Jump to content

Prosjekt: C/C Badrast

Jon-Kåre

Recommended Posts

Ringte Svas kjemi angående sparkeltype og han anbefalte medg ingen andre typer en sparkel laget av epoksy eventuelt bilsparkel. Så da går jeg for det.

Litt info om prisene deres for de som måtte ha interesse:

Epoksy (resin) 49,- pr kg på 10 kg forpakning

Herder GL 132,50 pr kg. Her går det da 3,33 kg pr 10kg resin

Twill duk 280 grams 40,-+ mva pr m2

Twill duk 163grams 34,50+ mva pr m2

Som nevt lenger opp så bruker Dolvik 2 lag med 260grams Twill duk.

Tenkte kanskje jeg skulle gå for et lag 163grams duk til første lag og 280 på siste.

163 grams først fordi han på svas kjemi mente det var lettere å legge denne som første lag med tanke på luft.

Det jeg glemte å spørre etter var cirka forbruk av epoksy for å mette opp de forskjellige dukene, noen som vet?

Et spørsmål som er stil før lengre opp i tråden men ubesvart angående hekken:

Når det gleder hekken er denne og bygd i 28mm bord og kan vel muligens trenge noe forsterkning (skal være hekkagregatt her).

Jeg tenkte at jeg her la en 12mm finerplate limt og skrudd fast med 15mm bord av mahogny skrudd og limt utenpå dette igjen. Trenger jeg å legge duk mellom dette? og tror dere dette vil bli en sterk nok hekk.

EDIT: Bunnen på badeplattformen skal ikke følge bunnen på båten men ligge over vannlinjen

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Det mener du vel ikke helt ok67.

På den tiden da mindre seilbåter ble bygget av finer, var de vanligvis remset sammen med glassfiberduk og polyester. ( OK-jolle, Gazelle ).

Jeg har vært med ågjøre skjær/strekkprøver med Divinycell og polyesterlaminat. Kjernen revner før polyesteren slipper.

Men at epoksy er bedre til arbeid med trebåt er jeg enig i. Jeg ville brukr epoksy og mikroballonger til å sparkle med. Koster litt mer, men det blir svært bra.

Biltemas Finsparkel sitter også godt på tre, men den herder så fort at man ikke får behandlet noen særlig store flater om gangen. Så sånn sett er den veldig upraktisk.

Glassfibersparkelen til Biltema sitter ihvertfall godt på bly. Det vet jeg fordi jeg har måttet gjennopprette fasongen på kjølen min. :wink:

Det jeg glemte å spørre etter var cirka forbruk av epoksy for å mette opp de forskjellige dukene, noen som vet?

Sendte en e-post til svas kjemi og kort tid etter ble jeg oppringt av samme herre mann som kunne fortelle at ved legging av duk er det en god tommelfingerregel å gange gram på duk med 2 så har du forbruket pr m2.

163 grams duk X 2 = 366gram epoksy

280 grams duk X 2 = 560gram epoksy

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Ja, men ideelt sett så bør man ned mot en faktor på 1.

Mener du her at det bør være samme vektforbruk på epoksy som på duken??

Enig. 36% er for lite.

Ideellt 50%, men vrient å gjøre for hånd.

Mener du 50% av duk vekten?

Jeg blir helt forvirret jeg :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Han på svas sa riktig nok at det var mulig med noe mindre men vanskelig å få til uten at du jobbet med dette.

Jeg greier ikke å finne denne plastsparkelspaden hus biltema. Har du en link som viser spesifikasjoner så jeg kan se om de har noe lignende her hos Byggmakker, har lang vei til biltema

OK en slik har jeg, takk for tipset ok67.

Men på vertilaøeflater må jeg vel først mette trevirket for overhode å få duken til å henge for så å påføre epoksy meg rulle for metting av duken. Er det en idet å dra over med denne "skrapen" etterpå?

Jeg brukte skrapen for å fordele ut epoxyen også, selv på vertikale flater. Etter som du jobber litt med det så finner du fort en måte som er effektiv. Selv brukte jeg tildels kost for å smøre på epoxy, og så drog jeg over med skrapen etterpå og fordelte det utover. Da får man bort mye av epoxyen slik at forholdet mellom glassfiber og epoxy blir bedre. Det blir ikke sterkere selv om man bruker mye epoxy, styrken ligger i glassfiberet, så sant at det er mettet med epoxy.

Tenkte meg noe sånt ja, det vil vel kanskje være en fordel å arbeide nedenfra og opp slik at man med sparkelen hele tiden drar epoksy opp til umettete partier, eller :confused:

Det kommer litt annpå hvordan duken ligger. Om du legger på en bred duk som går over kjølen ol langt ned på begge sider (dvs opp, men ned dersom båten ligger opp/ned:-)) så er det best å jobbe ovenifra og ned fordi du strekker i duken når du jobber med plastskrapen. Så om duken sitter ber eller mindre fast et sted så bør du jobbe deg ut fra det stedet for å unngå at du får krøller og buktinger på duken.

Ok hvordan stiller det seg med skjøter legger man disse kant i kant eller med overlapp?

Svaret er vel ja :lol:

Man kan gjøre begge deler, sterkest blir det om du legger overlapp (når du bare skal legge ett lag). Men da skal du være oppmerksom på at kanten på det underste laget kan gøre at du får vansker med å få ut all luft akkurat i den kanten, der bør du derfor slipe ned kanten slik at du ikke får noen kant, men en gjevn overgang.

Har endel (Xm) twill duk liggende i kjellerern inkjøpt for mange år siden. Jeg husker ikke hvor mange gram denne var på men jeg kan vel ta 1 m2 å veie for å finne ut av det?

Eller du veier hele duken og deler på antall kvadratmeter. Så slipper du å klippe unødvendig i den. :wink:

Joda det hadde sikkert hvert lurt det men tror jeg kapper i en lengde som tilsvarer no ejeg skal bruke. Duken er 17x1,2 meter så det skulle bli cirka 20m2. Kjøkkenvekten skulle vel være nøyaktig nok til dette?

Da har jeg startet arbeidet med krybben for snuing, noen kryssavstivere og sideavstivere så skulle det være klart for oprasjon. Får se om jeg får gjort det iløpet av helgen

Baatskrog_i_krybbe_fra_siden_1.jpg

Noen som jeg deler lokaler med

biler_i_garasje.jpg

Da har jeg snudd skroget, noe som gikk forbausende lett og smertefritt

skrog_i_krybbe_klar_til_snuing.jpg

Skrog_i_krybbe_1.jpg

Noe spent på om krybben tåler dette

paa_tur_opp_1.jpg

Krybben skulle nok hvert en meter lengre frem for perfekt balanse men det går

paa_tur_opp2.jpg

oppe.jpg

paa_tur_ned_1.jpg

paa_tur_ned_2.jpg

nede_1.jpg

Puster rimelig lett ut nå

nede_to.jpg

Da gjenstår det å lage telt rundt slik at resten av lokalet ikke støves ned når jeg starter arbeidet emd å ordne skroget, det er endel båter og campingbiler som lagres her vinterstid

Takk for det tufff og takk for tips angående krybbe

skrog_i_krybbe_klar_til_snuing.jpg

Kanskje ikke så lett å se på bildet men under vannlinjen er der lagt noen lister (trekant) som jeg regner med er lagt der for at båten skal ta bedre tak i sjøen. Vil det ikke være en fordel å fjerne disse før duk legging og heller legge nye lister limt på plass etter at duken er lagt??

Tja, steglistene er der for å gi bedre løft og stabilitet på et v-bunnet skrog. Dersom du plastrer dem inn så får du fordelen av et "helt plastskrog" utvendig. Dersom du limer dem på utsiden blir det jo bart (malt/primet) tre mot vannet. Dette behøver jo ikke være noe problem, men det er vel en årsak til at du plastrer hele skroget? En annen ting er at steglistene vil få noe øket flate og dermed teoretisk gi bedre løft dersom du plastrer dem inn. Om det er fordel eller ulempe (om det i det hele tatt vil merkes) avhenger av skrogfasong ellers og motorisering og sånt, så det er ikke lett å si på forhånd.

Jeg ville tatt sjansen på å plaste dem inn for å få helt plast utvendig. Litt plundrete med den skarpe kanten på 90 grader naturligvis, men denne kan du jo sparkle opp etterpå. Den bør nemlig være rimelig skarp som endelig resultat, uansett hva du velger.

mvh tuffff

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...