M/S Bastard Svart 6.September.2006 Link til dette innlegget Svart 6.September.2006 Sommeren er jo gått alikevel så da kan du jo bruke tiden på å finpusse alle detaljer. I så måte er det vel positivt? Ja, det er sant. Har bedre tid også til finpussen, det værste er jo gjort (hvis jeg da ikke finner på noe mere ) Sitér dette innlegget Link to post
Muhammed Svart 6.September.2006 Link til dette innlegget Svart 6.September.2006 Dette blir nok bra. Det og legge epoksy og duk på skroget tror jeg er lurt, jeg har bestemt at det skal jeg også gjøre det på min båt. Må si du er heldig som har tilgang på lokaler av den kaliberen. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 6.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2006 Tenker du da å beholde mahognyen synlig eller blir det malt skrog?? Jeg leier jo lokalet da så det er vel noe mange kan ha tilgang på. 3,5km hjemmefra cirka Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
M/S Bastard Svart 6.September.2006 Link til dette innlegget Svart 6.September.2006 Jeg hadde gladelig betalt 500 i mnd. for det du har tilgang på ja, det er ikke like lett her jeg holder til i ihvertfall Sjøl har jeg prøvd og tromme sammen noen flere om og leie ett lokale, men det er ikke lett det heller. Alt hadde vært så mye enklere om man kunne stått inne. Været spiller jo da ikke lenger noen rolle. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 6.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2006 Neida skal ikke klage. Problemet er vel mere at jeg har det litt for travelt for tiden til å kunne sette av nok tid til prosjektet og derfor synes jeg det faller litt dyrt. Men når sant skal sies så er det jo betryggende å vite at den står bra og at man har muligheten til å ta noen timer når tiden er der Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 7.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2006 Da greide jeg å få den inn. Fikk ikke skannet hele tegningen. Prøvde og å fargelegge uten suksses men meningen er som følger: Skrog mørkeblått Den stripen som er forsøkt tegnet brun skal være mahogny eller teak som en "fenderlist" Styrehuset og alt som er grått skal være mahogny Taket blått eller hvit Hekken som vi ikke ser skal være bordganger abv mahogny I skille mellom det gule og grå skal det være fenderlist men jeg har enda ikke bestemt meg for hvordan denne blir Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 7.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2006 (redigert) Skal du bake inn et skrog med epoxy og duk på begge sider er det nok en fordel (og kansje en forutsettning) at skroget er bygget opp slik fra bunnen av når det var nytt. Tror kanskje du misforstår noe her ok67 da det kun er utsiden som skal belegges med dobbelt du og ikke duk på begge sider slik du muligens har forstått det. Redigert 7.September.2006 av jonkare (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
ok67 Svart 7.September.2006 Link til dette innlegget Svart 7.September.2006 Jeg har vel i utgangspunktet ikke forstått hverken det en eller andre, bare poengtert at om du ønsker å bake skroget helt inn så er det en fordel å gjøre dette som en del av byggeprosessen når båten bygges. Ellers så er jeg helt enig i at når du skal belegge skroget med glassfiber så må du snu båten, ellers så er det ikke praktisk mulig å få dette til. Samtidig bør/må du benytte en glassfiber duk som kan strekkes ulikt i lengde og bredde-retningen, dvs at en duk som er vevd 1 til 1 ikke er egnet til slike oppgaver. Imidlertid finnes det mange typer duk, f.eks. er en som er vevd med 2 og 2 kordeler som krysser hverandre mye bedre å tilpasse igjevne underlag, det samme er biaxiale duker. Men en 450g biaxial duk som er ganske vanlig å bruke er såpass tykk at det kan være vanskelig å få den til å følge tett inntil krappe hjørner og knekker med mindre du vacumbagger. Sitér dette innlegget Link to post
Muhammed Svart 7.September.2006 Link til dette innlegget Svart 7.September.2006 Se på hjemmesiden til Dolvik og gå på restaurering av en Furuholmen. Du trenger ikke snu båten. Dolvik anbefalte meg to lag med duk 260g. Kan ikke helt se problemet her. Etter det jeg har forstått i tidligere innlegg er båten til jonkare luset fra før, og da er den stiv. Etter min mening ligger alt til rette for at det skal bli bra. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 7.September.2006 Link til dette innlegget Svart 7.September.2006 Ett spørsmål litt til side for temaet, kan man luse bare over vannlinja? Jeg har vurdert og luse i vinter men er usikker på om jeg bare kan ta skroget over vannlinja Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 7.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2006 Se på hjemmesiden til Dolvik og gå på restaurering av en Furuholmen. Du trenger ikke snu båten. Dolvik anbefalte meg to lag med duk 260g. Jeg finner Dolvik.no men ingen ting om resturering av furuholmen, det eneste jeg har sett er annonsen for den furuholmen som jeg har linket til i tidligere innlegg. Har du link til siden du refererer til?? Når det gjelderå ikke snu båten tror jeg nok man bør være proff hvis man ikke skal snu. Jeg tror nok at legging av duken er vanskelig nok som det er om jeg ikke skal starte med å legge underifra og opp. Selger Dolvik denne duken og vet du prisen på den. Når det gjelder epoksy har jeg enda noe fra trebåten men det er kanskje ikke bra å bruke forskjellige typer Det er uansett ikke nok så jeg kommer nok til å kjøpe inn fra, ja hva hvar det det hete igjen det firmaet som hadde rimelig epoksy i oslo. Mener gamlingen betalte 1000,- for 10 kg. Lurer på hvor mye jeg trenger Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 7.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2006 Ett spørsmål litt til side for temaet, kan man luse bare over vannlinja? Jeg har vurdert og luse i vinter men er usikker på om jeg bare kan ta skroget over vannlinja Det blir jo likt på begge sider av båten men dette er jeg veldig usikker på om det er lurt eller ikke. Hvorfor vil du luse egentlig?? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 7.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2006 Se på hjemmesiden til Dolvik og gå på restaurering av en Furuholmen.Jeg fant den nåe jeg gikk på de engelske sidene, Synd det ikke var tekst til bildene Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
M/S Bastard Svart 7.September.2006 Link til dette innlegget Svart 7.September.2006 Det blir jo likt på begge sider av båten men dette er jeg veldig usikker på om det er lurt eller ikke. Hvorfor vil du luse egentlig?? For og evt. slippe driving, det er sluppet ett par steder. Tenkte det at når jeg først har telt så kan jeg gå på skikkelig. Det jeg lurte på er om jeg må luse under vannlinja også, da det kanskje ikke er helt heldig med stivere skrog over vannlinja Kanskje like greit og la være, jeg skal jo selge neste år antageligvis og skaffe større prosjekt. Må bare ha med ett BP treff først Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 7.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2006 Tror jeg ville tatt det spørsmålet med en trebåtbygger eller kanskje tre og så dannet di egen menig etter dette. Et treff er har du nok forpliktet deg til med Bastard Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
ok67 Svart 7.September.2006 Link til dette innlegget Svart 7.September.2006 Skal du legge duk uten å snu båten så er nok vacumbagging eneste alternativet. Regner med at proffer slik som Dolvik benytter vacumbagging. Den 260g duken eller tilsvarende får du nok også kjøpt fra f.eks. DIAB i Asker (de som selger SP-Systems sin Epoxy). Selv har jeg brukt en del 290g duk fra DIAB: RE292QH4, den følger konturene godt og er enkel å jobbe med og enkel å væte ut med Epoxy. Sitér dette innlegget Link to post
Muhammed Svart 7.September.2006 Link til dette innlegget Svart 7.September.2006 Tviler sterkt på at det er brukt vacumbagging på den furuholmen, tror det vil bli vanskelig og få til noe som er tett på innsiden. Jeg er ganske sikker på at det kommer luft til fra innsiden av båten hvis man ikke har noe som tetter der. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 8.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 Det er nok uansett veldig mye mere problematisk å legge denne fra undersiden uten å snu båten. Lusing etc. vil også bli lettere å utføre med snudd båt. Jeg har alle muligheter til å snu den, noe jeg også kommer til å gjøre. Dolvik har foresten en video på den engelske siden sin som viser når de snur et skrog http://dolvik.no/construction.htm ser proft ut det der Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 8.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2006 Ser i en annen tråd at det er nevnt duk på 163 gram og tidligere i denne tråden er det nevnt både 260 og 290 grams. Kan man skille over og under vannlinjen eller hva? Noen som kan si noe om hva man bør regne med at det går med av epoksy pr m2 pr duk lag. Regner med at det er viktig at og første duklag blir mettet helt opp? Eller kan jeg starte legging av andre lag med duk når jeg metter første lag for tredje gang? Nei dette ble mange tanker på meg. Det kommer vel an på hvilken duk du legger når det gjelder antall strøk du må regne med for å mette denne opp Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 13.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 (redigert) Her er jeg klar til å kjøre skroget opp til lager Her heises skroget av vognen og settes på plass der det skal stå. Nå må det få stå å tørke opp før vi prøver å snu det. Det ble stående ute en uke i regnet noe som merktes godt på tyngden. Noen som vet hvor mye tyngre trevirket kan bli etter vel en uke i plask regn? Det er iallefall ikke en synlig sprekke igjen i det Redigert 13.September.2006 av jonkare (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 13.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 (redigert) Når jeg nå for snudd skroget og skal starte med å luse i sprekker og få det slett og klart for duklegging og lakking så regner jeg med at det på enkelte plasser må sparkles endel. Spørsmålet da blr om det finnes andre alternativer til sparkel en epoksy som jeg kan benytte? Tenker da både prismessig og pusse venlighet. Kan sparkel for våtrom fra jotun være et alternativ?? Noen som vet om Svas kjemi som vel er de som kommer rimeligst ut på salg av epoksy har tilsetningsstoffer som trengs for å lage sparkel? Når det gleder hekken er denne og bygd i 28mm bord og kan vel muligens trenge noe forsterkning (skal være hekkagregatt her). Jeg tenkte at jeg her la en 12mm finerplate limt og skrudd fast med 15mm bord av mahogny skrudd og limt utenpå dette igjen. Trenger jeg å legge duk mellom dette? og tror dere dette vil bli en sterk hekk. Tenker og på muligheten til å lage intrigrert badeplattform (skjønner ikke at jeg ikke fikk gjort dette med engang) og da blir spørsmålet : Er det nok å gå frem totalt 3 spaant og veksle bordene mellom de tre bakerste spantene? Mange spørsmål ehr men jeg satser på at det kommer noen svar Redigert 13.September.2006 av jonkare (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 14.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2006 Hmm ingen svar da får jeg prøve å dele opp spørsmålene å få svar på et av gangen. Det første jeg må ha svar på er dette: Når jeg nå for snudd skroget og skal starte med å luse i sprekker og få det slett og klart for duklegging og lakking så regner jeg med at det på enkelte plasser må sparkles endel. Spørsmålet da blr om det finnes andre alternativer til sparkel en epoksy som jeg kan benytte? Tenker da både prismessig og pusse venlighet. Kan sparkel for våtrom fra jotun være et alternativ?? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Verrie Svart 14.September.2006 Link til dette innlegget Svart 14.September.2006 Om det kan være til hjelp : -båtbygger hjemmehørende i Arendal benytter billigste sparkel fra Biltema. -en av de største Furuholmenbåtene i Norge benyttes det kun billigste sparkel fra Biltema på. På spørsmål fra meg om holdbarheten, så er det slik at den sparkelen blir litt fjærende når denne er fuktig, hvilket vistnok er fordel da oppsprekking er langt verre/styggere..... Jeg har sålangt IKKE benyttet deres metode på min båt, men må bestemme meg iløpet av vinteren om jeg skal gå for den løsningen. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 14.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2006 Mulig jeg stilte spørsmålen noe klønete. Det jeg vel egentlig lurer på er om det vil bli noe problemer med heft av epoksy på sparkelet når jeg skal legge duken Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Verrie Svart 14.September.2006 Link til dette innlegget Svart 14.September.2006 OK. Epoxy er ikke "min greie", og unnlater å svare på det ......... Uansett, lykke til med prosjektet ditt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.