problemet og har lett både her, under kategorier (7.1.3  Landstrøm, inverter), og på andre steder. Jeg har imidlertid ikke kunnet finne det jeg var på jakt etter. Som gammel stridsvognmann husker jeg at vi alltid jordet karrosseriet før vi fyllte på diesel, men det var nok for å forhindre statisk elektrisitet.

Spørsmålet gjelder i hovedsak galvanisk korrosjon når jeg har på landstrøm men det kan tenkes at andre spørsmål vil reise seg etterhvert.

Som dere ser av skissen jeg har laget (har ikke Paint Shop Pro hjemme) så tenker jeg at ved å montere/kople en egen jordledning fra det felles jordingspunkt ombord og til et jordingspunkt på land vil jeg unngå galvanisk korrosjon når jeg har landstrøm på. Tanken bak er at strømmen vil ta letteste vei.

Bilde

For enkelthetsskyld har jeg bare tegnet inn jordledningene.

 

Opplevde forøvrig etter at jeg skiftet alle kabler og ledninger at zinkanodene varer dobbelt så lenge.

Pr. idag har jeg ikke koplet landstrøm jord til 12 V jord ombord, men etter alle advarslene jeg har lest så blir det vel gjort nå. Har forøvrig jordfeilbryter også.

 

Ved å kople det som skissert, innfører jeg flere potensielle farligere feilkilder?

 

Hva med nabobåter som får jordfeil?

 

Hvordan blir det for badende når jeg har på landstøm? (Se siste Båtmagasinet som kom idag)

 

Er klar over at det ikke finnes slike faste jordingspunkter noen gjestehavner. Men i hjemmehavnen skulle det la seg gjøre å lage en slik.

 

Det finnes mange ulike meninger om dette problemet, noen fraråder landstrømjord koplet til båtjord for i neste øyeblikk å lovprise det.

 

Men spørsmålet gjelder Landstrøm og Galvanisk korrosjon.

 

KAT

Link to post

Hei.

 

Jeg trodde at jeg var en ganske så oppegående elektronikkingeniør, men jeg blir bare mer og mer forvirret for hver artikkel jeg leser (skal lese artikkelen fra BM når jeg har vært ute og luftet han firbeinte). Så for å være mest mulig sikker for å unngå støt eller tæring, har jeg ved landstrøm kuttet jordledning fra land med stadig kontroll av at jeg ikke har noen som helst forbindelse fra noen av 230volt fasene mot noe som helst annet metall i båten! Dette sjekkes/måles flere ganger i sesongen. Burde nok hatt en sikring på hovedinntaket da erfaringen er at sikringen på land kan være "så som så". Skal med tider og stunder montere sikring.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hei Lars.

Jeg har lest artikkelen i Båtmagasinet om landstrøm. Den var bra, men det er noen logiske kortslutninger når det gjelder alternativene 3-5 som omhandler midlertidig oppkobling via skjøteledning. Her står det at ved jordfeil er det livsfarlig å berøre metall ombord og/eller bade ved båten. Samtidig sies det at man forutsetter bruk av dobbeltisolert utstyr.

 

Dobbeltisolert utstyr har ikke jord. Ergo kan det ikke lage jordfeil.

Får man jordfeil via landstrømsanleggets jord, spiller heller ikke dette noen som helst rolle. Dobbeltisolert utstyr er dobbeltisolert. Ergo kan man ikke få støt/avgi strøm fra slikt utstyr. Og som sagt har det ikke jordtilkobling.

 

Hvorfor skulle det da medføre noen som helst fare å berøre metall i båt og metall på land? Nei, si det. Det er fysisk umulig.

 

Utsagnet fra Båtmagasinet stemmer bare dersom man IKKE benytter dobbeltisolert utstyr i kombinasjon med midlertidig oppkobling. (les skjøteledning med eller uten jord)

 

Ellers var artikkelen bra, men det var også den amerikanske artikkelen som det ble henvist til noen innlegg lenger ned på dette forum.

 

Jeg sier fortsatt: Bruk en jordet skjøtledning. Koble fra jord på båtsiden. Det skjer automatisk når man bruker dobbeltisolerte apparader. De er som ordet sier dobbelt isolerte og har ingen jordtilkobling. Ingen jordtilkobling, intet jordfeilproblem. I henhold til fysikkens lover er det da umulig å skape en fare selv om landstrøpmsanlegget som sådan allerede er befengt med jordfeil.

 

Lotus

Link to post

Ja, helt enig. Skal sjefen ha varmtvann, så må man ha et skikkelig anlegg og ikke en midlertidig skjøteledning. Selv bruker jeg skjøteledning og kun en landstrømslader. Denne er ikke dobbeltisolert.  Det gjør den i utgangspunktet farlig å berøre ved jordfeil. Derfor er jordledningen klippet i båten. Dette gjør det farlig. Farlig hvis laderen berøres samtidig som man er jordet på annet hold og farlig hvis jordfeilen forplanter seg til 12V jord. Farlig for badende og en mulig tæringsbombe.

 

Men. Laderen er montert adskilt fra annt metall og slik at berøring kan er vanskelig. Samtidig er 12V galvanisk adskilt fra 230V. Det betyr likevel ikke at jeg er trygg. Metalldekselet på laderen kan fortsatt berøres hvis man går inn for det. Samtidig er det galvaniske skillet noe som KAN feile ved en intern feil i laderen. På den annen side skal en serie av uheldige omstendigheter klaffe samtidig for at dette skal bli et problem. Plutselig så er sannsynlighetene så ørsmå at man kan leve med dem. Ikke bare det. De er nok mindre sjanse for ulykke her enn på de fleste fast monterte og forskriftsmessige landstrømsanlegg.

 

Skulle jeg ha 100% sikkerhet, burde laderen min ha vært dobbeltisolert. De finnes også. Ladac har f.eks. en vanntett, dobbeltisolert lader, men den klarer dessverre ikke 20A.

 

Lotus

Link to post

Kjører samme opplegget som Lotus, og bortsett fra laderen er alle apparatene som brukes ombor dobbeltisolert. Fikk en ide:

 

Hva hvis man laget en alarmkrets som var koblet mellom chassis på laderen og 12V jord i båten?

 

Hvis det går strøm i kretsen trigges en alarm, og man vet at det er jordfeil. Hvis alarmen går kunne den også kuttet 220V tilførselen automatisk vha et rele.

 

Ville det kunne fungert?

Link to post

Hei KAT.

Løsningen din vil ikke virke. I alle fall ikke hele tiden. Mens andre kniver om å kutte jordledningen vil du lage et felles jordpunkt og så føre jord i land igjen. Det blir det samme som å ha jordledningen tilkoblet. Forskriftsmessig riktig, men galvanisk farlig. Nå er du jordet i sjøen og i land. Er potensialet forskjellig, har du nå laget en galvanisk celle med sjøvann som elektrolytt. Tæringen øker med økende potensialforskjell. Fordelen er at anlegget ikke er farlig for deg men kan være farlig for de badende hvis hvis båtjord/saltvann er den letteste veien for strømmen. Båten din vil i såfall også ha det ille tæringsmessig. Det som gjør det vanskelig er at det ikke behøver å være farlig, men da må landsrømsjord fungere og være strømmens letteste vei. Problemet er bare at det ikke alltid kan garanteres.

 

 

Og til alle som tror at en skilletrafo løser alle problemer. Det gjør den ikke. Riktignok isoleres landstrømsjord - og på lovlig vis, men du har jo fortsatt båtjord. Du har fortsatt 230V spenning som er berøringsfarlig. Det kan fortsatt oppstå feil på dine 230V elektriske apparater om bord. Da er det som ikke er dobbeltisolert berøringsfarlig. Og farlige ting lager gjerne farlige situasjoner. Verden er vanskelig når det gjelder landstrøm.

 

Lotus

Link to post

Hei KAT.

Løsningen din vil ikke virke. I alle fall ikke hele tiden.  Båten din vil i såfall også ha det ille tæringsmessig. Det som gjør det vanskelig er at det ikke behøver å være farlig, men da må landsrømsjord fungere og være strømmens letteste vei. Problemet er bare at det ikke alltid kan garanteres.

 

Og til alle som tror at en skilletrafo løser alle problemer. Det gjør den ikke. Riktignok isoleres landstrømsjord - og på lovlig vis, men du har jo fortsatt båtjord. Du har fortsatt 230V spenning som er berøringsfarlig. Det kan fortsatt oppstå feil på dine 230V elektriske apparater om bord. Da er det som ikke er dobbeltisolert berøringsfarlig. Og farlige ting lager gjerne farlige situasjoner. Verden er vanskelig når det gjelder landstrøm.

 

Lotus

-----------

Hva hvis man laget en alarmkrets som var koblet mellom chassis på laderen og 12V jord i båten?

 

Hvis det går strøm i kretsen trigges en alarm, og man vet at det er jordfeil. Hvis alarmen går kunne den også kuttet 220V tilførselen automatisk vha et rele.

 

Ville det kunne fungert?

Lasse

Hei Lotus

Takk for forståelig svar. Jeg er ikke bekymret for sikkerheten for meg og mine ombord, men heller for galvanisk korrosjon og eventuelle badende i oljesølet i båthavnen, tror egentlig risikoen er større for den badende i havnemiljøet. Nå blir det nesten som dette "båtviruset" jeg leste om for en tid siden. Det sikreste vil igrunnen være å ikke ha landstrøm. Går bort fra mitt forslag og venter heller på neste nummer av Båtmagasinet hvor de lover å ha løsning på dette. Hvis ikke noen andre har "vettuge" forslag imellomtiden.

 

Hei Lasse

Har vært inne på noe av det samme, for når jeg memorer tilbake som ung student i forrige århundre så sprang vi stadig vekk ombord i båter (litt større enn det vi har - 10 - 20.000 tonnere) som lå i opplag for å måle potensialforskjeller mellom skrog og sjø i forbindelse med prosjektoppgaver. NB. Studerte ikke elektro eller elektronikk.  Det forgikk slik som skissen viser:

Bilde

Vi koplet rett og slett den ene polen til skroget og den andre senket vi i sjøen. Dermed kunne vi lese av om det var en spenning, eller var det kanskje strømmen vi målte(?). Var det en verdi over en viss grense, husker ikke nå grenseverdiene, ble det rapportert inn til rederiet. (Forøvrig hadde vi en mistanke om at amanuensisen som var med oss hadde endel gratis lunsjer hos rederiet)

Det er jo omtrent det samme som du foreslår. Hvis man monterte en "trigger" som slo ut på spenninger eller strømmer over et visst nivå som igjen koplet fra landstrømmen var jo problemet løst. Eller finnes det noen elektro/elektronikkingeniører som mener noe annet. (synes jeg hører Lars H brummer).

Men jeg synes allikevel det er verdt å diskutere, så kan man ihvertfall luke ut dårlige forslag.

KAT

Link to post
Guest gemotech

Det er strenge krav til installasjon i båt - med dette søker man å unngå at menneskeliv går tapt.

For fritidsbåter inntil 24 meter gjelder Norsk Standard NS-EN ISO13297. Her er det beskrevet

hvordan jordingsproblematikken skal løses. Det er viktig å bemerke at det kun er godkjent installatør som kan foreta installasjon ombord, dersom det må benyttes verktøy for å koble de strømførende ledninger.

For å etterkomme de krav og regler - og ikke minst med tanke på sikkerheten - er det utviklet et modulært plug-in system for landstrøm ombord. Dette kan lovlig installeres av "gjør det selv" båtfolket.  Det er laget et hefte for produktet -"landstrøm enkelt og greit med LADIX".

Heftet inneholder også nyttige "har du husket å sjekke ?" lister, spesielt nyttig nå før båten går i opplag.

Heftet blir tilsendt kostnadsfritt ved henvendelse til: gemotech@gemotech.no

Link to post

Det er laget et hefte for produktet -"landstrøm enkelt og greit med LADIX".

Heftet inneholder også nyttige "har du husket å sjekke ?" lister, spesielt nyttig nå før båten går i opplag. Heftet blir tilsendt kostnadsfritt ved henvendelse til: gemotech@gemotech.no

Hei.

 

Og kan du ikke vente på posten, - kan en scannet versjon i pdf format sees her . Og hva det består av, med priser, finner du her.

 

Lars H.

Som ikke har noe med Ladac å gjøre,

men er en stor "fan" av Paul Rosenquist og

som har meget god erfaring med Ladac produkter

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Til Lasse.

 

Selv som oppegående elektronikingeniør er jeg ganske forvirret, men med Ladac sitt system (med skilletrafo som de ennå ikke har klart å komme opp med data og pris på) tror jeg en kan være ganske så trygg for sikkerheten.

 

Når det gjelder mulighet for galvanisk tæring, er jeg fremdeles litt usikker, - venter på neste artikkel i BM.

 

Nå har jeg nettopp sendt Trude avgårde til foreldrene i Kr.sund, faren fyller 95 år i neste uke, og det ble litt for sent til å dra til Kommersøy i kveld. Med 10m/s fra S og derpå følgende sjø i stummende mørke, venter jeg til imorgen med å ta "gutteturen" (skipshunden og jeg) over fjorden.

 

Men mat drikke og klær er funnet frem, så vi tar turen imorgen tidlig. Skal forresten ha noe til middag imorgen som jeg aldri har smakt før, - indrefilet av HEST! Håper den ikke knegger i stekepannen! Men med en god rødvin går det vel ned.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det er strenge krav til installasjon i båt - med dette søker man å unngå at menneskeliv går tapt.

For fritidsbåter inntil 24 meter gjelder Norsk Standard NS-EN ISO13297. Her er det beskrevet

hvordan jordingsproblematikken skal løses. Det er viktig å bemerke at det kun er godkjent installatør som kan foreta installasjon ombord, dersom det må benyttes verktøy for å koble de strømførende ledninger.

For å etterkomme de krav og regler - og ikke minst med tanke på sikkerheten - er det utviklet et modulært plug-in system for landstrøm ombord. Dette kan lovlig installeres av "gjør det selv" båtfolket.  Det er laget et hefte for produktet -"landstrøm enkelt og greit med LADIX".

Heftet inneholder også nyttige "har du husket å sjekke ?" lister, spesielt nyttig nå før båten går i opplag.

Heftet blir tilsendt kostnadsfritt ved henvendelse til: gemotech@gemotech.no

Er helt enig med deg, men det kunne vært interessant med en meningsmåling for å se hvor mange som har hatt godkjent installatør ombord for å installere fast landstrømopplegg ombord. Så hvis det er noen som kan dette med meningsmåling så bør de kanskje melde seg.

Og da kan man jo dra spørsmålet litt lenger og spørre:

 

Hvor mange har opplevd strømfeil ombord i en fritidsbåt?

Eller:

Hvor ofte skjer det ulykker med strøm ombord i en fritidsbåtbåt?

Eller:

Hvor mange menneskeliv har gått tapt f.eks. de siste 10 år pga. strøm/jordingsfeil ombord i en fritidsbåt?

 

KAT

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...