Jump to content

Vanntank som ikke fryser?

Philonica III

Recommended Posts

Hei

Har vann og dieseltank på hver sin side- 2x150l. Har tidligere tømt vanntanken og varmtvannstanken hver høst for og unngå frostskader. Bruker båten om vinteren og merker godt på stabiliteten att det mangler 150 kg. på den ene siden. Kan jeg blande noe i vannet så det ikke fryser- f.eks.rødsprit slik att jeg fortsatt har ballast på begge sider? Slipper vel også og tømme varmtvannstank og trykkpumpe dersom det lar seg gjøre. (Skal selvfølgelig ikke bruke noe av vannet om vinteren)

Reidar

Det går kanskje an, men for meg ville det nok være det siste alternativet.

Du skriver at du bruker båten om vinteren. Men bruksmønsteret er sikkert annerledes. Kanskje du ha mulighet å omfordele vekten isteden? Ta med alle svømmeføtter som ligger på dieseltanksiden hjem og legge ishockeyutstyret på vanntanksiden :lol: , legge inn ekstra ballast på vanntanksiden - for eks flere reservekanner med diesel samtidig at du unngår å ha dieseltanken særlig full om vinteren (jada, jeg vet om kondens). Eller litt bly, noe kjetting... mange muligheter. Men å bruke frostvæske i vanntanken som ballast... :nonod:

Om du hadde valgt en annen Arcus sprit enn den røde, så kunne det jo blitt riktig så hyggelig skulle en tro...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg er vel av den oppfatning at hvis det er såpass varmt at du kan bruke båten (ikke is), så fryser uansett ikke vanntanken. Den ligger vel under vannlinjen?

Viggo

Tanken ligger under vannlinja, men trykkp. og varmvannstanken gjør det ikke. Blir sjelden under 3-4+gr. i sjøen.

Er rødsprit smak/lukt verre og bli kvitt en klorin? Vasket tanken med klor og etter noen gjennomskyllinger var lukt og smak borte.

Reidar

Så det du er redd for, er å ødelegge pumpen og/eller slangene og varmtvannstanken? Jeg pleier å skru av pumpen og åpne kranen for å ta trykket ut av systemet. Så drar jeg på juleferie med god samvittighet. Har aldri opplevd at dette er noe problem. Men forrige eier ødela en varmtvannstank. Tror den klarer seg hvis du tapper trykket ut av den.

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...