Jump to content

Renessanse for snekken i fremtiden?


Goddis77

Recommended Posts

Rolig tempo er kan hende best for sjelen og gir muligens det beste rekreasjonsmesige utbytte av båtlivet. Man MÅ vel ikke dure frem i 25-30 knop for å trives, eller? Lavere forbruk (pr nytelsestime) er gjerne bare en medfølgende bonus.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg tror Kaare Rannekleiv (som er deleier og daglig leder på Nidelv) som har lansert denne ideen er på villspor. Jeg tror langt mer på Nimbus sin strategi som er å tilby lettdrevne skrog med gode sjøegenskaper og en motor slik at drivstoff- og vedlikeholdsutgifter holdes nede.

 

Problemet til Nidelv på lang sikt er at de ikke bruker (eller har) penger til skikkelig produktutvikling. De prøver å selge "same shit with new wrapping". Ikke at Nidelv er shit - det er det ikke - det er fine båter. Det er bare et ordtak som passer

 

Folk som ønsker seg det folk før ville ha med snekke kjøper seg i dag seilbåt i størrelsen 30-40 fot. Hvorfor kjøpe en Nidelv 26 til800.000 når du får en Bavaria 30 til 550.000?

 

De som ikke vil ha seilbåt vil ha større fart. Før var 20 knop en bra fart. Nå marsjer mange båter 25-30knop. toppfart på 40 knop er ikke uvanlig. Om 5-10 år er det sikkert 5 knop mer på det meste.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror Bitteliten har et viktig poeng som går på utvikling og utprøving av båter. Jeg er redd for at de fleste norske produsenter verken har kapital eller kompetanse til å videreutvikle og utteste sine løsninger på samme måte som større europeiske og amerikanske verft gjennomfører idag.

 

Fremdeles synes det som om norske produsenter som tidligere har produsert suksessrike modeller holder på disse konseptene uten å ha mulighet (kapital) til å videreutvikle nye skrogformer, innerlinere, og teste ut ulike løsninger. Noen norske skrogformer har vært nærmest uforandret de siste 20 år. Inventaret endrer seg endel, men de viktige ytre formene synes å være de samme. Vi har avvik fra denne tendensen hvor (fritt gjengitt) Windy, Goldfish, Skipsplast, og endel andre åpenbart bruker mye ressurser på uttesting av nye skrogtyper.

Link to post
Share on other sites

skulle tro snekka som sådan er "død".

alt skal jo fortere, høyere, lengre for "den moderne nordmann/kvinne" og da havner nok snekka fort i kjølvannet.

 

for å ta den helt motsatte varianten;

kjenner noen som liker å gjøre mye fort, de - som mange andre kjøpte seg en rib (alt mindre fastskrog) som kan fraktes på henger.

skal vi ta Sognefjorden i år da dere, 6 timer med bil vettu,...

neste sesong blir det kanskje skagerak og svenskekysten - på-no-time.....

 

tror snekkealternativet kommer helt an på hvor man bor og hvor (langt det er til) man vil.

faller for ut av regnestykket for "moderne" mennesker skulle jeg tro.

 

for de som ønsker å "bo i båten" hele sommeren - er den vel et alternativ.

 

snakket med mange nye 1. gangs båteiere som har startet med (plast) bo/snekke men etter 1-2 sesonger er goodwillen borte og de ønsker seg et raskere transportmiddel.

 

mine 2 riksdaler,.....

 

 

 

fin baat forresten....

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trives med snekke jeg, og syns hverdagen går fort nok som den gjør. Det er deilig å bakke ut av båsen og vite at nå er det bare å finne roen. Vurderer det som svært lite sannynlig at jeg kommer til å endre oppfatning (skal aldri si aldri).

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

skulle tro snekka som sådan er "død".alt skal jo fortere, høyere, lengre for "den moderne nordmann/kvinne" og da havner nok snekka fort i kjølvannet

Vil ikke si det, for er det noen båter som har sjøvann under kjølen er det akkurat snekkene.

 

Med den navigeringen som er vist i høy hastighet i sommer kan dette ta en helt annen vending i for folk på sjøen. Det er da godt å vite at snekken er ikke årsaken til at reglene blir skjerpet inn i tiden framover :smash:

Har ikke sett snekker som har brukt baugvispen sin til å å komme seg så langt inn på land som vi har sett i media med slike katastrofale følger.

 

Så da er vel snekke alternative bedre, enn å bruke sommeren til å kurses i navigering i framtiden :flag:

Link to post
Share on other sites

Tror noe av denne snekkeeffekten er det vi ser ved at flere og flere konverterer til seilbåt. Gir mye båt for pengene sammenliknet med en snekke og kan brukes mye på samme måten.

 

Snakker vi driftsøkonomi er det lite som slår en seilbåt selv om den går for motor. Brenner rundt 2 liter i timen med min.

Link to post
Share on other sites

Tror snekkene (plast) kommer til å få tilsvarende utbredelse og status som trebåter i dag. De blir i mindretall, få nybygg og gradvis avtagende i utbredelse. En båttype for spesielt interessert og/eller inngangsbilett for de som ønsker båtliv med lav investering. :smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Når diesel og renta kommer opp dit dem vil ha det, så tenker jeg mange vil ha snekke igjen . Da har folk råd til en tur på sjøen og litt kos ved siden av .Idag trur jeg det er mange som har handla litt over evne ,syntes det ligner mer og mere på midten av 80 tallet og dem fleste husker ossen det gikk . Jeg går å drømmer om båtbytte jeg også som mange andre , men det er ikke noe fartsfantom og ikke er det 3 fot syken heller (bare 2 fot) . Derfor snekka mi er tilsalgs , så kansje jeg kan få det jeg ønsker meg .Bruker du båten hele året så er lukket avd drømmen , men er vel langt dit . Først selge så kjøpe , men haster kansje ikke nå som sesongen er over men kommer det noen og vil ha den flotte snekka mi så er det bare å komma det ;)

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Ei snekke bør vere rimeleg i innkjøp, ho kostar lite i bruk (ei jerrykanne med diesel no og då), og er nesten gratis å forsikre -

- så kjøper du ei gammel snekke, har du rimeleg båt, sjøl om du skulle få lite igjen når ho skal seljast.

 

Eg har bytta ut snekka i ein heilårsbåt med meir fart. Det var vår prioritering. Men kosen på sjøen var ikkje mindre i snekka.

Link to post
Share on other sites

Gikk gjennom forsikringene våre her om dagen, med forsikringsselskapet.

Gledelig!!! Båtforsikringa blir billigere for oss i året som kommer... :flag:

 

Gjensidige har lagt om litt, og nå beregnes prisen på forsikring bl.a. etter båtens toppfart. Og for oss som da er håpløst umoderne, avslappa, ikke har dårlig tid, og er i båten (les snekka) for å kose oss, ble da forsikringa billigere.

Så kan heller dere som har det travelt få litt dyrere :wink: forsikring...

 

Og drivstoffprisene bare øker og øker.... Personlig tror jeg på renesansse for snekka, jeg!

Link to post
Share on other sites

vi kjøpte oss en sandvik 28 med perkins 50 hk og forbruket er jo så lavt at man skulle tro den produsete diesel, men bakdelen er at den gjør 6 -7 knop, hadde jo vært deilig om den hadde gjort 10 -12 men men........ når vi kjører nå så kan vi faktisk slappe av og nyte båtlivet - ta en kopp kaffe underveis - pluss se litt av naturen rundt! og at radiusen kan bli mindre er riktig men, alikevel kan den også bli liten hvis man har båt som går fort og bruker mye drivstoff! har et par stykker i hjemmhavn som sitter i båtene sine hele helger og knapt sett båten gått fra noen gang! når en båt bruker 100 liter i timen hadde det begrenset seg veldig får vår del! Dessuten føler jeg at vi har en 110% trygg tur med snekken i stedet for de andre båtene vi har hatt!

Sammenligningsmessig i penger kan vi kjøre hele sesongen for det samme de andre båtene vi har hatt brukte på et par helger ! Og at dårlige tider kommer er bombe sikkert, ganske mange som fnyser på nesa når jeg sier at det går på dunken rentemessig osv - det finnes statistikker på opp og nedgangstider og gjennom gammel historie/statistikk er det svingninger på noe rundt 7 og 11 år men husker ikke akuratt nøyaktig! Så det kommer nok en gang mange kommer til å slite veldig! :cheers::cool:

Redigert av jab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og drivstoffprisene bare øker og øker.... Personlig tror jeg på renesansse for snekka, jeg!

Nominelt ja, men ikke reelt! Bensinprisene har ikke økt like mye som konsumprisindeksen (inflasjonen) samt at folk har fått langt bedre råd, gjør at flere og flere har råd til å kjøpe dyre båter som bruker mye bensin/diesel.

 

Min påstand er derfor at bensinen/dieselen er alt for billig hvis det er noe mål å redusere forbruk av fossilt brensel! Og så vil noen si at det er urettferdig fordi de som har mye penger har råd til det uansett, mens vi vanlige dødelige må spinke/spare, kjøpe mindre båt osv. Jada, det er helt riktig det, men noen valg må gjøres av samfunnet såvel som den enkelte. Sagt det før, sier det igjen; er det noen som kan gi meg en allmengyldig regel for hva som er rettferdig?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...