Jump to content

Mercruiser servostyring, fryktelig tung.

Trophy

Recommended Posts

Har akkurat vert og skrudd av styrekablene og "racket" som sitter skrudd på spaken. Startet så opp motor og beveget spaken manuelt til barbord og styrbord. Når jeg dro spaken til barbord så dro den styresylinder mot barbord med drevet tilkoblet. Når jeg prøvde mot styrbord så skjedde det ingen ting. Dro så styresylinder ut et stykke og prøvde med spaken til styrbord igjen og da gikk styresylinder til barbord :crazy::confused: Noe som har låst seg her kanskje ? Dette kan vel ikke være riktig ?

Det blir nok demontering i morgen. Hvordan er det med deler til dette ?

PS. Mine benevnelser om styrbord og barbord skal være motsatt av det jeg har skrevet uten att jeg tror det har noen betydning :blush:

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

I dag har jeg demontert styring igjen :sweat: Har skrudd i stykker hele systemet. Kom til sylinderen som styrer retningen på oljen. Der var det også en fjær som så ut som den hadde "låst" seg. Rengjorde hele systemet og satte sammen igjen. Det var nå helt tomt for olje. Tok så og satte trykkluft på trykksiden av systemet og beveget på spaken. Tok spaken mot venstre og styresylinderen gikk da som et skudd mot venstre :yesnod: Dro så spaken mot høyre, men da kom luften ut returhullet, så jeg satte en finger på returhullet og blokkerte det litt så det ble ørlite motstand og da dro styresylinderen som et skudd til høyre... Har montert det igjen og luftet en liten stund, men ble ikke ferdig. Det virket som det var mer trykk på systemet nå. At det var mere kraft, men er ikke overbevist før jeg har ferdigluftet i morgen...

Jeg tror ikke du kommer til å angre på å bygge om til hydralisk styring, jeg regner med at du har singel installasjon så da må du ha en godt dimmensjonert sylinder. Sylinderen jeg har er ikke så stor men det kommer av at de to motorene jobber mot hverandre. Har du duoprop kan vel også sylinderen vere noe mindre. Hos meg er det derimot tungt til den ene siden om man går på en motor.

Dro så spaken mot høyre, men da kom luften ut returhullet, så jeg satte en finger på returhullet og blokkerte det litt så det ble ørlite motstand og da dro styresylinderen som et skudd til høyre...

Tipper feilen ligger der at en ventil ikke lukker slik at trykket går rett i retur.

8000 - 10000 kr for og bygge om alt til hydraulisk styring er eter min mening penger ut av vinduet. Jeg ville reparert den som du har. Snakk med en kyndig mekaniker eller noen som har greie på hydraulik, sikker på at det kun er snakk om og bytte noen O-ringer eller simringer til noen hundrelapper. :yesnod:

Har hydraulisk styring i sjarken med 2 possisjoner og det er og anbefale, men til 8000-10000 tusen.... wel wel har du penger nokk så ok.

Venter på pris på en ny servosylinder og så skal eg ta en prat min private Mercruiser mekaniker om han kan overhale den gamle... men er litt usikker på om det kan være noe med selve spaken og den delen koster ca 6500.- :eek:

Finner ikke noe hydraulisk styring som er billigere enn Maritim sin, så tips mottas med takk :yesnod:

Nå har jeg fått svar fra Mercruiser. Telmo som er importør av disse styringene sluttet med de i 2001. Hvis noen har en slik liggende som er ok er jeg interessert. Disse er også brukt på alpha drev og en til enkel styrepos er også interessant siden delen for 2 styrepos kan flyttes over... Hvis ikke blir det hydraulisk styring om 1 uke....

Har du sjekket ballanseringen på servoern? Det sitter en justeringsskrue under støvlokket på enden der hvor rørene til styresylinderen går inn, her justerer du ballansen mellom styrbord og babord. Altså hvordan ventilen inne i sylinderen står når du ikke beveger på rattet. Denne justeres hvis drevet siger til ene siden...

Hvordan stod det til med denne fjæren da?

servo.jpg

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...