Jon-Kåre Svart 21.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2006 Tenkte å legge de tilbake etter plasting og da limt ned med epoksy og duk over. Grunnen til at jeg vurderer å fjærne de i første omgang er at det må vel være lettere å legge duken på en mest mulig plan flate Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
tuffff Svart 21.September.2006 Del på Facebook Svart 21.September.2006 Jo, dersom de er så lett å løsne, så er jo dette en mulig måte. Men dersom du ødelegger dem og må tilpasse nye, så ville jeg vel tro dette var vel så mye arbeid som det ekstra å legge duken over listene. Men det er klart det er lettere å legge duk på en tilnærmet slett plate. Flott skrog for øvrig. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 21.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2006 De er limt ned med epoksy så de må nok høvles vekk, har du forsøkt å legge duk rundt slike skarpe kanter eller er det noen andre med erfaring fra legging av duk rundt skarpekanter som har noen råd om hva de ville gjort Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
ok67 Svart 21.September.2006 Del på Facebook Svart 21.September.2006 Fjern dem før du legger duk. Da blir det mye enklere å legge på duken, ellers blir det et h@£½ete, jeg snakker av erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 21.September.2006 Del på Facebook Svart 21.September.2006 Hvordan vet du at du får dem på nøyaktig samme plass og med samme visning som opprinnelig, dersom du fjerner dem? Det er ikke likegyldig hvor steglistene er plassert! mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 21.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2006 Tenkte meg det ja Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 21.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2006 Tja jeg kan f.eks merke de av det vil vel bli synlig gjenom duken?? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 22.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2006 Har sendt e-post til selger og dolvik med spørsmål om hva de mener er rette behandlingen av innvendig trevirke[/color]Dette er hva Dolvik skriver angående innvendig behandling: Hei Til innvendig behandling er det gunstig å bruke 1- komponente malinger eller olje. Arkanol har tidligere vist seg å vøre egnet for oppgaven. Det som man ikke må gjøre er å forsegle innvendige flater med malinger av type epoksy. En smule pusting innvendig er bare bra. Vennlig Hilsen Trond Savland La frem for jotun hva jeg tenkte å gjøre innvendig på skroget og her er svaret jeg fikk fra de Hei og takk for mail. All maling "puster". Arcanol er et bra valg.Ha en fin dag. Med vennlig hilsen,Ole-Fredrik Så da blr det vel arcanol innvendig da Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Sinten Svart 22.September.2006 Del på Facebook Svart 22.September.2006 Ikkje akkurat det lengste svaret eg har sett nei Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Muhammed Svart 22.September.2006 Del på Facebook Svart 22.September.2006 La frem for jotun hva jeg tenkte å gjøre innvendig på skroget og her er svaret jeg fikk fra de Hei og takk for mail. All maling "puster". Arcanol er et bra valg.Ha en fin dag. Med vennlig hilsen,Ole-Fredrik Så da blr det vel arcanol innvendig da Jeg lurer på om han viste hva han svarte på, det virket litt useriøst spør du meg. Det må da være andre som kan komme med et mer utdypende svar. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 22.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2006 (redigert) Nei kanskje ikke det mest utfyllende svaret men legger man dette ihop med svaret fra dolvik som er på starten av denne tråden så skulle vel det borge for at dette er rimelig sikkert. Kan heller ikke skjønne at det er noe vits i å svare hvis man ikek vet hva man svarer når man tilhører et seriøst selskap som Jotun. vet ikke hvem flere jeg skal høre med jeg Redigert 22.September.2006 av jonkare (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 25.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2006 Fikk laget langveggen på søndag 4,5x10meter så nå mangler det en sidevegg + tak før jeg kan starte pussearbeidet. Så det går framover om dog sakte Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 25.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2006 Hvor og hvordan måler jeg for å finne ut hvor mange grader V bunnen er?? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 25.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2006 Et spørsmål til, hvor langt bak bør badeplattformen gå for at den skal være tjenelig til f. eks¨å ha kasse for ankervinsj på? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 26.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2006 Ja da har jeg fått opp kortveggen og (har to yttervegger i bygget som jeg står mot) samt bjelke for å legge takbjelkene på langs ytterveggen. Startet med takbjelkene og men mangler 6 stk for å få dette ferdig, får se om jeg finner noen før jeg eventuelt må kjøpe de. Når dette er på plass mangler det bare å kle kortveggen og taket med plast ( langveggen kledde jeg mens den lå nede) og sette inn dør. Etter dette blir det å demontere krybben og rydde opp før pussing starter. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
tuffff Svart 26.September.2006 Del på Facebook Svart 26.September.2006 V-bunnsvinkelen finner du ved å trekke en linje mellom slaget på hver side ved akterspeilet og så måle vinkelen mellom denne linjen og bunnen. Lengde (bredde) på badeplattform avhenger jo litt av design på skrog for øvrig og estetikk, men når du for det første lager en ny så ville jeg ikke forsøkt meg med noe under 60 cm. Du skal jo kunne stå behagelig på den også uten og måtte føle at du må holde deg fast. mvh tuffff Har du bestemt deg for hva du gjør med steglistene? Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 26.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2006 Altså jeg legger en vaterrei inntil kjølen og måler avstanden ned til der skutesiden starter??? Badeplattformen tenkte jeg at jeg skulle bruke en variant av denne http://www.vaagsnes.no/7/ bare at jeg tenkte å gå inn tre spant på nederste borgang og veksle meg oppover mellom 1, 2, og 3 spant. Helt idioti at ikke dette ble gjort når skroget ble bygget da alle bord hadde en lengde på 9m Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
tuffff Svart 26.September.2006 Del på Facebook Svart 26.September.2006 Altså jeg legger en vaterrei inntil kjølen og måler avstanden ned til der skutesiden starter??? Tja, da får du vel et avstandsmål dersom jeg forstår deg rett. Det er vel gradene du er ute etter, og da må du bruke en vinkelmåler/transportør el.l. Badeplattformen ser helt digg ut. Prøv med en pappmal eller noe for å se hvor langt ut det blir riktig å gå. Det skulle heller ikke være noe i veien for å la selve plattformen gå noe lenger ut enn de forlengede sidene - ala Nimbus f.eks. Tenk også på hvordan du vil lage overbygget. Dersom det hovedsaklig skal ha relativt rette linjer, så ville jeg gått for rette (skrå) sidekanter ned mot plattformen i stedet for buet slik som båten på bildene. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 26.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2006 Ok skrev ikke det men jeg må jo selvsagt måle både høyde og bredde for å kunne regne ut vinkelen, eventuelt hive målene på tegnebordet. Når det gjelder plattformen og formen på styrhuset vises styrehuset i innlegg 31. Dette er buet ned fra toppen noesom blir gjort på begge sider. Side en blir utbygd i hele toalett bredden og side 2 kun som forlengelse av styrehussiden omtrent som på NB 870. Vet ikke om dere forsto den? Forklaring er ikke alltid min sterkeste side Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
tuffff Svart 26.September.2006 Del på Facebook Svart 26.September.2006 Jepp, det hadde jeg glemt. Du har jo en pen liten bue bak på siden av overbygget som du kan bruke. Kanskje eksprementere med å legge den litt mer på badeplattformen. Blir flott dette her. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 26.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2006 Da båten ligger opp ned tenkte jeg at jeg bare skulle felle inn bordene på siden slik at jeg fikk lagt epoksy og duk over disse og med engang så for jeg heller prøve å finne ut av den helt eksakte formen etter at skroget er snudd. På tegningen er der cirka 50cm lenger nede der styrehus veggen møter rekke en det er oppe under taket Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 29.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2006 Da nærmer teltet seg ferdig. Det som gjenstår er trekking av plast i tak og på kortvegg samt taiping langs eksisterende vegger. Jammen er det tungvint å jobbe alene når det er så høyt (4,5m). Det blir mange turer opp og ned gardintrappa Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 30.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2006 (redigert) Her er en oppgave til de regnekyndige av dere: Lengde ut fra kjøl i vater = 1,34meter, Høyde fra bunn og opp til vaterreien er lik 0,26meter. Så da blr spørsmålet hvor mange grader er det på dette? Foreløpig mangler vi en lengde i trekanten som er lengden fra kjøl og langs bunnen ut til siden. Ser ut til at jeg har glemt mine matte kunnskaper Redigert 30.September.2006 av jonkare (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Mulligan Svart 30.September.2006 Del på Facebook Svart 30.September.2006 Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 30.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2006 (redigert) Takk for raskt svar. Dette vil da si at jeg har et skrog med v-bunn på 11 grader altså under kategorien middels v-bunn, leste på en side at snittet mellom bunnen på midten av skroget og akter ga svar på hvor stor v en er. Jeg har ikke målt midt på men bare akter, så det rette svaret på hvor mange grader v-bunn jeg har vil bli noe større men ikke veldig mye. Er det noen som vet om båter med sammenlignbar v-bunn? Redigert 30.September.2006 av jonkare (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.