Jump to content

Vinterkonservering av motor - BM 10/03

stsoleil

Recommended Posts

Jeg fikk ida siste nummer av BM idag med bla en artikkel om vinterkonservering av

motor, og har følgende kommentarer/spørsmål:::

- Pkt 3: Er det ikke bedre å skifte diesel filtre og grovfiltre/vannutskillere etter

noen få timers gange om våren. Regner da med at uønskede partikler har "satt seg"

og at evnt. kondens i grovfilteret kan fjernes etter vinteropplag????

- Pkt 4: Tips: Fyll dieselfiltrene med diesel før de monteres; det gjør jobben med

lufting utrolig mye lettere.

- Pkt 6: Skifte impeller om høsten ??? Det må da være mye bedre å skifte om våren. En

impeller som skiftes om høsten blir vel kanskje lettere "formgitt" av en stillestående

posisjon gjennom kulde og vinter???

- Pkt 10: Luftfilter byttes vel helst også om våren etter noen få gangtimer. Alle partikler

og all møkk som har samlet seg i løpet av opplaget ønsker vi vel ikke å trekke med oss

i neste sesong???

Mulig jeg tar helt feil, men ovennevnte er ihvertfall hvordan jeg gjør det.

Ellers takk for informativ og grei beskrivelse.

NB: Glem ikke å gå over hele motoren samt alle elektriske komponenter etc

med CRC eller lignenede fuktutdriver/konserveringsmiddel.

Godt vinteropplag ønskes dere alle

m v h

Skifter kun olje og oljefilter om høsten.

Dieselfiler, grov og fin skifter jeg i løpet av sommersesongen, men bare annenhvert år.

Impeller skifter jeg om sommeren hvert 3. år.

Olje på gear og anode på drev skifter jeg annethvert år i forb. med vårpussen.

Tar vare på de gamle fliterne og den gamle impelleren for å ha i reserve.

Tror all denne skiftingen som anbefales er litt overdrevet. Har ennå tilgode å ha tette filtere eller se en ødelagt impeller.

Til Lasse:

Tror all denne skiftingen som anbefales er litt overdrevet. Har ennå tilgode å ha tette filtere eller se en ødelagt impeller.

Snakk med gutta på redningskøytene i de mest fritidsbåt tette områdene, da tenker jeg du endrer utsagn.

Det er faktum at de fleste driftsforstyrrelser skyldes urene tanker og tette filter. Grunnet manglede/dårlig vedlikehold.

Husk alle har ikke et like sterkt forhold til båt som det gjengangerene her på baatplassen har.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...