Trophy Svart 12.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 (redigert) Har akkurat vert og skrudd av styrekablene og "racket" som sitter skrudd på spaken. Startet så opp motor og beveget spaken manuelt til barbord og styrbord. Når jeg dro spaken til barbord så dro den styresylinder mot barbord med drevet tilkoblet. Når jeg prøvde mot styrbord så skjedde det ingen ting. Dro så styresylinder ut et stykke og prøvde med spaken til styrbord igjen og da gikk styresylinder til barbord Noe som har låst seg her kanskje ? Dette kan vel ikke være riktig ? Det blir nok demontering i morgen. Hvordan er det med deler til dette ? PS. Mine benevnelser om styrbord og barbord skal være motsatt av det jeg har skrevet uten att jeg tror det har noen betydning Redigert 12.August.2008 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 13.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2008 I dag har jeg demontert styring igjen Har skrudd i stykker hele systemet. Kom til sylinderen som styrer retningen på oljen. Der var det også en fjær som så ut som den hadde "låst" seg. Rengjorde hele systemet og satte sammen igjen. Det var nå helt tomt for olje. Tok så og satte trykkluft på trykksiden av systemet og beveget på spaken. Tok spaken mot venstre og styresylinderen gikk da som et skudd mot venstre Dro så spaken mot høyre, men da kom luften ut returhullet, så jeg satte en finger på returhullet og blokkerte det litt så det ble ørlite motstand og da dro styresylinderen som et skudd til høyre... Har montert det igjen og luftet en liten stund, men ble ikke ferdig. Det virket som det var mer trykk på systemet nå. At det var mere kraft, men er ikke overbevist før jeg har ferdigluftet i morgen... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 14.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Det gikk ikke denne gangen heller Nå gir jeg opp... Ser at de har pakkeløsning for 2 styreposisjoner på Maritim til 8810,- Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Akora Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Jepp, det ville jeg og satset på. 2 hydrauliske posisjoner. Men du vil uansett trenge servosylinderen din. Men dog vil du nok ikke få så mye problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 14.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Det følger med styresylinder i Maritim pakken. Dessuten har jeg en helt ny servosylinder for 1 styreposisjon som fulgte med motoren når den var ny, men den er det vel strengt tatt ikke nødvendig å bruke. Eller ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
power Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Du kan jo ringe Norsk bilkompani å høre om han kan hjelpe deg med en ny evt brukt 22646460 eller ZF norge med tanke på rep. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 15.August.2008 Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 Jeg tror ikke du kommer til å angre på å bygge om til hydralisk styring, jeg regner med at du har singel installasjon så da må du ha en godt dimmensjonert sylinder. Sylinderen jeg har er ikke så stor men det kommer av at de to motorene jobber mot hverandre. Har du duoprop kan vel også sylinderen vere noe mindre. Hos meg er det derimot tungt til den ene siden om man går på en motor. Sitér dette innlegget Link to post
Wandalen Svart 15.August.2008 Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 Dro så spaken mot høyre, men da kom luften ut returhullet, så jeg satte en finger på returhullet og blokkerte det litt så det ble ørlite motstand og da dro styresylinderen som et skudd til høyre... Tipper feilen ligger der at en ventil ikke lukker slik at trykket går rett i retur. 8000 - 10000 kr for og bygge om alt til hydraulisk styring er eter min mening penger ut av vinduet. Jeg ville reparert den som du har. Snakk med en kyndig mekaniker eller noen som har greie på hydraulik, sikker på at det kun er snakk om og bytte noen O-ringer eller simringer til noen hundrelapper. Har hydraulisk styring i sjarken med 2 possisjoner og det er og anbefale, men til 8000-10000 tusen.... wel wel har du penger nokk så ok. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 15.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 Venter på pris på en ny servosylinder og så skal eg ta en prat min private Mercruiser mekaniker om han kan overhale den gamle... men er litt usikker på om det kan være noe med selve spaken og den delen koster ca 6500.- Finner ikke noe hydraulisk styring som er billigere enn Maritim sin, så tips mottas med takk Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 20.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 Nå har jeg fått svar fra Mercruiser. Telmo som er importør av disse styringene sluttet med de i 2001. Hvis noen har en slik liggende som er ok er jeg interessert. Disse er også brukt på alpha drev og en til enkel styrepos er også interessant siden delen for 2 styrepos kan flyttes over... Hvis ikke blir det hydraulisk styring om 1 uke.... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Wandalen Svart 20.August.2008 Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 Jeg ville nok først funnet ut av hva som er feilen med den du har, kansje det bare er snakk om og bytte noen O-ringer eller simmringer på ventil systemet eller sylinder arm til 200kr. Eller er det slik at du ser noen slitte eller defekte deler? Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 20.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 Jeg så ikke noe feil annet enn at oljen hadde en gråbrun farge. Mistenker at spaken ikke fungerer sånn som den skal når det gjelder å bevege sylinderen frem og tilbake for å åpne og lukke oljestrømmen. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Frøken Fryd Svart 20.August.2008 Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 (redigert) Har du sjekket ballanseringen på servoern? Det sitter en justeringsskrue under støvlokket på enden der hvor rørene til styresylinderen går inn, her justerer du ballansen mellom styrbord og babord. Altså hvordan ventilen inne i sylinderen står når du ikke beveger på rattet. Denne justeres hvis drevet siger til ene siden... Hvordan stod det til med denne fjæren da? Redigert 21.August.2008 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 21.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 Har lurt litt på å prøve å justere, siden fjæren så ut til å sitte fast sammenpresset når jeg tok av huset til "control valve" Kanskje jeg bør prøve å slakke av litt siden fjæren kan være svekket ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Frøken Fryd Svart 21.August.2008 Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 Du kan ikke sette inn ny fjær da? Jeg vil tro denne skal både trykke mot og holde igjen om det skal fungere bra... Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 21.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 Det kan nok hende. Prøver å justere først... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 23.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2008 Var utpå en tur i går og nå vil båten mot barbord. Hvis jeg svinger ørlite mot barbord så virker det som den vil svinge enda mer. Sånn var det også når jeg drev å luftet systemet sist gang og drevet ikke var koblet til. Skal prøve å justere i dag Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 25.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2008 Da er hydraulisk styring bestilt... fikk problemer på lørdag med å få av støvdeksel. Trodde det var et deksel som var lett å fjerne. Det var det IKKE. Så ødla jeg røret på trykkslangen inn på styresylinder kjørte uten servo på lørdag og søndag og det var tungt Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Frøken Fryd Svart 25.August.2008 Link til dette innlegget Svart 25.August.2008 Huffda Tror du likevel kommer til å bli fornøys med hydraulisk stying! Er det ny båt på gang eller? Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 25.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2008 Er det ny båt på gang eller? Var på gang, men nå er det usikkert. Uenighet om hvem som eier båten(dødsbo) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 25.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2008 Huffda Tror du likevel kommer til å bli fornøys med hydraulisk stying! Er ikke i tvil Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 27.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Da er det vel bare å avslutte denne tråden... har forresten plutselig 2 tilt mekanismer til teleflex styring til salgs Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
borref Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 ... har forresten plutselig 2 tilt mekanismer til teleflex styring til salgs Det er da rattpumper å få som passer rett inn i disse tilt mekanismene (kanskje også en variant/overgang som passer til hva du eventuellt har valgt/kjøpt allerede). F.eks. denne: Rattpumpe for til mekanisme. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.