stsoleil Startet 2.Oktober.2003 Del på Facebook Startet 2.Oktober.2003 Jeg fikk ida siste nummer av BM idag med bla en artikkel om vinterkonservering av motor, og har følgende kommentarer/spørsmål::: - Pkt 3: Er det ikke bedre å skifte diesel filtre og grovfiltre/vannutskillere etter noen få timers gange om våren. Regner da med at uønskede partikler har "satt seg" og at evnt. kondens i grovfilteret kan fjernes etter vinteropplag???? - Pkt 4: Tips: Fyll dieselfiltrene med diesel før de monteres; det gjør jobben med lufting utrolig mye lettere. - Pkt 6: Skifte impeller om høsten ??? Det må da være mye bedre å skifte om våren. En impeller som skiftes om høsten blir vel kanskje lettere "formgitt" av en stillestående posisjon gjennom kulde og vinter??? - Pkt 10: Luftfilter byttes vel helst også om våren etter noen få gangtimer. Alle partikler og all møkk som har samlet seg i løpet av opplaget ønsker vi vel ikke å trekke med oss i neste sesong??? Mulig jeg tar helt feil, men ovennevnte er ihvertfall hvordan jeg gjør det. Ellers takk for informativ og grei beskrivelse. NB: Glem ikke å gå over hele motoren samt alle elektriske komponenter etc med CRC eller lignenede fuktutdriver/konserveringsmiddel. Godt vinteropplag ønskes dere alle m v h Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 2.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2003 Skifter kun olje og oljefilter om høsten. Dieselfiler, grov og fin skifter jeg i løpet av sommersesongen, men bare annenhvert år. Impeller skifter jeg om sommeren hvert 3. år. Olje på gear og anode på drev skifter jeg annethvert år i forb. med vårpussen. Tar vare på de gamle fliterne og den gamle impelleren for å ha i reserve. Tror all denne skiftingen som anbefales er litt overdrevet. Har ennå tilgode å ha tette filtere eller se en ødelagt impeller. Sitér dette innlegget Link to post
Svein H Svart 3.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2003 Enig med StSoleil. Dessuten er det mye lettere å starte en varm diesel motor etter filterbytte/lufting enn en kald motor. Svein Sitér dette innlegget Svein H Link to post
Mini Svart 3.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2003 Til Lasse: Tror all denne skiftingen som anbefales er litt overdrevet. Har ennå tilgode å ha tette filtere eller se en ødelagt impeller. Snakk med gutta på redningskøytene i de mest fritidsbåt tette områdene, da tenker jeg du endrer utsagn. Det er faktum at de fleste driftsforstyrrelser skyldes urene tanker og tette filter. Grunnet manglede/dårlig vedlikehold. Husk alle har ikke et like sterkt forhold til båt som det gjengangerene her på baatplassen har. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 3.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2003 På seglbåter blir vel ikke motoren brukt så meget? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 3.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2003 Jo da. Motoren blir brukt mye, men det varierer fra år til år. En sesong hadde jeg seilene oppe i ca 2 timer totalt. Resten var motor. I sommer seilte jeg mesteparten av tiden. Det er vær og vind som bestemmer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.