Jump to content

BP båt i siste Båtmagasinet


Tine IV

Recommended Posts

Escada ( REM ) er i siste nr av Båtmagasinet , stort bilde av båten med skipper og frue . Men dem skriver om en helt anna fyr og båt ettrsom jeg har fått med meg , så hvorfor det kan kansje REM svare på ? Men flott bilde er det og B.P vimpel i toppen .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke REM svart på dette enda, og ikke har jeg sett dette bladet enda heller.

Men jeg synes de har rotet ganske mye i det siste.

Mye skrivefeil og henvisninger som ikke stemmer osv.

Mulig jeg er pirkete men jeg synes et blad man kjøper bør være bedre enn det. :smash:

 

Overasker meg ikke veldig om de bare har satt inn feil artikkel for å si det slik :sleep:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Bildet er vel ment som en illustrasjon på artikkelinnholdet, nemlig en påstått metode for å redusere røykutvikling på eldre dieselmotorer? Bildet ble tatt i Son i april måned i år, idet vi bakker ut av båsen en søndag formiddag. Vi er ikke blitt forespurt om en slik bruk av bildene, og ble overrasket da vi resultatet på trykk. Imidlertid så vi jo fotografen fra BM idet han knipset bildene, og vi regnet halvt med at vi ville komme på trykk i en eller annen sammenheng. Vi trodde kanskje artikkelen ville omhandle bruk av redningsvester eller noe slikt? Nok om det.

Importøren av denne magnet duppedingsen ringte meg i går og vi snakket om kanskje å få i stand en før/etter reportasje i BM. Tanken var da å installere utstyret i Escada og ta et nytt bilde under tilsvarende forhold som viser redusert røykutvikling? Vi får se om det blir noe ut av det? Ballen ligger hos AutoMEC og BM.

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Perkinsen ryker som bare fy!

 

Bestilte i dag magnetdingsen slik at vi i Astor og miljøet rundt får bedre tider.

 

Spennende å se om det hjelper.

Spennende. Vi hadde planlagt å reise fra neste års Baatplasstreff før deg,Astor....etter at vi i år ble svarte i ansiktet etter din oppstart. :lol::lol::lol:

 

Har du forsøkt deg på å sjekke dysene dine? Sprøytebilde etc? Har du event forsøkt noen form for flytende rensemidler på Perkinsen?

 

Har hørt om denne magnetpatenten gjennom et par titallsår men aldri fått en konkret evaluering av produktet. Håper du kommer med dette,Astor?

 

 

 

rem: Det er jo hyggelig å se skuta avbildet i et magasin men lurer litt på personvernet her. Sett nå om jeg ble knipset på sjøen for så å bli brettet ut i et båtmagasin......og det for eksempel ikke hadde vært kona som stod på dekk!!!!!!!!??????? :boxing:

Link to post
Share on other sites

Det er sikkert hyggelig å bli avbildet i Båtmagasinet, i allfall om man har samtykket til at bildet brettes ut som "midtsidebilde"...

 

Jeg hadde nok blitt en smule vred.... i allefall om en hadde vært litt uheldig med følget ombord slik som jorg-1 så fint forklarer.. Da hadde det neppe hjulpet med en røkdyktig Perkins til "å ro" seg i land med :lol:

 

Forøvrig var det er flott bilde.... som absolutt fortjener et lite honorar fra dette magasinet... livstidabonnement f.eks..

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er det dette det er snakk om?

Yepp. Samme produktet. MEC eller AutoMEC som det også kalles

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei!

Jobbet for noen år tilbake med Volvo lastebiler. Var da på et teknisk kurs for motorstyring(EDC).

Kurset var holdt av Teknologisk institutt, kurslederen hadde vært i gruppa som da testet disse duppedittene som han kalte det. Etter det de hadde testet kunne de ikke se noen dokumenterbar virkning av dette, de stillte seg også spørrene da forkjellige produsenter ikke ville ut med hvilken teknologi de brukte. Dette er noen år siden så verden har gått fremover, husker jeg ikke feil var det vel også forbruk de skulle virke på den gangen.

Blir spennede og se om det er noen virkning.

Link to post
Share on other sites

Forøvrig var det er flott bilde.... som absolutt fortjener et lite honorar fra dette magasinet... livstidabonnement f.eks..

Fikk for en tid tilbake forespørsel fra Petromagasinet om de kunne få bruke to bilder fra mine bilder på trudelutt.com fra oljepionertiden i sitt medlemsblad for den nette sum av kr.990,- Dette sa jeg selvfølgelig ja til. Men nå har jeg fått overført halvparten, sammen med et skriv om at jeg har gjort en jobb for dem og er skattet med 50% av totalbeløpet!! Dette finner jeg meg ikke i, et honorar er et honorar! Jeg har forlangt resten av beløpet og at de tilbakekaller alle meldinger til skattemyndighetene. Det er nemlig ikke mye ekstra jeg som AFP pensjonist kan tjene før "trygden" stuper!

PS. Hadde de spurt pent om å få bruke bildene uten å nevne betaling, hadde de fått tillatelse til det. Jeg er stolt over bildene mine.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. Om du kan dokumentere at dette er inntekt fra hobby, og ikke næringsvirksomhet så er skattefri inntekt opp til 30.000 kroner pr år - om ikke reglene har blitt endret da - men så mye kan vel ikke Kristin&Co ha hatt tid til å endre :wink:

 

Escada - hadde dette vært meg hadde jeg sterkt vurdert å klage Båtmagasinet inn for PFU. Å bruke slike bilder de har tatt uten samtykke, i hva jeg mener er en nedsettende sammenheng finner jeg som et overtramp.

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg vet så kan du motta inntil kr.1000 for enkeltoppdrag uten at det behøves å innberettes og uten at du skal skatte av det, helt lovlig! Dette er jo ikke noe du gjør i næring - formodentlig.

 

I tilfelle det er en "non-profit" organisasjon, veldedig stiftelse e.l. så kan beløpet være 2.000.

 

Tror du trygt kan ta en telefon til Likningskontoret og få dette bekreftet.

 

 

Fant følgende:

 

3.2.1 Bagatellmessige beløp

 

Det er ikke lønnsoppgaveplikt når samlede lønnsutbetalinger fra vedkommende arbeidsgiver til en person i løpet av inntektsåret ikke overstiger kr 1000, herunder medregnet verdien av skattepliktige naturalytelser og trekkpliktige utgiftgodtgjørelser. Overskrides grensen, skal hele beløpet innberettes. Trekkfri utgiftsgodtgjørelse som ikke overstiger kr 1000, er fritatt for innberetning dersom det er utbetalt lønn som er fritatt for innberetning, eller det ikke er utbetalt noen lønn.

 

Kilde; Lignings ABC 2005 se også: http://www.skattelisten.no/Templates/Handb...ter=36459#36459

 

:sailing:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hadde vel sendt B.M et brev og spurt når pengene kommer inn på konto . Det kan jo ikke være noe som helst personvern i detta landet vis det bare er å ta bilder av folk å sette det inn i landsdekkende blader ? Kansje Skipper.W kan komme med en komentar her , regner jo med at dette er lovlig på alle måter , vis ikke så har vel REM til diesel og litt til neste sommer ;)

Som sagt er dette lov ? Det var jo så mye greier da vi skulle ha BP treff ang bilder lagt ut på nettet osv . Hva er lov å ikke lov Mr Skipper Worse ? Hva vis dette han vært en som var på tur med elskerinnen , kan han bare ha det så godt da eller ?

PS:REM få høre da vis du gjør noe med dette :wink:

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

MEC siden er nå oppe og de henviser til artikkel i siste BM...

 

Sist gang dette var oppe tilbød de utstyret til halv pris til BP medlemmer som ønsket å prøve, har ikke hørt om noen som benyttet seg av dette.

De sier også at man får pengene tilbake hvis man ikke er fornøyd.

Posted Image

 

 

Skal sende en mail å spørre om min bestilling går under 1/2-pris-konseptet. Føler vel at jeg hopper på noe som ikke kan dokumenteres. Men tror på at Sarpingen går god for dette vidunderet.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Lars H. Om du kan dokumentere at dette er inntekt fra hobby, og ikke næringsvirksomhet så er skattefri inntekt opp til 30.000 kroner pr år - om ikke reglene har blitt endret da - men så mye kan vel ikke Kristin&Co ha hatt tid til å endre

Selvfølgelig er det hobby, jeg er pensjonist og har ingen jobb. Og beløpet jeg kan tjene i en eventuell jobb, er kr.15000 før "trygden" reguleres.

 

Men dette har jo lite med bildet av båten til Rem å gjøre. Å legge ut et slikt bilde hvor personene på bildet er klart gjennkjennelige uten å innhente tillatelse fra de berørte, er så vidt jeg vet direkte ulovlig.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Å legge ut et slikt bilde hvor personene på bildet er klart gjennkjennelige uten å innhente tillatelse fra de berørte, er så vidt jeg vet direkte ulovlig.

Dette er regulert av fotobestemmelsane i Åndsverkloven § 45c:

 

"Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når

 

a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse,

b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,

c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,

d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller

e) bildet brukes som omhandlet i § 23 første ledd tredje punktum1 (vitskapeleg framstilling) eller § 27 andre ledd (dokumentinnsyn og etterforsking)

 

Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår."

 

 

Parantesane i pkt e er mine merknader/forklaringar.

 

BM vil sikkert her hevda at dette kjem inn under unntaket i pkt. b og kanskje delvis a.

 

Om dei har rett, kan jo me amatørjuristar grubla på... :confused:

Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmmm, kanskje jeg kan tjene noen kroner nå ?

 

Båten vår "Perlen" er nemlig som bakgrunnsobjekt i reklamekampanjer for 2 næringsvirksomheter, den ene er eiendomsmegler mens den andre er en bank.

 

Hver uke kommer reklame-avis fra eiendomsmegleren i postkassen hvor jeg ser bilde fortsatt er der.

 

I tillegg har vi fra tid til annen hatt besøk av skuespillere etc. i tre tilfeller har jeg sett at de har gått oppå båten for å bli avbildet. Jeg kan dermed si at Ellen Horn, "Martin fra den derre bar-serien" (Nordin?) og en annen jeg ikke husker navnet på har "vært på besøk".

 

Skal jeg kreve honorar for det ? Neida, jeg synes det bare er morro (unntatt når de går på stiletthæler på dekk, da blir det kjølhaling!!!!)

 

Vel å merke, jeg synes godt de kan spørre om tillatelse til å gå på båten før de gjør det, istedet for at jeg skal se det i avisa i etterkant.

 

Jeg for min egen del synes det bare er morro når de velger å gjøre slik. Men jeg har full forståelse for eventuelle negative reaksjoner dersom bilde brukes i negativ forstand, eller hvor det er konkrete bildetaking som brukes i andre sammenhenger. I de tilfeller ville jeg isåfall fulgt opp saken for å løse den på beste mulige måte.

 

Slik jeg ser det, har Lars og Rem gode kort på handen utfra det gjengitte regelverk ovenfor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...