Jump to content

Avstand - Haugesund-Tananger


bjoris

Recommended Posts

I morgen ettermiddag skal jeg gå Viksunden til Tananger. Fra meg og til Hgsd er det ca 23 nmil, men videre til Tanganer er jeg usikker og har ikke kartene tilgjengelig. Noen som vet, vi er opptatt av å komme frem før det blir mørkt så det blir litt planlegging...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Rundt 30 NM i luftlinje og det klarer du nesten med båt...

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Ja, det står på fra vest i dag så det blir nok tungt. Skal løye i morgen så satser på mest dønning, men jeg må kanskje vente meg tøff sjø? Alternativet er å gå til Sandnes der den nye båten ligger, vil det blir bedre, jeg får vel litt kortere strekk på værhardt området da...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Alternativet er å gå til Sandnes der den nye båten ligger, vil det blir bedre, jeg får vel litt kortere strekk på værhardt området da...

Ja, det er et langt roligere strekk; men hvis du skal til Tananger og kanskje videre rundt Jæren så blir det bare en "blindtarm" å gå seg innover Gannsfjorden til Sandnes - eller misforstod jeg noe?

 

Men det burde gå helt greit å komme fra Haugesund til Tananger i dette været: sørover Karmsundet til Krokanes, inn der og gjennom Boknsundet. Derfra blir det å komme til Tungenes, men det kan godt være at du bør legge en østligere kurs over Boknafjorden og derfor gå en omvei mot Tungenes - der må du bare vurdere sjøen. Fra Tungenes til Tananger er relativt beskyttet, ta tiden til hjelp så får du en fin tur.

 

Jeg tar det som en selvfølge at du har en ren drivstofftank og helst et par filter i reserve - og at VHF-en er klar til bruk :wink:

 

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Jeg tar det som en selvfølge at du har en ren drivstofftank og helst et par filter i reserve - og at VHF-en er klar til bruk

Mja, jeg har jo ikke kikket ned i, men det er ren diesel i grovfilteret, bruker Hammerdown så det skal ikke være vann og ja, jeg har nytt finfilter på dieselsiden med OG alarm for vann der. VHFen er klar til bruk, men så var det dette sertifikatet da, har rett og slett ikke hatt tid... Men jeg har den på og trenger jeg hjelp roper jeg uansett sertifikat... Det siste her burde jeg vel ikke skrevet, men, men. I den nye har vi ikke VHF så det blir å gå uten VHF hjem igjen, men skal installere og ta sertifikatet i løpet av vinteren...

 

Takk for råd, skal sjekke i kartene senere i dag når vi rydder ut av båten...

 

Ideen om å gå til Sandnes er at ny eier da tar båten til Tananger en dag det måtte være bedre vær, men ser ikke ut til å bli ille på værvarslene som foreligger nå, men det skifter jo snart på denne årstiden.

 

PS! Er klarover at du ikke kommer til Tananger via Sandes :lol:

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Da har vi levert Viksunden og hentet Yamarinen. Det ble greit vær over Sletta og Bokn så turene gikk fint. Vi fulgte Poseidons råd om å gå Boknsundet, hadde ikke gått der før så det var jo greit, men det var lite sjø på Bokn sammenliknet med Sletta som var litt tung et par plasser, men vi holdt nå 17-18 knop i medsjøene med Viksunden så det var ikke ille. Uansett, Viksunden er en god sjøbåt også. I dag hjemover var det så godt som stille i sør/østavinden så vi har ikke fått prøvd Yamarinen tilsvarende, men det er jo en annen verden mtp sjøbåt, liten sprett i forhold...

 

Noe småtteri med nybåten måtte det jo være, ergelig at ikke kokeapparatet fungert når vi hadde gledet oss sånn til gryterett sent på kvelden i går og ikke minst en varm båt (varmelokk), satser på at det bare er en sikring eller noe. Det kommer iallefall ikke en lyd når jeg trykker på on (Wallas Ceramic)... Har snakket med selger så det blir ikke noe problem om det viser seg at apparatet er gåen. Hadde ikke brukt det i år... Hadde båten på service på Hanbryggene, det ble en dyr affære, men de har sjekket alt og funnet det i skjønneste orden.

 

Må bare si et par ord om Yamahaen, makan til stillegående motor. Faderen var med som maskinist så lokket ble åpnet mange ganger underveis og det var nesten utrolig hvor lite støy den gir fra seg. Tipper det ligger i 3.7 liter og bare 165 hk. Yamaren på 222 hk var iallefall mye hardere i gangen selv om også det er en relativt stillegående motor...

 

Ellers var jo et sjokk å gå ned i båtstørrelse, men når vi ankom Hgsd og måleren var nede på rødt så var det nesten morro å fylle diesel. Den tok akkurat 100 liter og måleren rikket seg ikke de 23 nmilene derfra til Stord... :lol: Ser av forbrukskurver at den skal gå på 1 liter pr mil. Viksunden kom aldri under 2, selv om vi reduserte marsjfart til 13-14 knop. Vi får ta med oss det vi får. Savnet etter en større båt blir vel så stort etter hvert at vi oppgraderer igjen, men jeg gir Yamarinen 2-3 år i vårt eie før vi vurderer ny, større båt igjen. I mellomtiden skal vi kose oss med en rimeligere båt med større fart. Dette blir jo også en båt mor lettere kan lære seg med, hun ble aldri fortrolig med de to spakene vi hadde i Viksunden... Yamarinen er jo også svært lettmanøvrert med servostyring, en spakskontroll og baugpropell

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Gratulerer med ny båt! Høres ut som en grei båt til det bruket du har skissert.

 

Har hatt samme problem med Wallasen en gang, da var problemet irr i sikringsholderen. Skrapte rent litt, skiftet sikring og så var den i gang igjen! Ellers har den fungert som den skal hver gang. Kjekt apparat synes jeg. Litt treg, men luktfri og pålitelig og med en grei varmefunksjon.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...