Jump to content

Mercruiser servostyring, fryktelig tung.


Trophy

Recommended Posts

Har en Mercruiser servostyring 2000 mod som jeg har brukt om igjen når jeg monterte dieselmotor.

Forferdelig tung på styringen. Det rant ut mye olje fra styresylinder og litt fra systemet på motor ved demontering/montering. Etterfylte ATF olje idag siden nivået var kommet under minimum. Startet motor og tok av lokk på oljebeholder og satt lenge og snurret (dro) rattet med fullt utslag til begge sider ganske lenge og måtte ta meg et par pauser siden jeg ble svett :blush: Må jeg bare fortsette med dette til det lettner eller er noe galt?? Så at det satt en smørenippel på baksiden(mot hekken) av styringen. Bør vel kanskje prøve med litt grease her :confused: Kan det være en treghet her mellom kablene og styresylinder??? Gode tips mottas med takk :yesnod:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Om du har kjørt lenge med "olje som renner ut fra sylinder" osv uten å fylle etter, har du nok tørrkjørt pumpa di. Og den tar kvelden raskt om den går tørr.

 

Ingen tørrkjøring nei, men lekket ut olje fra sylinder. Der er nok en del luft, men hvor lenge må jeg holde på før det blir bedre :headbang:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Har kun demontert min så jeg har ikke skrudd så mye på det, men har du ikke lufteskruer i sylinderen din?

Vaierene kan løsnes ved sylineren om du mistenker treghet i den.

Vaierne har vært av. Kan de feilmonteres?? Har ikke sett noen lufteskruer. Bare en smørenippel :confused:

Noen som har tips om prosedyren for lufting av servostyring??

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Vaierne har vært av. Kan de feilmonteres?? Har ikke sett noen lufteskruer. Bare en smørenippel :confused:

Noen som har tips om prosedyren for lufting av servostyring??

Tror ikke vaierene kan monteres feil nei, men du får jo sjekket at de går greit uten motstand.

 

Nå tenker jeg bare høyt, men hva med å løsne reimen på pumpen og vri den manuelt med lokket av?

:confused:

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post
Nå tenker jeg bare høyt, men hva med å løsne reimen på pumpen og vri den manuelt med lokket av?

:confused:

 

 

Har spurt på BOC og der sier de at denne styringen skal luftes uten at motor/pumpe går. Jeg må altså sitte og dreie rattet frem og tilbake til det lufter seg selv gjennom oljebeholder :headbang:

Har hold på med det i 2 dager nå litt sånn innimellom siden det er jæ...g tungt. Skal ta en økt i morgen også og starte opp etterpå og sjekke om det er blitt bedre :rolleyes:

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Serviceboka mi på Cobra forsvant med båten for noen uker siden, men mener å huske at:

 

- Styring i midtre posisjon.

- Fyll opp til pumpas max-merke.

- Start motor, la gå i 30 sek og stopp den.

- Kontroller nivå på pumpe, etterfyll om nødvendig opp til max-merke.

 

- Om det var nødvendig å etterfylle, gjenta andre og tredje punkt inntil stabilt nivå.

 

- Når stabilt MAX-nivå er oppnådd, så start motoren, og sving først helt mot babord, deretter helt til styrbord. Stopp deretter motoren.

- Kontroller nivå på pumpe, etterfyll om nødvendig.

- Gjenta til stabilt nivå er oppnådd.

 

Da skal lufta være ute. Kjør en tur, og kontroller underveis samt etterpå.

 

Noe ala dette var prosedyren på Cobra-drev, men Mercruiser kjøper pumper og sylindre av samme produsent. Du bestemmer sjøl om du vil prøve.

 

Lykke til uansett.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Ser ikke lufteskruene ut som en smørenippel på denne styringa da?? Mener å huske det fra min servo assisterte styring..

 

 

Brukte grease pumpen på den og da kom det gammel smøring ut like ved.

Har nå prøvd tipset fra BOC uten at det hjalp :cryin:

 

Lurer på om pumpen på dieselmotoren leverer minde trykk enn den orginale pumpen på bensin motoren. Oljen sirkulerer ihvertfall for jeg presset på slangen mellom oljebeholder og servopumpen og da steg nivået i oljebeholder. Merker heller ingen forskjell om jeg tar motoren opp på høyt turtall.

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Servostyringer lufter seg stort sett selv, fyr opp motor ha en kompis til å etterfylle mens du gjør et par ratt utslag begge veier, hvis det fortsatt går tregt så er nok en slange/rør tett. slik at olja ikke presser på stempelet i servostyringen. Verre en det er det ikke. Ta av slanger og sjekk om de er åpne eller ikke, sjekk servosylinderen om den er tett eller ei.

 

-Knut

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
  • 7 måneder senere...

Sjøsatte i dag :cheers: Styringa var kjempe tung. Koblet fra styreposisjon nede og dermed er den lett og fin. Klarte tillogmed å bakke inn i båsen :cool: En bekjent av meg har byttet på styreposisjonene på denne måten og det ble bedre med han. Er det noe som henger i sylinderen eller :confused:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

koblet av den ene styrekabelen som går fra ror til styresylinder. Om servoen sliter vet jeg ikke og det hjelper ikke å øke turtallet, så jeg tenker at det er noe treghet ved styresylinder. Servo'n fungerer vel som en forsterker som gjør det lettere å styre. . . .

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
koblet av den ene styrekabelen som går fra ror til styresylinder. Om servoen sliter vet jeg ikke og det hjelper ikke å øke turtallet, så jeg tenker at det er noe treghet ved styresylinder. Servo'n fungerer vel som en forsterker som gjør det lettere å styre. . . .

Men det er vel servoen som også står for kraften som skal til for å dra med seg rattet fra flybridgen.

Link to post
Men det er vel servoen som også står for kraften som skal til for å dra med seg rattet fra flybridgen.

 

Det stemmer. Hvorfor går det fint når den ene styreposisjon er koblet fra ??? Tror ikke at servopumpen er for liten for da hadde det vel vært forandring når en øker turtallet :confused:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
  • 1 år senere...

Nå har jeg fundert en del på dette spørsmålet og kanskje funnet løsningen... Når jeg kjører med bare 1 styrepos tilkoblet er styringen ok. Litt tung på tomgang men så snart jeg får et par hundre omdringer til så kommer den helt fint. Med begge styrepos tilkoblet er den alt for tung og jeg får problemer med å legge til spesielt hvis det blåser litt. Det jeg tror er problemet er at reimhjulet på servopumpa er bare 8 cm i diameter men den på bensinmotoren var 15 cm i diameter :eek:

Det vil vel si at servoen min nå pumper bare med halv hastighet omdreiningsforskjellen bensinmotor kontra dieselmotor????

Kvalifisert synsing mottas med takk :discuss:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Det jeg tror er problemet er at reimhjulet på servopumpa er bare 8 cm i diameter men den på bensinmotoren var 15 cm i diameter :eek:

Det vil vel si at servoen min nå pumper bare med halv hastighet omdreiningsforskjellen bensinmotor kontra dieselmotor????

Kvalifisert synsing mottas med takk :discuss:

 

Ser ut som jeg har tenkt litt feil her. For å få opp hastigheten på reimhjulet må hjulet være mindre... Dessuten kan pumpene være forskjellig dimensjonert ? Har forespurt Mercruiser og får vel svar om noen dager. Har i dag løsnet styrekablene nede og dradd de ut og smørt styresylinderene med grease. Etterpå startet jeg og kjørte "lufteprosedyren". Synes den ble lettere :rolleyes: Dessuten kom det noen luftbobler opp fra oljebeholderen når jeg stoppet motoren. Skal ta "lufteprosedyren" flere ganger og se om det blir noe fremskritt mens jeg venter på svar fra Mercruiser. Jeg har også tatt bilder av styringen, men får ikke lagt det inn før i morgen

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...