Jump to content

Feilvisning turteller VP41A

krl

Recommended Posts

Et spørsmål er vel hvor viktig det er at turtelleren måler RPM nøyaktig?

Kan ikke en mellomløsning være at du låner/anskaffer et tachometer og lager tabell for instrumentets RPM og eksakt RPM for de ulike områdene. Claes Ohlson har et godt tachometer til en passe rimelig penge. Dette fungerer i alle fall godt for meg. Det er vel du som kjører båten mest, og ved å utarbeide slik tabell tar det ikke lang tid før du har innarbeidet sammenhengen mellom instrumentvist RPM og det eksakte RPM.

Er det slik at du foretrekker å kjøre innen visse turtallsområder?

Eller er det andre grunner til at du ønsker å vite eksakt RPM under kjøring?

Jeg har målt turtallet på de forskjellige områdene og derfor funnet at den viser feil. Har kjørt med altfor lette propeller, for høyt turtall og for lav fart. Er jo ikke noe stort problem nå når jeg vet feilvisningen, men jeg liker å ha alt i orden.

Instrumentet er fra -88, merket W, manuell timeteller og finner ikke noen hull bak på den.

På mine fra 89 var det noen små hull under et par klistremerker... på 3mm eller så, en liten umbrakonøkkel i hullet gjorde underverker med justeringen

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Er det slik at turtallet på instrumentpanelet vises mest eksakt når motoren har optimal girutveksling/propell?

Turtelleren viser omdr. på motoren, og er ikke påvirket av gear/propell.

Max. belastet turtall på VP 41A motoren er 3900 og max. kontinuerlig 3700 omdr. ifølge VP så det er tydeligvis noe galt et sted.

Turtallet her er målt i frigear, og skal toppe på ca. 4300 omdr.
  • 7 måneder senere...

Signalet til Turtelleren på Volvo Pentas TAMD41A er målt ved pulsene i vekselstrøms dynamoen som er montert. Hvis det har vært skiftet dynamo, eller uoriginal reimsskive med annen diameter, så vil dette påvirke turtelleren. Likeså hvis reima er tørr og slirer. Sjekk likeså dynamoens børstebroen. Kanskje børstene er slitt å forstyrrer målingen. Lykke til!

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...