Jump to content

Tustna plast?


beanman

Recommended Posts

Jeg kjøpte meg før i sommer en 1982 modell tustna plast 16" m/50 hk Mariner motor.

Båten er faktisk meget bra,både når det gjelder hold og egenskaper i vannet.

Men jeg finner veldig lite info om tustnaplast båter på nettet,og det er heller ikke noe som heter tustna plast lenger tydeligvis......

Noen som har erfaringer med båter fra tustna plast,og noen som vet hvor stor motor jeg kan sette på denne båten?Og eventuelt noen som vet hvor man kan få tak i en ny kalesje til denne båten?

Tuusen takk for svar:)

mvh

Per kristian

Link to post
Share on other sites

Hei beanman.

Jeg har tidligere vært eier av en båt maken til din,det er en veldig god båt som tåler mye bølger.Når det gjelder motor størelse vill ikke jeg brukt så veldig stor motor p.g.a styrken i akterspeil og att båten er smal i hekken noe som gjør att en tung motor trekker den for mye ned.Det er i tilegg en lang kjølet båt som ikke planer.Motor størelse vil jeg anbefale max 15hk.Jeg hadde 9,9 firetakter noe som ga brukbar fart.

 

roy_n :flag:

Link to post
Share on other sites

Takk for noen svar.

Roy_n: Tror kanskje ikke du tenker på riktig båt,den jeg har er ikke smal i hekken og den er helplanende.....den planer iallefall veldig lett ut,med den motoren som sitter på den nå:)

Den er jo også faktisk en 50HK,og det er ikke noe problem på denne båten iallefall....

Akterspeilet er ganske tykt og stivt bygd,så motor på denne størrelsen er ikke noe problem på denne båten.

En "båtkjenner" her på Gjøvik påsto i går at båten burde kunne påsettes en 70-80HK uten noe problem,men han visste ikke dette sikkert uten papirer/data på båten.

Da holder jeg meg uansett til den Mariner 50HK som sitter på båten nå,den er bra og båten gjør

28knop på gps,n:)

 

takk for kalesjetips forresten,skal sjekke det ut!!

PK.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Jeg har selv en Tustnaplast, men det er av den PIPPI-modellen som er nevnt (17 fot). Jeg kjøpte for noen få år siden ny kalesje til den fra Alf Hansen som nevnt lengre oppi denne tråden. Det kan trygt anbefales!

 

Nå er jeg på trappene til å kjøpe ny båt og skal kvitte meg med min trofsate Tusntaplast. På dette bildet (http://www.fosnaporten.no/foto/2002/05/20/...ogpcpaferga.jpg) kan du se den gamle fabrikkbygningen til Tustnaplast som befinner seg på Tømmervågen på øya Tustna i Aure kommune her på Nordmøre.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...