Jump to content

Mercruiser servostyring, fryktelig tung.

Trophy

Recommended Posts

Her er bilde av styresylinder. Ser blandt annet smørenippel og en rød propp til høyre for smørenippel. Hva er under den røde proppen ? Lufting ? Justering ? Eller...

styresylinder.jpg

Hei Trophy ! Du har samme styre sylinder system som meg. Jeg har også Mercruiser diesel motor. Dette systemet er selv luftende bare ved og ratte frem og tilbake noen ganger. så det er nok ikke luft som er problemet. På min båt er rattet litt tyngere oppe men nesten ikke merkbart , dette er pga at jeg måtte trekke litt i wirene for og få de til og rekke frem til rorarmen på transom (gikk fra 2 til 1 motor). Da blir det litt krappere sving på den ene wiren bak i motor rommet. Så mitt råd er at du sjekker i motor rommet at wirene ikke har for mye bend. Og at den delen hvor wirene er festet står fritt! Wirene står nemlig montert på en slags spak på styresylinderen. Når du ratter vil du presse spaken slik at det blir trykk i sylinderen. Jeg har sikkert samme pumpe som deg og den er ganske kraftig, bare sørg for at remmen ikke er slakk.

Løsningen på treg styring av denne typen er enkel. Hiv ut vaierene og erstatt disse med hydraylisk styresystem for 2 styreposisjoner. Dette selges som ferdig kit.

Vaierstyring er Passé

Hadde håpet å slippe en utgift på over 10K nå når båten likevel er på vei ut, men må jeg så må jeg....

Til Wandalen : Har du det samme lille reimhjulet på 7,5 cm i diameter eller har du det gamle styresystemet komplett med servopumpen fra bensinmotoren ?????????

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Hadde håpet å slippe en utgift på over 10K nå når båten likevel er på vei ut, men må jeg så må jeg....

Til Wandalen : Har du det samme lille reimhjulet på 7,5 cm i diameter eller har du det gamle styresystemet komplett med servopumpen fra bensinmotoren ?????????

Jepp ! Samma hjulet 7.5 cm . Funker 100% så du bør ikke tenke på det :wink: Merker liten motstand dersom noen prøver og holde drevet mens jeg svinger.

Sylinderen er fra dobbel montasjen med bensin motorer og servo pumpen er orginal til 4,2l D-Tronic. Orginal sylinderen til motoren er nesten lik men den er kun for 1 styre possition så den kunne jeg ikke bruke.

Sjekk slangene fra pumpen også.

Redigert av Wandalen (see edit history)
Servostyringer lufter seg stort sett selv, fyr opp motor ha en kompis til å etterfylle mens du gjør et par ratt utslag begge veier, hvis det fortsatt går tregt så er nok en slange/rør tett. slik at olja ikke presser på stempelet i servostyringen. Verre en det er det ikke. Ta av slanger og sjekk om de er åpne eller ikke, sjekk servosylinderen om den er tett eller ei.

-Knut

Slangene er nok ikke tette for de er like nye som motoren, men sylinderen er en annen sak. Jeg har mistanke om at det har vært sjøvann i motorrom... Bensinmotoren som satt i før var total overhalt (nytt drev også) og det var rustfarge i dørken på motorrom når jeg fikk båten... Så nå gjenstår sylinder og styrekabler. Kan man demontere styresylinder for å sjekke den innvendig ?

Har du sjekket om spaken som åpner for oljetrykket til sylinderen har bevegelighet??

Få noen til og vri på rattet mens du ser om klossen virene er festet til bevegerseg fritt frem og tilbake. Sjekk også om trykk slangen er koblet på riktig sted, noe jeg regner med at det er. Trykkslangen skal på den minste nippelen og retur på den største.

styresylinder_red.jpg

Dei fleste USA båtar med 2 posisjonar har fly som master og nedre som slave, på engelske er det som regel motsatt. Du skriv at det går lett når kun flyen er innkobla, det betyr sannsynlegvis at styringa di er heilt i orden. Feilen er nødt til å ligge i overføringa mellom master og slave. Berre ein tanke...

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715

Dei fleste USA båtar med 2 posisjonar har fly som master og nedre som slave, på engelske er det som regel motsatt. Du skriv at det går lett når kun flyen er innkobla, det betyr sannsynlegvis at styringa di er heilt i orden. Feilen er nødt til å ligge i overføringa mellom master og slave. Berre ein tanke...

Det er nok ikke noe "Master og Slave" på dette systemet. Det er som et teleflex system med to separate wire fra rattene og ned til sylinderen. dreier du det ene rattet følger det andre etter. Det spiller heller ingen rolle hvem av wirene som står oppe eller nede. Sørg da for at ikke noe blokkerer rattet som ikke er i bruk under drift, feks flybridge trekk osv.

Monteringen av wirene ser riktig ut Trophy. Men se til at hele sylinder konstruksjonen ikke kommer i klem eller subber bort i noe. Sylinderen skal også bevegeseg ved de store blanke boltene som den er festet til på transom, ettersom rorarmens lengde fra akterspeilet vil variere med svinging. Det fungerer slik at når du prsser rorarmen på transom den ene veien presses spaken på sylinder ventilen motsatt vei og slipper olje in i sylinderen. Du ser det er en spak ved at det er en gummi mansjett bak klossen som wirene er festet. I enden av spaken er det en stor mutter/bolt som holder klossen med wire festene i enden av spaken.

Skal muligens en tur ut i båten i morgen og da skal jeg prøve og få tatt noen bilder så du kan se hvordan jeg har montert det og muligens samenligne.

:wink:

Har vært i båten i dag og løsnet "spaken". Det er en hul bolt med gjenger inn i. Innenfor er det en bolt med gjenger utvendig. Ser ingen bevegelser i bolten. Har sprayet den med rustløser og banket på den. Har også skrudd av og på "spaken" noen ganger og strammet ltt ekstra hver gang for å prøve å få bevegelse i "spaken". Kan ikke se at det har hjulpet. Er målet å få denne "spaken" til å bevege seg når jeg snur på rattet ? Så den slipper inn olje ...

Har vært i båten i dag og løsnet "spaken". Det er en hul bolt med gjenger inn i. Innenfor er det en bolt med gjenger utvendig. Ser ingen bevegelser i bolten. Har sprayet den med rustløser og banket på den. Har også skrudd av og på "spaken" noen ganger og strammet ltt ekstra hver gang for å prøve å få bevegelse i "spaken". Kan ikke se at det har hjulpet. Er målet å få denne "spaken" til å bevege seg når jeg snur på rattet ? Så den slipper inn olje ...

Ja spaken skal bevege seg i motsatt retning av rorarmen. Men jeg hvet ikke hvor hard den er når det brukes håndmakt på den.

Det kan jo vere at feilen ligger der, spaken trekker en ventil frem og tilbake for og styre oljetrykket in i sylinderen.

bilde053.jpg

bilde054.jpg

syl.jpg

Det var litt halvmørkt igår så mobil bildene er litt så som så.

Da har jeg demontert styringen. Jeg har nok misforstått litt :rolleyes: Nå vet jeg ihvertfall hva som er spaken :yesnod: Den store blanke "skruen" til høyre for servoslange tilkoblingene.

styresylinder2.jpg

Spaken blir presset til venstre eller høyre alt etter som man svinger. Denne spaken var veldig treg når jeg presset den mot høyre eller venstre, presset jeg den opp eller ned var der nesten ingen motstand. Brukte grease pressa og da kom grease ut rundt spaken. Fikk i hvertfall bort all den gamle svarte grease'n.

I morgen blir det montering og testing. Før jeg skrur på styresylinderene igjen hadde jeg tenkt å fyre igang motor og så bruke spaken for å se om det fungerer. Kanskje bedre å bruke spaken når en skal lufte systemet ?

Flott ! jeg venter i spenning :smiley:

Du kan også prøve og se om du kan trekke sylinderen ut og inn med spaken i forskjellinge possisjoner. Mulig det spruter olje ut av slangetilkoblingene så pass på. Systemet er selvluftende , men det skulle vel la seg gjøre som du sier og starte motoren med styre makanismen i hendene og se om spaken virker. Mulig den kan vere litt hard og bevege med hendene når det er trykk på systemet.

Skulle det ikke bli noen forbedring ville jeg demontert hele ventil systemet på sylinderen. Det er små olje kanaler invendig som ikke tåler for mye rusk. Det skal ikke vere spesielt komplisert da det bare er en ventil. :yesnod:

Da har jeg montert servostyringen igjen. Ingen suksess :headbang: Var optimist til å begynne med, for når jeg beveget spaken "manuelt" med styresylinderene frakoblet virket det lovende. Når jeg presset spakent mot barbord dro den styresylinder( den som er koblet til drev) raskt til venstre :yesnod: Det var nå jeg ble optimist :drink: Når jeg så presset spaken mot styrbord skjedde det ikke så mye...men jeg så oljestrømmen i oljebeholder og masse luftbobler så jeg regnet med det ville komme når den var ferdigluftet. Det gjorde den ikke :cryin:

Jeg tror det er noe galt med spaken, slark eller noe lignende. Dette fordi spaken kan gjøre større utslag når styresylinderene ikke er tilkoblet, så når jeg kobler til styresylinderene så virker det ikke fordi spaken må ha større utslag for å åpne for oljen. Noen tips ? Eneste mulighet er vel å demontere hele sylinderen eller kanskje det er mulig å få tak i en ny fra "over there" :confused:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...