laserpro Startet 5.September.2006 Del på Facebook Startet 5.September.2006 Jeg har vært innom foumet tidliger med mine VP problemer, som viste seg å være sprukken topp og defekt foring +++. Men jeg så til saken. Oljenivået steg i motoren uten at jeg fattet mistanke til vann i oljen fordi den ikke ble grå og kremaktig, men sort og tyktflytende. Overaskelsen ble stor da jeg tappet 15 liter av motoren (AQAD40B). Oljen har nå stått i et kar i 3 uker og har fortsatt samme konsistens. Tidligere eier påstår han har fylt på Shell Rimula. Er det noen som har vært borti noe lignende? Iflg. oljeeksperter hos Shell skal dette være umulig. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 5.September.2006 Del på Facebook Svart 5.September.2006 Høres mer ut som dieseluttynning.. Send oljen inn til analyse..... eller for en rask sjekk, så kan du ta en vanlig skriveark og dyppe det ene hjørnet ned i oljen ... hvis en tynnere, rødlig farge sprer seg oppover i papirfiberene så har du mest sansynlig et problem med diesel i oljen. Årsaken kan være mer enn en ting.... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
laserpro Svart 5.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2006 Jeg tenkte også på diesel, men oljen er så tyktflytende at jeg utelukket det. Dessuten sto det vann i sylinderen når jeg tok av toppen. Jeg mistenker sterkt at det må være fylt på noe vannabsorberende stoff, hvis dette finnes for eventuelt å dekke over skaden i toppen. Båten ble kjøpt i sommer. Skal sende inn en oljeprøve til Shell. Sitér dette innlegget Link to post
laserpro Svart 17.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2006 Nå er mysteriet oppklart. Det var som følger; Under klargjøring for salg ble kjølesystemet rengjort med systemrens. Samtidig var toppen sprukket etter en varmkjøring, dermed har kjølevæske og sytemrens kommet i oljen. Jeg sendte inn en oljeprøve til Invicta AS, det viste seg at oljen totalt skiftet egenskaper ettersom innholdet av natrium fra rensemidlet ble blandet inn. Det hadde nok vært lurt å trykkprøvd systemet i forkant av rensingen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.