Jump to content

Hjelp, snekkekjøp: "Normalt" med lekkasje fra fettkopp?


Skvulpen

Recommended Posts

Hei, båtfolk!

 

Jeg er i ferd med å konvertere fra daycruiser til snekke, og forhandler om kjøp. Har null peiling på dieselmotorer og tekniske ting knyttet til fast aksling og ror. Er ikke vant til båt med "hull" gjennom skroget for fremdriftsmiddelet for å si det slik ... Blir litt nervøs med tanken på slike hull ... :eek:

 

Spørsmålet: En Nidelv 24 jeg vurderer (1979-modell), der sier selgeren at det renner litt vann fra en fettkopp / smørekopp i akslingsovergangen. Forstår det slik at dette ikke er i skroggjennomføring, men mellom to akslinger ... Der drypper litt vann ned i kjølen under gange, der må strammes litt foran hver tur. Dette er helt vanlig på alle snekker, ifølge selger. Men der er både manuell og elektrisk lensepumpe, så da er man altså trygg?

 

Her er jeg helt grønn, og må spørre om noen kanskje kunne forklare meg litt om sammenhengen her, hva er "normalt" eller "unormalt" og hva må jeg passe på for ikke å kjøpe meg ekstraarbeid eller en båt jeg risikerer å finne på bunnen i båsen min? :diving:

Link to post
Share on other sites

Det kan virke som om systemet er litt slitt. Fettet er til for å smøre et hvitmetallager. Det har ikke som hovedoppgave å tette. Regner med at dette er et system med talgpakninger. Ideelt skal det komme et drypp i minuttet eller litt mindre under gange. Det skal være helt tett når akslingen er i ro. Mulig at talgpakningene er utslitte, de kan byttes. Mulig at glanden kan strammes, men det ville sikkert eieren allerede ha gjort. Den dyre versjonen kommer hvis talgpakningen har slitt spor i aksligen slik at denne må byttes.

 

En smule forsiktighet og misstenksomhet anbefales.

Link to post
Share on other sites

Hva som er vanlig i snekker er vel ikke lett å si noe om, men lekkasje i en fettkopp er så vidt meg bekjent ikke vanlig. At det kan dryppe litt fra pakkboksen er ikke uvanlig, men fettkopp...? Sjekk om det er nok fett i den aktuelle fettkoppen.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Det høres ut som det er aksling med vannsmurt hylse og talg pakning. Er helt normalt at det kommer noen dråper vann her ( 5-10 drypp pr.min). Du kan forsøke løsne bolten på hylsa med fettkoppen for å stramme denne slik at den tetter bedre. Eventuellt må det byttes talgpakning.

Det er forøvrig viktig at du ikke presser inn for mye fett, men drar den lett til for hvergang du har hvert ute å kjørt. Hvis du drar inn for mye fett kan du ødelegge pakningen slik at denne lekker.

 

Se forøvrig på Sleipner sin hjemmes sider:

 

http://www.sleipner.no/index_main.php?id=121

 

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Takk for nyttige svar!

 

Jeg har ennå ikke fått sett på båten, har foreløpig bare båteiers ord for at denne fettkoppen ikke er noe stort problem. Han sier altså at han må stramme denne for hver tur, da er den tett, men det drypper litt under kjøring. Hva "litt" innebærer må jeg spørre ham mer ut om ...

 

Motoren i båten er for øvrig en VP 2003 fra 1988, 45 HK, vet ikke om det sier dere noe. Selger virker ellers svørt seriøs, så jeg mistenker ikke noe mumbojumbo, men greit med kunnskap.

 

Kanskje noen har erfaring med tilsvarende båt og samme motor, og kan si litt mer, også generelt om det er ting jeg bør passe på? Er dette gode motorer?

Link to post
Share on other sites

Om det lekker litt under "gange" så gjør vel det ingen verdens ting. Har hatt 3 snekker (også nåværende) som lekker litt i hylsa under gange men det betyr ingen ting for meg i allefall.

Kommer ikke til å gjøre noe med det heller så lenge at den er tett der bak når den ligger i ro...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Om det lekker litt under "gange" så gjør vel det ingen verdens ting.

Nei, akkurat, det var jo dette jeg var ute etter. Spør av uvitenhet, godt å få bekreftet at dette ikke er noe å få søvnløse netter av ... :wink:

 

Ellers noen som har noe å si om motoren, VP 2003T på 45 HK, - er det en bra motor, og er det optimal motorisering i en Nidelv 24?

Link to post
Share on other sites

Ellers noen som har noe å si om motoren, VP 2003T på 45 HK, - er det en bra motor, og er det optimal motorisering i en Nidelv 24?

Har ikke erfaring med Nidelv/VP 45hk, men jeg hadde tidligere en Sollux 24 med en Mercedes 72 hk. Syntes motoren passet bra til den båten. Den grov seg litt ned ved fullt pådrag, men på den annen side kunne jeg oppnå god marsjfart (7-8-9 knop) ved redusert turtall, og dermed redusert støy.
Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

He, he, artig at denne tråden ble dradd opp igjen ... Snart et år siden jeg spurte om den pakkboksen, men takk uansett! Jeg var forresten av gårde i september i fjor og prøvde denne Nidelven, og det lekket faktisk ganske mye under gange, lå et par liter i kjølsvinet etter endt prøvetur. Både av den grunn, og andre grunner, kjøpte jeg ikke båten.

 

Som noen kanskje har registrert, kjøpte jeg i våres en helt annen båt, en Diana 700 . Der lekker ingenting fra pakkboksen! :smash:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...