Jump to content

Hvor mye mere veier båten om høsten

power

Recommended Posts

Finnes det noen forskning / studie på hvor mye en båt legger på seg i løper av en sesong på sjøen ?

Jeg hørte en historie om en Princess som gikk i 22 knopp når den var ny og nå gjør den kun 18 knop , eieren hadde snakket med verksted om dette og fikk som svar att Gelcoaten trekk til seg mye vann på 10 år :nonod:

Er det mulig og tørke båten 100 % evt hvor lang tid tar det ?

Plastbåter avgir styren i hele dens leveår. Båten blir faktisk lettere med årene fordi den avgir styren. Når styrenen kommer til overflaten oksyderer denne med oksygen og det dannes styrenoksyd. Styrenoksydet er kritt- / leiraktig og må fjernes mekanisk.

Dersom belegget ikke eller delvis fjernes for deretter å påføre voks blir problemet større: Voksen pakker seg inn i oksydet og blir meget hardt og vanskelig/umulig å fjerne med tradisjonell rubbing

Se på denne linken:

http://www.ankenes-baatforening.no/default...id=1&nid=98

Hilsen: Capitan of Canopus

Har også hørt at båten veier så utrolig mye mer etter en sesong og at den MÅ tørkes.

Hvordan kan en 26 fots båt veie flere hundre kilo mer ?

Arealet under vannlinjen på en slik båt vil være ca 15 m2.

Hvis skroget er 10mm tykt (hvilket det sjelden er) så vil volumet av skroget under vannlinjen utgjøre 150 Liter med polyester, glassfiber og herder.

Hvis alt dette ble erstattet med vann (hvilket det ikke gjør) ville båten veid "hele" 150 Kg mer.

Er med på at glassfiber suger vann men det fortrenger ikke glassfiber :-)

Konklusjon om skroget suger 10% vann vil det på en 26 fots båt utgjøre ca 15 Kg

Tror ikke vekta i krana ville merket det engang.

Nå er jo ikke toppcoaten vanntett så denne må jo trekke til seg litt vann noe som også gjelder for ren gelcoat , så noe vann må vel trenke seg inn i skroge under vannlinjen eller :rolleyes:

Selv så skar jeg litt i en gh 10 i våres å denne var virkelig fuktig når jeg la hånden rett på gelcoaten men hvor mye vann det var i denne aner jeg ikke men det tok 2 uker før den tørket.

så noe vann må vel trenke seg inn i skroge under vannlinjen eller :rolleyes:

Derfor legges primeren som en membran under bunnstoffet på de fleste båter, dette skal hindre vanninntrgning. Jeg nekter å tro at en fartsreduksjon som antydet i første innlegg kan skyldes inntregning av vann i laminatet. Da skulle det skje to ting,

1) båtene ville ikke tåle vineropplaget med alt avnnet i laminatet, de ville fryse i stykker

2) båter som ligger ute over lang tid ville bli uhyre tunge i vannet.

Så er ikke tilfellet.

Nok en myte.

Skroget (laminatet) trekker svært lite vann.

Er båten blitt tyngre, skyldes det lekkasjer inn i innlaminert treverk.

At den avgir styren er bare tull.

Styrenen, som bærer polyesteren, lenker sammen med polyesteren i herdeprosessen. Når det er ferdig lenket, er det hel ved. Styrenen som sådan er vekk.

Nok en myte.

Ja, dette med vektøkning er rykter som jevnlig dukker opp, og burde absolutt vært med i vår undersøkelse... :smiley:

Båtlivets myter avslørt...

Den artikkelen hos Båtkonsulenten bidrar til å holde liv i hysteriet ved å komme med påstander som ingen her på BP har kunnet verifisere:

Dersom denne prosessen får fortsette vil glasset "råtne" og laminatet mister noe av sin opprinnelige styrke.

Men at båten øker i vekt etterhvert som de blir eldre er slett ingen myte. Noen av årsakene er nevnt ovenfor , men den største årsaken er nok at eieren gjennom årene har fylt opp båten med utrolig masse "kjekt å ha" utstyr og verktøy.

Dette vil jo også påvirke vektfordelingen i båten.

Mener jeg leste en tråd her på forumet i fjor om en som skulle selge båten, og måtte tømme den. De mest utrolige ting som dukket opp, og bilen ble fylt opp flere ganger.

Andre årsaker til fartsreduksjon kan være:

- Lag på lag med bunnstoff - slett ikke like glatt som da båten var ny og knapt nok hadde et lag primer+bunnstoff.

- Hakk/skader i steglister , skal ikke så mye til her før det blir mindre løft ,og derved mer våt flate og mindre fart.

- hakk/ujevnheter/kavitasjonsskader på propeller, skal ikke så mye til her heller før det merkes på farta.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Mener jeg leste en tråd her på forumet i fjor om en som skulle selge båten, og måtte tømme den. De mest utrolige ting som dukket opp, og bilen ble fylt opp flere ganger.

Høres kjent ut! Da jeg solgte den forrige båten (24 fots snekke) kjørte jeg hjem fem stappfulle lass med stasjonsvognen! Ble litt imponert over hvor god stueplass jeg egentlig hadde ombord... Og vannlinja løftet seg noen centimeter, det må innrømmes...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Båten veier sikkert mye mer om høsten, men det skyldes nok alle tingene man har puttet ombord i løpet av sesongen.

Min lærdom sier at glassfiberlaminat suger vann, at vann kommer inn både utenfra og innenfra og at epoxyprimer ikke er 100% tett. Det er nok de fleste enige med meg i, men uenigheten går på hvilken mengde man prater om.

Så hvor mye vann kan laminatet suge? Ikke mye mener mange, men avhengig av hvor godt eller dårlig laminatet er bygget opp, sier enkelte at ved dårlig laminering kan laminatet suge opp mot 30% av sitt eget volum. Og hvor mye blir det?

25 fot båt, 15 m² skrog, 10mm tykt skulle da som nevnt tidliger bli 150 liter. 30% av dette er 45 liter. 45 liter saltvann er tilnærmet 45 kg. Det er jo forsvinnende lite når båten veier over 2 tonn og med alt pikk og pakk kanskje over 3 tonn. Og 45 kg er da maksimalt. Mest sannsynlig har ikke et gjennomsnittslaminat plass til alt dette vannet. Hva snakker vi om da? 20 liter vann? 10? Legg merke til hvor kjapt din båt tørker opp når den har kommet seg på land og gjør deg opp din subjektive mening om hvor mye vann som skal tørkes ut. I de fleste tilfeller vil jeg anta at joda, litt er det jo, men for de fleste forsvinnende lite. I alle fall ikke noe som kan ha snev av å påvirke vekta på båten.

Så konklusjonen min? I de ekstreme tilfellene er det forsvinnende lite vann som laminatet opptar, i de vanlige tilfellene er det enda mindre. At vanninntrengning skulle påvirke i nevneverdig grad vekten, må dermed være å anse som en myte. En meget seiglivet myte som jeg i utgangspunktet trodde på selv. men det var før jeg begynte å regne på hvor mye dette kunne utgjøre.

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)

Ingen tvil om at mange av "aktørene" på dette forumet har erfaring og kunnskaper i bøttevis, noe jeg selv villig innrømmer at jeg ikke har. Kanskje derfor jeg er ydmyk for at det muligens finnes noen utenfor dette forum som kan "litt" om "noe"?

Beskjedenhet er en dyd som ikke skal overdrives! :wink:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Tja Ingar.

Dette omfattes vel av garantien på båten.

Det sier vel litt at enkelte produsenter, uten å gå inn på den greia igjen, og enkelte produsentland er svært utsatt.

En båt hvor all luft er rullet ut av laminatet, og som har homogent korrekt forhold mellom matrise og fiber og som er beskyttet av intakt gelcoat, vel den får ikke plastpest.

Beskyttelse med intakt gelcoat hjelper ingen ting, snarere tvert imot. Det er jo gelcoaten som gir mulighet for osmose.

At dårlig arbeid øker risikoen for skader er det ingen tvil om, men defra å trekke den konklusjon at det er mulig å støpe en båt som aldri vil få pest er en annen sak.

Hvis noen kjenner til fabrikanter som gir garanti mot osmoseskader hører vi gjerne om det.

Gelcoaten er jo båtens "ytterhud".

Det er fullt mulig å laminere opp et skrog som er så godt som immunt.

De fleste seriøse produsenter idag bruker isopolyester for å immunisere båten.

Dersom man velger å bygge båten med pre-preg, trekker 80% vakuum og så baker ved 120 grader, så er det null mulighet for osmose.

De "fleste" produsenter i dag legge barrierrelag med vinylester innenfor gelcoaten. Det regnes som sikkert mot vanninntrenging, sammen med fagmessig laminering (helst vakuuminfusion).

Når det gjelde Båtkonsulentens "skremselspropagenda" mener jeg at den spesielt er rettet mot båter fra 70 - 80 tallet. Da er den kanskje ikke helt feil?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Båtkonsulenten påpeker at det gjelder særlig båter fra 60 til 80-tallet!

Og Bærum Plastcervice as påpeker vel at det er de båtene som har ligget i sjøen hele året som er de som er særlig utsatt. Selv kjenner jeg kun to (personlig) som har hatt problemer med plastpest og det var begge båter som hadde ligget ute i mange år.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ingen tvil om at mange av "aktørene" på dette forumet har erfaring og kunnskaper i bøttevis, noe jeg selv villig innrømmer at jeg ikke har. Kanskje derfor jeg er ydmyk for at det muligens finnes noen utenfor dette forum som kan "litt" om "noe"?

Nettopp. Derfor har jeg alltid i denne type diskusjoner ALLTID bedt om ett eneste eksempel der båter i Nordiske ( kalde ) farvann har blitt varig konstruksjonsmessig svekket av plastpest.

Til nå har jeg ikke fått noen eksempler

Når det gjelde Båtkonsulentens "skremselspropagenda" mener jeg at den spesielt er rettet mot båter fra 70 - 80 tallet. Da er den kanskje ikke helt feil?

Ja da spør jeg igjen. Har du eller noen du kjenner til ETT ENESTE konkret eksempel å vise til der en plastbåt fra 70-80 tallet har blitt varig svekket av plastpest ?

Båtkonsulenten påpeker at det gjelder særlig båter fra 60 til 80-tallet!

Og Bærum Plastcervice as påpeker vel at det er de båtene som har ligget i sjøen hele året som er de som er særlig utsatt. Selv kjenner jeg kun to (personlig) som har hatt problemer med plastpest og det var begge båter som hadde ligget ute i mange år.

Problemer ? Kontstuksjons / styrkemessig eller kosmetisk / annenhåndsverdi messig ?

Forøvrig er Bærum Plastservice vel absolutt en av aktørene som har skodd seg skikkelig på skremselpropaganda mot plastpest, med lovnader om frelse ved framlegging av X-antall titusner av surt erhvervede kronasjer ?

Suzuki

No boat needed..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...