MaLang Startet 5.September.2006 Del på Facebook Startet 5.September.2006 Hei godt folk! Iløpet av sommeren ervervet jeg meg en buster big fra 94' med en nesten ubrukt yamaha 60Hk fra 01'. Denne båten har vært brukt av Sysselmannen på Svalbard som lettbåt i tjeneste på sysselmannsbåten og er relativt slitt og missfarget i aluminiumen. Jeg har planer om å restaurere båten iløpet av vinteren og har god tilgang til oppvarmet verksted med både truck og taljer. Jeg vet båten svetter litt rundt enkelte nagler- men har ingen anelse om hvilke- så jeg frykter det kan bli sirkus å finne ut av dette- men jeg har en plan om å bruke trykkluft på naglene og så bruke såpevann for å se etter lekasjer... Det er iallefall ikke mye som kommer inn via naglene- erfaringsvis regner det mer inn enn det som kommer bakveien... Videre har jeg en plan om å få pusset/blåst/renset og smurt bunnen og eventuelt innvendig i båten- hvis dette er praktisk mulig å gjennomføre og trenger i den forbindelse alle velmenende råd og synsninger på hvordan dette skal gjøres på best mulig måte. Jeg har satt meg som mål at det skal gjøres 100%- hvis jeg i det hele tatt skal spandere tid og penger på det. Jeg har planer om å bruke båten på små ekspedisjoner her oppe i isfjorden og må regne med at båten ofte kommer til å ta landkjenning på steder det ikke akkurat er hvit sandstrand... Vil 2 komponent være slitesterkt nok til dette? Da jeg fikk båten monterte jeg en hekksvinger til mitt humminbird 727 ekkolodd på en provisorisk annordning bak på braketten til nødmotoren (en fin liten yamaha 5Hk:)- men er mye plaget av at jeg mister bunnen når jeg kommer opp i fart... faktisk drukner alt av anntydning til bunn allrede ved 10 knop- hvilket er strevsomt når man går i ukjent farvann og ønsker å holde ett øye med dybden:( Hvordan kan jeg best oppnå gode resultater i opptil 30 knop? Jeg vil nødig sette hull i båten uten at jeg vet at resultatet blir godt og permanent... Inntil båten tas på land og arbeidet starter så skal jeg kose meg med både vhf kurs og båtførerprøven- da jeg både har tid og annledning til å få det unnagjort med en gang! - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.September.2006 Del på Facebook Svart 5.September.2006 Vil vel anbefale å få båten i så god bruksstand som mulig - og gi f. i det kosmetiske. Slik jeg ser det så er sjarmen og fordelen med Buster at den er litt røff, og tåler litt uvøren bruk. Har selv båt her oppe, og kombinasjonen hvit gelcoat og sort kullstøv er ikke særlig lekker å se på. Det er også temmelig demotiverende å vaske båten grundig, og så se at den er akkurat like skitten etterpå. Ang ekkoloddsvinger: Monterte svingeren (hekksvinger i plast) til mitt Eagle Cuda 168 inne i båten, ca 1 meter foran hekken. Blandet en klump epoxy og trykket svingeren godt nedi. I stille, fint vært registrerer den opp til ca 30 knop, med mer fart eller i bølger kommer det mer luft under båten som forstyrrer avlesningen. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
MaLang Svart 5.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2006 Ang ekkoloddsvinger: Monterte svingeren (hekksvinger i plast) til mitt Eagle Cuda 168 inne i båten, ca 1 meter foran hekken. Blandet en klump epoxy og trykket svingeren godt nedi. I stille, fint vært registrerer den opp til ca 30 knop, med mer fart eller i bølger kommer det mer luft under båten som forstyrrer avlesningen. Jeg har lest meg fram til at det ikke er helt heldig å montere svinger i aluminiumsbåter da transmisjonen gjennom platen er heller lav... Ved neste annledning skal jeg gjøre ett forsøk ved å legge svingeren i vann nede i kjølen. Går dette bra så blir det nok frem med epoxyen... - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.