Jump to content

Vinterkonservering av motor - BM 10/03


stsoleil

Recommended Posts

Jeg fikk ida siste nummer av BM idag med bla en artikkel om vinterkonservering av

motor, og har følgende kommentarer/spørsmål:::

 

- Pkt 3: Er det ikke bedre å skifte diesel filtre og grovfiltre/vannutskillere etter

 noen få timers gange om våren. Regner da med at uønskede partikler har "satt seg"

 og at evnt. kondens i grovfilteret kan fjernes etter vinteropplag????

- Pkt 4: Tips: Fyll dieselfiltrene med diesel før de monteres; det gjør jobben med

 lufting utrolig mye lettere.

- Pkt 6: Skifte impeller om høsten ??? Det må da være mye bedre å skifte om våren. En

 impeller som skiftes om høsten blir vel kanskje lettere "formgitt" av en stillestående

 posisjon gjennom kulde og vinter???

- Pkt 10: Luftfilter byttes vel helst også om våren etter noen få gangtimer. Alle partikler

 og all møkk som har samlet seg i løpet av opplaget ønsker vi vel ikke å trekke med oss

 i neste sesong???

 

Mulig jeg tar helt feil, men ovennevnte er ihvertfall hvordan jeg gjør det.

 

Ellers takk for informativ og grei beskrivelse.

 

NB: Glem ikke å gå over hele motoren samt alle elektriske komponenter etc

      med CRC eller lignenede fuktutdriver/konserveringsmiddel.

 

Godt vinteropplag ønskes dere alle

 

m v h

Link to post

Skifter kun olje og oljefilter om høsten.

Dieselfiler, grov og fin skifter jeg i løpet av sommersesongen, men bare annenhvert år.

Impeller skifter jeg om sommeren hvert 3. år.

Olje på gear og anode på drev skifter jeg annethvert år i forb. med vårpussen.

 

Tar vare på de gamle fliterne og den gamle impelleren for å ha i reserve.

 

Tror all denne skiftingen som anbefales er litt overdrevet. Har ennå tilgode å ha tette filtere eller se en ødelagt impeller.

Link to post

Til Lasse:

Tror all denne skiftingen som anbefales er litt overdrevet. Har ennå tilgode å ha tette filtere eller se en ødelagt impeller.

 

Snakk med gutta på redningskøytene i de mest fritidsbåt tette områdene, da tenker jeg du endrer utsagn.

 

Det er faktum at de fleste driftsforstyrrelser skyldes urene tanker og tette filter. Grunnet manglede/dårlig vedlikehold.

 

Husk alle har ikke et like sterkt forhold til båt som det gjengangerene her på baatplassen har.

Link to post

Jo da. Motoren blir brukt mye, men det varierer fra år til år. En sesong hadde jeg seilene oppe i ca 2 timer totalt. Resten var motor. I sommer seilte jeg mesteparten av tiden. Det er vær og vind som bestemmer.

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...