Jump to content

Propellerstorlek Scand 27 Nordic


Guest axel

Recommended Posts

Hej!

Jag heter Jan Svensson och bor i Sverige. Jag har en Scand 27 Nordic med en

Tamd 41 B (200hk) motor med MS 4B 1.93:1 backslag. Jag undrar om någon kan

hjälpa mig med en propellerfråga. Jag har en 18x16,5 propeller på min båt

men den varvar bara 3.550 vid max och toppfart 14,5 knop. Den skall varva

3.900 enl. Volvo

Vore väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig.

 

Mvh

Jan Svensson

Link to post
Share on other sites

Hei Svensson.

Det kan være så enkelt at motoren ikke lengere yter alle 200 hk som den hadde da den var ny.

Har erfaring i fra en TAMD31a, som etter ca.2000 timer (og 10 år)ikke lengere klarte å få topp turtall og fart. :headbang:

Hej!

Motorn har gått 300 timmar.

Mvh

Jan

Link to post
Share on other sites

Har hört i bensinmotor-sammenheng (håper det er relevant) at å redusere en tomme i pitch öker toppturtall med ca. 200 rpm.  Hvis du har en propell-forhandler som er villig til å la deg pröve et par varianter, burde det være mulig å pröve seg fram.  Men det er flere andre muligheter til at motoren ikke når fullt turtall.  Hva med groe og last?  Har båten trim-flaps?

 

Kåre

Link to post
Share on other sites

Med denne propellen, riktig turtall og 1,93 utveksling, skulle båten din teoretisk gjøre over 27 knop. Med anslagsvis 25% slipp skulle den gjøre drøye 20 knop.  

 

En Scand Nordig med 200HK 41B motor marsjer gjerne på opp mot 20 knop og har en toppfart på et par og tyve knop. Med TAMD40 får du en marsfart på omlag 15 knop.

 

For meg høres det ut som du har en passe propell eller eventuelt lite grann lett.

 

Tror nok du må lete etter feilen din andre steder enn propellen. Mest sannsynlig motoren. Kanskje noe så enkelt som at du ikke får nok gasspådrag? (hvis motor går fint og jevnt ellers, rett temp, ingen unormal røyk)

 

Lotus  

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Hei Jan! Jeg ser du har problemer. Jeg har akkurat samme båt, og motor VP 41B/200 Hk. Jeg leter også etter svar, men har ikke de problemene som du har. Jeg har/hadde problemer med soting, og jeg oppdaget også at den ikke hadde noe å gå på når jeg hadde fullt pådrag. Om det kom en person mer i båten, så ble reduksjonen ca 100 omdr. Så min såekulasjon var om den gikk overbelastet? Jeg hadde den på vinteropplag på Framnæs i Sandefjord. Trodde først at de var spesialister på dette med Volvo blant annet, noe jeg fant ut at de ikke var. Jeg begynte med brennstoffventiler (Motor gangtid ca 1.000 timer). Jeg spurte om de kunne sjekke utseende og åpningstrykk. Jeg ville vite utseende på ventilene. Men, dengang ei. Fikk kun regningen, that's it! Samtidig så fikk jeg dem til å ta av propellen og sende den til spesialist for å redusere stigningen en tanke, for å se om dette hjalp. Kunne ikke finne stigningen noe sted, og det står heller ikke noe som jeg kan tyde på propellen. Jeg var nemlig interessert i å få frem slippen. Jeg sa også at jeg ville vite den nye stigningen etter justering, det fikk jeg heller ikke greie på! Soting forble det samme, men jeg mistet 2-3 knop på toppfart. Denne gjør på sitt beste 21-23 knop. Nå ligger den rundt 18-19 knop (3300-3400 omdr) Propellen er en B7 Radice, som skal være den rette propellen. Jeg tenkte jeg kunne kompensere med litt høyere turtall, men det har vi ikke fått til, ennu. Motoren skal jo kunne gå opptil 3800 omdr.

For tre år siden hadde jeg oversvømmelse i motorrommet. Vær oppmerksom på trykkledning ut fra sjøkjølevannspumpe. Der hvor røret passerer under motoren på vei til kjøleren, finnes en plugg. Denne pluggen er skrudd inn i en nippel som er loddet til røret. Denne loddingen slapp og jeg greide såvidt å komme meg hjem. Etter det fikk jeg ikke opp farten---! Jeg fant årsaken litt senere. Under dobbeltsengen akter er det tette spanter. I åpningene her var det mange liter vann. Det er ingen lensing herfra. Da var hun tilbake i farten igjen. Det er hvor langt jeg har kommet. Soting har jeg, men grunnen til at det kommer inn i båten har jeg funnet ut er at denne båten har hard top. Noe som antaglig lager vacuum som drar eksosen inn. Det var hva jeg har erfart foreløbig. Scand Nordic 27 ft/1991 modell Bilde av propell https://baatplassen.no/bildearkiv/29/29272/propelldata__kopi.jpg

 

Mvh Ragnar Iversen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...