Jump to content

Vannjet i 14`Skibsplast?


Sportmann 14"

Recommended Posts

Vil først takke for eit meget informativt forum som eg har hatt stor nytte av!

 

Etter nokre år uten båt kjøpte eg i vår ein sliten Skibsplast Sportmann 14`. Planen er å pusse den opp i løpet av vinteren, og i den sammenheng har tanken om noen modifikasjoner meldt seg..

Drømmen er å bytte ut påhengsen med vannjet! Tanken er å kjøpe ein gammel/vraka vannscooter og flytte over motor og agregat :yesnod:

Er det nokre her som har erfaringer med, eller tanker om eit slikt prosjekt?

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til Baatplassen :yesnod:

 

Det største problemet er kanskje å finne den vraka vannjeten. Det er jo ikke mange vannjeter her til lands.

 

Utover det så bør det vel funke greit så lenge ikke motoren blir så tung at du mangler bæring i hekken på båten. Kanskje plasseringen av motoren også vil begrense plassen ombord - for du må jo plassere motoren lenger frem i båten

 

Sjøegenskapene er jeg egentlig ikke så urolig for for vannjeten suger jo båten fast i sjøen - så lenge vannet er flatt. Og er det bølger blir ikke farten stor for da suger pumpa bare luft. Men om båten gjør 40 knop så er det jo en viss fare for at forskipet skjærer ut - så det kan vel være en fordel å sikre seg at baugen er trimmet noe høyt så du unngår det. Vet av egen erfaring hva som skjer om baugen skjærer på en vannjet, og det er utrolig morro - man faller av og vannjeten stopper. Så svømmer man bort til fartøyet, klatrer opp, starter og fortsetter å kjøre :yesnod: Om jeg ønsker meg vannjet til jul - gjett en gang a :lol:

Link to post
Share on other sites

Vil tro en gammel vannscooter er alfor spe til å funke i en 14 fot skipsplast(lite dreimoment og feil impeller)

Ville heller gått for et eldre hamilton jet og en VP/omc/mercruiser eller annen motor rundt 140hp,Jet fåes nå og da for 5-10000,- på finn.no men sjekk hva slags båt det har vært brukt til før kjøp(vekt båt, motorstørrelse og fart ), impellerbytte på jet er ikke rimelig.

 

øyvind

Link to post
Share on other sites

Takk takk!

 

Har leita litt på nettet etter rimelige donorer, og vraka farkoster er som du seier ikkje lett å finne!

Scooterer frå slutten av åttitallet til ein overkommelig pris er jo å finne, men då er kansje både motor og agregat klare for ei overhaling sjøl.... (+liten effekt:)

Problemer med høg sjø har eg ikkje då båten blir brukt i ferskvann (Byglandsfjorden i A-Agder).

Umerka grunner og skjer er det dog nok av, og det er noe av grunnen til ønsket om konvertering.

Link to post
Share on other sites

Beste ville sikkert vært å funnet en Mercury "Sportjet" eller tilsvarende fra OMC.

Rett og slett motorblokk fra en påhenger ,påmontert jetagregat. Brukt i f.eks Hydrolift X-17

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Husk at YAMAHA også har levert motorer med vannjet undervannshus Ivar :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Joda, har tenkt tanken.

De fleste vannscootere har mer enn nok krefter. 100 hk eller mer.

Men det er et par momenter. Mange vannscootere har ikke "bøtte" eller thrust reverser.

Og så er det slik med vannjet at impelleren skal matche 100% med dreiemoment, turtall og båt. Impellere er et presisjonsinstrument maskinert til svært små toleranser. Skamdyre.

Link to post
Share on other sites

Kanskje dette hadde hvert noe for jolla?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Åpner denne igjen eg..

I morra er båten på vannet, nylakkert og fin, klar for :flag: og :fishing: .. Har skrapa/slipt vekk fire lag med ymse lakkguffe, brukt to kilo sparkel og noen meter sandpapir. Siste skruen vart skrudd i i kveld, og eg var rimelig lei båtrenovering på slutten. Men nå har det jo gått noen timer, og tanken om videre forbedringer og framdriftskonvertering har meldt seg igjen :rolleyes:

Har leita litt (mye) etter info om nevnte Merc. Sportjet, men funnet lite.. Noen som har noe å bidra med? Nettstad, forum, forhandler, skrotnisse osv...

Er dei veldig sjeldne? (Fant ikkje på Ebay vaffal).

Venter i spenning!

Link to post
Share on other sites

Bilder kan eg legge ut, men har ikkje tatt noen "ferdig-bilder" ennå. Skal straks ut på fjorden, så det blir vel litt knipsing då :smiley:

 

Lucielle: Interresant! Kva for båt/motorstørrelse er den bereikna på? Noen feil eller mangler siden den går billig? :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...