Kassa Startet 3.September.2006 Del på Facebook Startet 3.September.2006 Er det noen som kjenner til et styresystem med en pumpe som heter Sea Jet og som vet om disse normalt er trege? Eller om der er noe annet som kan være feil. Fikk et tips om at det kunne være for liten dimensjon på tilførselsrørene til sylinderen. Disse er 8 mm. Kan det være det? Den er så treg at jeg ikke kan snurre rattet med en fing. Tidligere hadde jeg en Tresfjord 29 der dette gikk uten problem. Husker ikke hva denne pumpen heter. Har koplet ifra roret og den er like treg. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 3.September.2006 Del på Facebook Svart 3.September.2006 (redigert) Kjenner ikke systemet ditt, men: Dersom det går lett når du dreier langsomt på rattet og tyngre når du dreier fortere tyder det på trangt tverrsnitt. 8mm rør høres OK ut(?). Dersom det går like tregt uansett hvor fort du dreier er det en fast motstand et sted. Det kan være friksjon (sylinder), overtryksventil, .... ? Redigert 3.September.2006 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Superkul Svart 3.September.2006 Del på Facebook Svart 3.September.2006 Var borti noe lignende på styreservo bil (samme prinnsipp/hydralikk) som det ble byttet veske på så ble det bedre( hvertfall hvis det er gammelt system med gammel veske), hadde en gammel bil som man måtte trå hart for å bremse - byttet til ny væske og det ble nybilbrems Har også vert borti noen som borret opp større diameter til inn og ut på servoen dette er nok ikke for amatører men da er det nevnt....... Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Skipper Worse Svart 3.September.2006 Del på Facebook Svart 3.September.2006 Tror du finner det du trenger av visdom hos www.teleflex.com Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Aero Svart 3.September.2006 Del på Facebook Svart 3.September.2006 Hei. Hadde båt uten hydraulisk styring som var veldig tung. Etter at vaieren (teleflex?) var rengjort og smurt på nytt var den like treg. Fant etterhvert en ”styrestrammingsjusteringsskrue” på undersiden av styresnekken som bestemte hvor tung styringen skulle være. Kan det være noe slikt på din? Aero. Sitér dette innlegget Link to post
Kassa Svart 3.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2006 (redigert) Hei, min styring er hydraulisk så da nytter det ikke med litt smøring, men ellers takk for tipset. Redigert 3.September.2006 av Kassa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.September.2006 Del på Facebook Svart 3.September.2006 Ser ut som om du har en Nidelv 320. Har du snakket med Nidelv om dette? Jeg har prøvekjørt en N320 et par ganger og de båtene jeg var ute i hadde ikke enfingers styring. Krevde nok litt mer enn det. Men opplevde de ikke som rare av den grunn Sitér dette innlegget Link to post
Kassa Svart 4.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2006 Har snakket med Nidelv, men det er vanskelig gjennom telefon å avgjøre om den er unormal tung. Men hvis du har prøvd en annen N320 som også er tung så er det vel sånn de er. Synes bare det er så rart at andre styresystemer er så lette i forhold.... Sitér dette innlegget Link to post
Loma Svart 4.September.2006 Del på Facebook Svart 4.September.2006 Eg hadde og dette problemet i min båt, og det var nok dårlig "flow" som var problemet. Måtte fjerne to svarte "bokser" som inneholdt tilbakeslagsventil og skifte den eine rattpumpa, slik at begge pumpene hadde innebygd tilbakeslagsventil. Det kan kansje og vere for stor rattpumpe i forhold til slangedimensjonen som er problemet. Kor mange tørn har du frå side til side? Sitér dette innlegget Link to post
Kassa Svart 4.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2006 Har ikke båten tilgjengelig akkurat nå, men jeg kan tenke meg at det er ca 5-6 turn. Jeg har også tilbakeslagsventil og autopilot, men begynner vel gjerne å helde mot at det kan være for liten dimensjon på slangene... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 4.September.2006 Del på Facebook Svart 4.September.2006 Jeg gjentar: Dersom det er for liten dimensjon på slangene vil motstanden være liten når du dreier langsomt på rattet og øke markant når du dreier fortere. Dersom det er en tilbakeslagsventil med stort åpnetrykk vil du ha tilnærmet samme motstand uansett hvor fort du dreier på rattet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Kassa Svart 4.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2006 Der er ingen forskjell om jeg dreier raskt eller sakte, like tungt okke som Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.September.2006 Del på Facebook Svart 4.September.2006 Jeg spør fordi jeg ikke vet: Må man ha servo fra motoren for å ha hydraulisk styring? Hva slags motor er det du har i Nidelven din? Det blir stilt ut en 320 på Sjøen for Alle. Kanskje du skal se på den? Eller send en IM til MS Victoria som har samme båt som deg Det var feil - de stopper på 300 i år Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 4.September.2006 Del på Facebook Svart 4.September.2006 Da er det neppe for lite tverrsnitt i slanger eller rør som er årsaken. Hydraulisk friksjon øker proporsjonalt med kvadratet av strømningshastigheten, dvs. at motstanden blir fire ganger så stor når du dreier dobbelt så fort på rattet.. Jeg ville ikke tenke mer på slangetverrsnittet dersom motstanden er konstant. Dersom du har tilbakeslagsventil i systemet ditt (som jeg ikke kjenner), er slike ofte fjærbelastet. Dvs. at de trenger et visst åpnetrykk før du får dreid på rattet. Det vil gi en tilnærmet konstant motstand i systemet. I tilfelle er det kanskje ikke så mye å gjøre med det når du har autopilot? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Frøken Fryd Svart 4.September.2006 Del på Facebook Svart 4.September.2006 Må man ha servo fra motoren for å ha hydraulisk styring?Niks Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 4.September.2006 Del på Facebook Svart 4.September.2006 Kan det rett og slett være pumpen som er underdimmensjonert? Sitér dette innlegget Link to post
Kassa Svart 4.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2006 (redigert) Jeg har en såkalt manuell hydraulisk styring, altså uten servo. De som har servo er drevet enten av motoren eller så er den elektrisk. Motoren er en VP TAMD63P. Hvordan kommer jeg i kontakt med MS Victoria? Redigert 4.September.2006 av Kassa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 4.September.2006 Del på Facebook Svart 4.September.2006 Tipper du har for tjukk olje i styringen din. Ville prøvd å skifte hydraulikkolja først. Det går mange båter med for tjukk hydraulikkolje. Sleipner f.eks anbefalte 32 olje i monterings og bruksanfisningene sine lenge. Dette ble for tjukk olje. De anbefaler nå hydraulikkolje med 15 i viskositet. Sitér dette innlegget Link to post
Kassa Svart 4.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2006 For tjukk olje, ja det har jeg ikke tenkt på. Skal prøve det, takker og bukker Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.September.2006 Del på Facebook Svart 4.September.2006 Hvordan kommer jeg i kontakt med MS Victoria?Klikker på denne linken, velget send IM Sitér dette innlegget Link to post
Kassa Svart 4.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2006 Takk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.