Jump to content

Antall timer på en motor / levetid


Onkel Donald

Recommended Posts

Hei...

 

Jeg hadde egentlig tenkt å bytte motor på båten til vinteren, men jeg lurer på om den som jeg allerede har kan gå noen sesonger til. Motoren er en Mercruiser 470, 4 cyl, 170HK, vannavkjølt. Har gått. ca. 760 timer i flg. timetelleren.

Jeg har nettopp fått båten tilbake fra verksted der de skiftet startmotor,startrelee, renset tanken, ny type vannutskiller + overhaling på motoren.

 

Høres kanskje ut som et litt dumt spørsmål. men hvor lang levetid kan jeg forvente av denne motoren?

sett at jeg har årlig vedlikehold.

 

mvh O.Donald

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Ford 2726 som har gått snart 2700 timer. Jeg nevnte dette for Haugen Maskin på Langhus, og lurte på om de kunne si noe om denne snart burde plukkes ut for en generell overhaling. Svaret var at bare jeg passet på å skifte olje og filter, samt dieselfilter en gang i blant, ville det ikke være nødvendig med overhaling før etter 10000 timer.

Nå er jo dette riktignok en sekssylindret motor, og kan kanskje ikke sammenliknes direkte.

Jeg tolker det imidlertid slik at med kun et minimum av vedlikehold, bør din motor kunne gå betydlig mer enn 760 timer. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vanskelig å svare konkret på dette, ettersom vi ikke kjenner tilstanden å din motor.

Med godt vedlikehold kan en motor gå tusenvis av timer uten større problemer, mens en dårlig vedlikeholdt motor kan være utslitt etter 500 timer.

 

Du skriver at motoren er overhalt, man hva er egentlig gjort? Bytte av plugger, filter etc kan ikke regnes som overhaling, men som vanlig servicearbeid.

Min definisjon på overhalt motor, er en motor som har vært plukket i smådeler og fått alle slitedeler inspisert eller byttet. I såfall kan motoren regnes som ny, og bør være god for mange tusen timer.

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Du skriver at motoren er overhalt, man hva er egentlig gjort? Bytte av plugger, filter etc kan ikke regnes som overhaling, men som vanlig servicearbeid.

Min definisjon på overhalt motor, er en motor som har vært plukket i smådeler og fått alle slitedeler inspisert eller byttet. I såfall kan motoren regnes som ny, og bør være god for mange tusen timer.

Jeg overtok båten i slutten av juni,, og har ikke kjørt noe særlig etter det.

Det er ikke overhaling, men service som man egentlig skal ta om våren som ble utført.

Jeg har sett på kviteringer som fulgte med salget, så motoren har vært jevnlig på service hver vår. (unntatt det siste året)

 

Jeg vil anta at Riser / Manifold(?) har vært skiftet, men jeg kunne ikke finne noen kviteringer for dette. Hvis ikke hadde vel ikke motoren gått i dag?

 

O.D

Link to post
Share on other sites

Du skriver ikke hvilken årsmodell motoren er. Det heter seg jo at de fleste motorer står seg ihjel i stedet for å gå seg ihjel.

 

For meg som ikke har detaljkunnskap om denne typebetegnelsen på denne motoren så kommer det heller ikke klart frem om det er en diesel eller bensinmotor.

 

Med det lave timetallet på din motor så er det vel heller andre faktorer som avgjør hvor lenge den vil gå?

Link to post
Share on other sites

Ettersom motoren har vært på jevnlig service, bør den fortsatt ha mange timer igjen før den er utslitt.

 

Hvis jeg husker riktig fra dine forrige poster, så er det stort sett startmotor/rele og diverse andre ting som har vært problemet for deg?

Slike komponenter tar som regel kvelden uten forvarsel, og er vanskelig å unngå selv med service.

 

Mitt tips er at du lar motoren stå i så lenge den fungerer.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Stell fint med motoren, snakk litt med den nå og da, hold den ren og helst tørr og flekk over rust med en gang, gi den frisk olje jevnlig og olje- og fuelfiltre likeså, vent med full speed til den er varmet opp; og se, du kan ha motor i mange, mange år. Det er ingen begrensning på hvor lenge en motor kan vare -- nøyaktig HVOR lenge, det bestemmer du selv.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Hadde Merc 470 med MR/Alpha drev i Draco 23, som jeg hadde inntil den ble stjælt og brent for to-tre år siden. Motoren gikk med i brannen - dvs forsikringsselskapet antok at den hadde så mye varme skader at den ikke var noe å bygge opp igjen.

 

Merc 470 (224 cu inch/3,7 l) ble levert i perioden 1976-1984. Kun levert som originalt ferskvannskjølt etter hva jeg vet. Originalt også levert kun med et spesielt ladearrangement (lukket alternator), som var både dårlig i ytelse og driftssikkerhet og kostbart å fikse på. Regner med at din motor er bygget om til dynamo? Ellers en særs solid og mye volum vs hk motor.

 

Med godt tidligere vedlikehold - men det har du sikkert ikke kontroll på med en 25 år gml motor - og godt framtidig vedlikehold kan du ha motor i mange år framover.

 

To "ting" som jeg ikke likte med 470-en;

Den var svært sugen på fuel. Typisk for gamle-typen amerikaner med slagvolum og grådige forgassere.

Støynivået var relativt høyt.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Ser att mange her på forumet har tilltro til service som blir utført av annerkjente versteder.jeg råder til å ta en kontroll av det arbeidet som har blitt utført.

Har en dårlig erfaring med dette.

En bekjent kjøpte en båt i vår, og den forrige eieren la med kviteringer over utført service hvert år på motoren,han hadde ikke utført dette selv (og dette tror jeg han på, for selger var ikke serlig teknisk anlakt).

Min bekjent fikk ploblemer med oljetykk varselren peip i over 1 min og trykket var ikke all verden.

Jeg tok en titt på ojen på motoren, og tok finger konrollen jeg har skrevet om før her (jeg er en av dem som ikke bytter olje hvert år),

denne konrollen går ut på å ta olje fra peilepinnen på fingrene, presse dem litt sammen, går det lett å tørke av seg oljen er den ikke mettet med sot, som er ploblemet med oljen.

 

Men tillbake til min bekjents båt, Oljen på hans motor er den svarteste og mettet med sot jeg noen gang har testet med fingertesten, så her må det vere flere år siden oljen er byttet.

Hadde det hver min båt skulle jeg opplyst vilket versted dette var, men han ønsket ikke att jeg skulle opplyse om det???

men det er ett annerkjent verksed i Vestfold

Link to post
Share on other sites

Du skriver ikke hvilken årsmodell motoren er. Det heter seg jo at de fleste motorer står seg ihjel i stedet for å gå seg ihjel.

 

Med det lave timetallet på din motor så er det vel heller andre faktorer som avgjør hvor lenge den vil gå?

hei,,,

 

Motoren er fra 1987, bensin,, vannavkjølt sak.

 

Jeg har også tenkt slik at neste sommer skal være 100% problemfri. Motoren er gammel,,, og jeg kvier meg litt for å dra ut på de lengre turene med båten. Motorstop innerst i lysefjorden, eller langt inne i Ryfylkefjordene er ikke det som står høyest på ønskelisten akkurat. Jeg stoler liksom ikke helt 100% på denne bamsen..

Hvis motoren er ny så er magefølelsen en helt annen. Dessuten er kona mer roligere :lol:

 

,,, hmmm,,, jeg får gruble litt på det.. Jeg får snart et tilbud om ny motor dalene ned i postkassa. Har bedt om tilbud på Steyr 164HK...

Redigert av mv200i (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mercruiser 470 er jo en gammal variant og har dessuten en del "spesielle" ting i konstuksjonen. Trur det er fordelaktig å bruke et autorisert Merc verksted som har folk som har holdt på med Merc i en generasjon. De finnes.

Ha-Ha... Det var jo nettopp det jeg gjorde...De beslagla hele båten i to måneder! Makan til service har jeg aldri opplevd...Vil ikke unne noen den behandlingen jeg fikk... :confused:

Redigert av mv200i (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ha-Ha... Det var jo nettopp det jeg gjorde...De beslaga hele båten i to måneder! Makan til service har jeg aldri opplevd...Vil ikke unne noen den behandligen jeg fikk... :confused:

Feil verksted!! Men, deler til 470 (som i dag må sies å være litt ukurant) kan ta tid i sesongen. Men to mnd var klart i overkant.

 

470'en gikk ut av produksjon i 1984. Du mener du har en 1987 ? Finnes ikke. Kan jo være en tre-års-over-vintrer, men høres litt merkelig ut. Det ble produsert en 3,7 liter, type 3.7, i 1987-1989. Ser ut til å være samme grunnmotor, men annet "utstyr".

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...
...... Har gått. ca. 760 timer i flg. timetelleren.

........ men hvor lang levetid kan jeg forvente av denne motoren?

 

Jeg hørte nylig at man måtte skifte motor i en av BEF'ene i Bergen. Det var en 2-cyl SABB som hadde gått 90.000 timer.

Dette er mer enn 100 ganger driftstiden på din motor - og Merc er vel ikke 100 ganger dårligere enn SABB :confused::confused:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Låner denne tråden sendte en mail til en som har en båt vi er interessert i.
Motoren har gått 15842 timer ny eksos manifoil og turbo overhalt 2005.
motor er av merke izusu på 146 Hk og 1986 mod .Er dette noe vi bør styre unna.


En seksylindret Isuzu går fint 50-60.000 timer,med normalt stell, denne du nevner er jo knapt innkjørt i så måte! :smash:
Link to post
Share on other sites

.... mens VP mener at 1500-2000 timer er normal levetid på en KAD 4x...?

 

I rettferdighetens navn for Volvo motorer, så har de oppi gjennom tidene også laget tungbygde yrkesmotorer som sikkert klarer minst like mange timer som hvilken som helst annet merke. TMD70 bla.

 

Så denne sammenligningen mellom KAD'ene og Isuzu blir fullstendig feil! :yesnod:

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tok en titt på ojen på motoren, og tok finger konrollen jeg har skrevet om før her (jeg er en av dem som ikke bytter olje hvert år),

denne konrollen går ut på å ta olje fra peilepinnen på fingrene, presse dem litt sammen, går det lett å tørke av seg oljen er den ikke mettet med sot, som er ploblemet med oljen.

Så: hvis oljen ikke lett tørkes vekk, bør oljen skiftes?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...