krl Startet 1.September.2006 Link til dette innlegget Startet 1.September.2006 Turtelleren til min 41A-motor viser for lite under 1500 omdr. og for mye over 1500 omdr. Ved visning 4000 er korrekt turtall 4180. Finner ikke noe justering bak på turtelleren. Er det muligheter for å rette på dette, eller må turteller skiftes? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 1.September.2006 Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 Et spørsmål er vel hvor viktig det er at turtelleren måler RPM nøyaktig? Kan ikke en mellomløsning være at du låner/anskaffer et tachometer og lager tabell for instrumentets RPM og eksakt RPM for de ulike områdene. Claes Ohlson har et godt tachometer til en passe rimelig penge. Dette fungerer i alle fall godt for meg. Det er vel du som kjører båten mest, og ved å utarbeide slik tabell tar det ikke lang tid før du har innarbeidet sammenhengen mellom instrumentvist RPM og det eksakte RPM. Er det slik at du foretrekker å kjøre innen visse turtallsområder? Eller er det andre grunner til at du ønsker å vite eksakt RPM under kjøring? Sitér dette innlegget Link to post
båtmekanikeren Svart 1.September.2006 Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 er det en gammel turteller eller en av nyere dato (90 og opp til 2006 med digital timeteller.)har du noen småe hull bak på turtelleren der du justerer (kalibrerer den inn til den maskinen du har Hilsen Thomas Sitér dette innlegget Link to post
krl Svart 1.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 Jeg har målt turtallet på de forskjellige områdene og derfor funnet at den viser feil. Har kjørt med altfor lette propeller, for høyt turtall og for lav fart. Er jo ikke noe stort problem nå når jeg vet feilvisningen, men jeg liker å ha alt i orden. Instrumentet er fra -88, merket W, manuell timeteller og finner ikke noen hull bak på den. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 1.September.2006 Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 (redigert) På mine fra 89 var det noen små hull under et par klistremerker... på 3mm eller så, en liten umbrakonøkkel i hullet gjorde underverker med justeringen Redigert 1.September.2006 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
båtmekanikeren Svart 1.September.2006 Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 Hei det er ikke mulig å justere det instrumentet ned.bytt til riktige propeller og turtrlleren er fikset. Sitér dette innlegget Link to post
krl Svart 1.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 Har byttet til større propeller A7, men kjører disse også ut på turtall. Skal prøve A8, men sliter med for lavt turbotrykk som jeg ikke finner ut hvorfor, mulig mye koks i eksosen, da den er kjørt med lekkasje i intercooleren i mange år. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 1.September.2006 Link til dette innlegget Svart 1.September.2006 Til innlegg #6: Er det slik at turtallet på instrumentpanelet vises mest eksakt når motoren har optimal girutveksling/propell? Hva innebærer det at en motor kjøres i testbenk? Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 2.September.2006 Link til dette innlegget Svart 2.September.2006 Ved visning 4000 er korrekt turtall 4180.Max. belastet turtall på VP 41A motoren er 3900 og max. kontinuerlig 3700 omdr. ifølge VP så det er tydeligvis noe galt et sted. Sitér dette innlegget Link to post
krl Svart 2.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2006 Er det slik at turtallet på instrumentpanelet vises mest eksakt når motoren har optimal girutveksling/propell?Turtelleren viser omdr. på motoren, og er ikke påvirket av gear/propell. Max. belastet turtall på VP 41A motoren er 3900 og max. kontinuerlig 3700 omdr. ifølge VP så det er tydeligvis noe galt et sted.Turtallet her er målt i frigear, og skal toppe på ca. 4300 omdr. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 11.April.2007 Link til dette innlegget Svart 11.April.2007 Signalet til Turtelleren på Volvo Pentas TAMD41A er målt ved pulsene i vekselstrøms dynamoen som er montert. Hvis det har vært skiftet dynamo, eller uoriginal reimsskive med annen diameter, så vil dette påvirke turtelleren. Likeså hvis reima er tørr og slirer. Sjekk likeså dynamoens børstebroen. Kanskje børstene er slitt å forstyrrer målingen. Lykke til! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.