Trophy Startet 3.September.2006 Del på Facebook Startet 3.September.2006 Har en Mercruiser servostyring 2000 mod som jeg har brukt om igjen når jeg monterte dieselmotor. Forferdelig tung på styringen. Det rant ut mye olje fra styresylinder og litt fra systemet på motor ved demontering/montering. Etterfylte ATF olje idag siden nivået var kommet under minimum. Startet motor og tok av lokk på oljebeholder og satt lenge og snurret (dro) rattet med fullt utslag til begge sider ganske lenge og måtte ta meg et par pauser siden jeg ble svett Må jeg bare fortsette med dette til det lettner eller er noe galt?? Så at det satt en smørenippel på baksiden(mot hekken) av styringen. Bør vel kanskje prøve med litt grease her Kan det være en treghet her mellom kablene og styresylinder??? Gode tips mottas med takk Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Frøken Fryd Svart 3.September.2006 Del på Facebook Svart 3.September.2006 Har kun demontert min så jeg har ikke skrudd så mye på det, men har du ikke lufteskruer i sylinderen din? Vaierene kan løsnes ved sylineren om du mistenker treghet i den. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 4.September.2006 Del på Facebook Svart 4.September.2006 Om du har kjørt lenge med "olje som renner ut fra sylinder" osv uten å fylle etter, har du nok tørrkjørt pumpa di. Og den tar kvelden raskt om den går tørr. Konverter til hydraulisk styring uten servoassistanse, servopumpa stjeler både hestekrefter og drivstoff. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Trophy Svart 4.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2006 Om du har kjørt lenge med "olje som renner ut fra sylinder" osv uten å fylle etter, har du nok tørrkjørt pumpa di. Og den tar kvelden raskt om den går tørr. Ingen tørrkjøring nei, men lekket ut olje fra sylinder. Der er nok en del luft, men hvor lenge må jeg holde på før det blir bedre Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 4.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2006 Har kun demontert min så jeg har ikke skrudd så mye på det, men har du ikke lufteskruer i sylinderen din? Vaierene kan løsnes ved sylineren om du mistenker treghet i den. Vaierne har vært av. Kan de feilmonteres?? Har ikke sett noen lufteskruer. Bare en smørenippel Noen som har tips om prosedyren for lufting av servostyring?? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Frøken Fryd Svart 4.September.2006 Del på Facebook Svart 4.September.2006 (redigert) Vaierne har vært av. Kan de feilmonteres?? Har ikke sett noen lufteskruer. Bare en smørenippel Noen som har tips om prosedyren for lufting av servostyring?? Tror ikke vaierene kan monteres feil nei, men du får jo sjekket at de går greit uten motstand. Nå tenker jeg bare høyt, men hva med å løsne reimen på pumpen og vri den manuelt med lokket av? Redigert 4.September.2006 av Bayliner 3258 1996 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 9.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2006 (redigert) Nå tenker jeg bare høyt, men hva med å løsne reimen på pumpen og vri den manuelt med lokket av? Har spurt på BOC og der sier de at denne styringen skal luftes uten at motor/pumpe går. Jeg må altså sitte og dreie rattet frem og tilbake til det lufter seg selv gjennom oljebeholder Har hold på med det i 2 dager nå litt sånn innimellom siden det er jæ...g tungt. Skal ta en økt i morgen også og starte opp etterpå og sjekke om det er blitt bedre Redigert 9.September.2006 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Birchwood 320 Svart 10.September.2006 Del på Facebook Svart 10.September.2006 Ser ikke lufteskruene ut som en smørenippel på denne styringa da?? Mener å huske det fra min servo assisterte styring.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
MT. Svart 10.September.2006 Del på Facebook Svart 10.September.2006 Serviceboka mi på Cobra forsvant med båten for noen uker siden, men mener å huske at: - Styring i midtre posisjon. - Fyll opp til pumpas max-merke. - Start motor, la gå i 30 sek og stopp den. - Kontroller nivå på pumpe, etterfyll om nødvendig opp til max-merke. - Om det var nødvendig å etterfylle, gjenta andre og tredje punkt inntil stabilt nivå. - Når stabilt MAX-nivå er oppnådd, så start motoren, og sving først helt mot babord, deretter helt til styrbord. Stopp deretter motoren. - Kontroller nivå på pumpe, etterfyll om nødvendig. - Gjenta til stabilt nivå er oppnådd. Da skal lufta være ute. Kjør en tur, og kontroller underveis samt etterpå. Noe ala dette var prosedyren på Cobra-drev, men Mercruiser kjøper pumper og sylindre av samme produsent. Du bestemmer sjøl om du vil prøve. Lykke til uansett. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Trophy Svart 10.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2006 Ser ikke lufteskruene ut som en smørenippel på denne styringa da?? Mener å huske det fra min servo assisterte styring.. Brukte grease pumpen på den og da kom det gammel smøring ut like ved. Har nå prøvd tipset fra BOC uten at det hjalp Lurer på om pumpen på dieselmotoren leverer minde trykk enn den orginale pumpen på bensin motoren. Oljen sirkulerer ihvertfall for jeg presset på slangen mellom oljebeholder og servopumpen og da steg nivået i oljebeholder. Merker heller ingen forskjell om jeg tar motoren opp på høyt turtall. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Xlnt Svart 16.September.2006 Del på Facebook Svart 16.September.2006 Servostyringer lufter seg stort sett selv, fyr opp motor ha en kompis til å etterfylle mens du gjør et par ratt utslag begge veier, hvis det fortsatt går tregt så er nok en slange/rør tett. slik at olja ikke presser på stempelet i servostyringen. Verre en det er det ikke. Ta av slanger og sjekk om de er åpne eller ikke, sjekk servosylinderen om den er tett eller ei. -Knut Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Trophy Svart 5.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2007 Sjøsatte i dag Styringa var kjempe tung. Koblet fra styreposisjon nede og dermed er den lett og fin. Klarte tillogmed å bakke inn i båsen En bekjent av meg har byttet på styreposisjonene på denne måten og det ble bedre med han. Er det noe som henger i sylinderen eller Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Frøken Fryd Svart 5.Mai.2007 Del på Facebook Svart 5.Mai.2007 Koblet du fra vaieren fra servoen? Er det likt om du kobler fra den andre styreposisjonen? Høres nesten ut som at pumpen sliter med å bevege begge rattene... Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 5.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2007 koblet av den ene styrekabelen som går fra ror til styresylinder. Om servoen sliter vet jeg ikke og det hjelper ikke å øke turtallet, så jeg tenker at det er noe treghet ved styresylinder. Servo'n fungerer vel som en forsterker som gjør det lettere å styre. . . . Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Frøken Fryd Svart 5.Mai.2007 Del på Facebook Svart 5.Mai.2007 koblet av den ene styrekabelen som går fra ror til styresylinder. Om servoen sliter vet jeg ikke og det hjelper ikke å øke turtallet, så jeg tenker at det er noe treghet ved styresylinder. Servo'n fungerer vel som en forsterker som gjør det lettere å styre. . . . Men det er vel servoen som også står for kraften som skal til for å dra med seg rattet fra flybridgen. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 6.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Men det er vel servoen som også står for kraften som skal til for å dra med seg rattet fra flybridgen. Det stemmer. Hvorfor går det fint når den ene styreposisjon er koblet fra ??? Tror ikke at servopumpen er for liten for da hadde det vel vært forandring når en øker turtallet Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 6.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Kom akkurat igjen fra testtur og denne gangen hadde jeg koblet til styreposisjonen nede. Den var en god del tyngre enn styreposisjonen oppe Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Frøken Fryd Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 styreposisjonen nede. Lurer på om ikke du skal smøre opp vaierene dine, dryppe litt olje i den ene enden og snu på rattet med servoen frakoblet. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 13.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2008 Nå har jeg fundert en del på dette spørsmålet og kanskje funnet løsningen... Når jeg kjører med bare 1 styrepos tilkoblet er styringen ok. Litt tung på tomgang men så snart jeg får et par hundre omdringer til så kommer den helt fint. Med begge styrepos tilkoblet er den alt for tung og jeg får problemer med å legge til spesielt hvis det blåser litt. Det jeg tror er problemet er at reimhjulet på servopumpa er bare 8 cm i diameter men den på bensinmotoren var 15 cm i diameter Det vil vel si at servoen min nå pumper bare med halv hastighet omdreiningsforskjellen bensinmotor kontra dieselmotor???? Kvalifisert synsing mottas med takk Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 18.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2008 prøver denne en gang til.... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Puma 420 Svart 18.Juli.2008 Del på Facebook Svart 18.Juli.2008 Dette ahr ikke jeg peiling på, men om teorien din stemmer vil den vel strengt tatt pumpe med langt under halve hastigheta (Pi R i andre...) i tillegg til lavere arbeidsturtall på dieselmotor... Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 19.Juli.2008 Del på Facebook Svart 19.Juli.2008 Har demontert/montert en mengde av disse, men har aldri hatt problmer. Lufting trenger du ikke tenke på, det ordner seg selv. Tror absolutt du er inne på noe dersom reimhjulet er forskjellig i diameter. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 23.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 (redigert) mercruiser mener reimhjulet er stort nok. Derfor vurderer jeg hydraulisk styring. Tips til hvor jeg kan få 2 billige styrepumper og hvor store de må være???? Har styresylinder som fulgte med motor. Har sett på Sleipner sine som Maritim selger... Redigert 23.Juli.2008 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 29.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2008 (redigert) Det jeg tror er problemet er at reimhjulet på servopumpa er bare 8 cm i diameter men den på bensinmotoren var 15 cm i diameter Det vil vel si at servoen min nå pumper bare med halv hastighet omdreiningsforskjellen bensinmotor kontra dieselmotor???? Kvalifisert synsing mottas med takk Ser ut som jeg har tenkt litt feil her. For å få opp hastigheten på reimhjulet må hjulet være mindre... Dessuten kan pumpene være forskjellig dimensjonert ? Har forespurt Mercruiser og får vel svar om noen dager. Har i dag løsnet styrekablene nede og dradd de ut og smørt styresylinderene med grease. Etterpå startet jeg og kjørte "lufteprosedyren". Synes den ble lettere Dessuten kom det noen luftbobler opp fra oljebeholderen når jeg stoppet motoren. Skal ta "lufteprosedyren" flere ganger og se om det blir noe fremskritt mens jeg venter på svar fra Mercruiser. Jeg har også tatt bilder av styringen, men får ikke lagt det inn før i morgen Redigert 29.Juli.2008 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 30.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2008 Her er bilde av styresylinder. Ser blandt annet smørenippel og en rød propp til høyre for smørenippel. Hva er under den røde proppen ? Lufting ? Justering ? Eller... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.