Jump to content

Treg hydraulisk styring Nidelv 320


Kassa

Recommended Posts

Er det noen som kjenner til et styresystem med en pumpe som heter Sea Jet og som vet om disse normalt er trege? Eller om der er noe annet som kan være feil. Fikk et tips om at det kunne være for liten dimensjon på tilførselsrørene til sylinderen. Disse er 8 mm. Kan det være det?

Den er så treg at jeg ikke kan snurre rattet med en fing. Tidligere hadde jeg en Tresfjord 29 der dette gikk uten problem. Husker ikke hva denne pumpen heter.

Har koplet ifra roret og den er like treg.

Link to post

Kjenner ikke systemet ditt, men:

 

Dersom det går lett når du dreier langsomt på rattet og tyngre når du dreier fortere tyder det på trangt tverrsnitt. 8mm rør høres OK ut(?).

 

Dersom det går like tregt uansett hvor fort du dreier er det en fast motstand et sted. Det kan være friksjon (sylinder), overtryksventil, .... ?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Var borti noe lignende på styreservo bil (samme prinnsipp/hydralikk) som det ble byttet veske på så ble det bedre( hvertfall hvis det er gammelt system med gammel veske), hadde en gammel bil som man måtte trå hart for å bremse - byttet til ny væske og det ble nybilbrems :smiley: Har også vert borti noen som borret opp større diameter til inn og ut på servoen

dette er nok ikke for amatører men da er det nevnt....... :cheers::cool:

Link to post

Eg hadde og dette problemet i min båt, og det var nok dårlig "flow" som var problemet. Måtte fjerne to svarte "bokser" som inneholdt tilbakeslagsventil og skifte den eine rattpumpa, slik at begge pumpene hadde innebygd tilbakeslagsventil. Det kan kansje og vere for stor rattpumpe i forhold til slangedimensjonen som er problemet. Kor mange tørn har du frå side til side?

Link to post

Jeg gjentar:

Dersom det er for liten dimensjon på slangene vil motstanden være liten når du dreier langsomt på rattet og øke markant når du dreier fortere.

 

Dersom det er en tilbakeslagsventil med stort åpnetrykk vil du ha tilnærmet samme motstand uansett hvor fort du dreier på rattet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Da er det neppe for lite tverrsnitt i slanger eller rør som er årsaken. Hydraulisk friksjon øker proporsjonalt med kvadratet av strømningshastigheten, dvs. at motstanden blir fire ganger så stor når du dreier dobbelt så fort på rattet.. Jeg ville ikke tenke mer på slangetverrsnittet dersom motstanden er konstant.

 

Dersom du har tilbakeslagsventil i systemet ditt (som jeg ikke kjenner), er slike ofte fjærbelastet. Dvs. at de trenger et visst åpnetrykk før du får dreid på rattet. Det vil gi en tilnærmet konstant motstand i systemet. I tilfelle er det kanskje ikke så mye å gjøre med det når du har autopilot?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...