Jump to content

Rorlager Hallberg Rassy 29


Ymer

Recommended Posts

Hei, bra forum!

 

Har eid og bodd i min HR29 1986 i 1 år, kjøpt av en eldre kar derav mye orginalt utstyr i båten, og derfor utbedret mye underveis.

 

Turen er nå kommet til roret tydeligvis:

Var over til danmark og sverige da jeg merket etterhvert en noe ujevn motstand, nesten hakkete, i roret v/styring til barbord. Dette er et ror med rorkult og gjennomføring med fettpresse. Ser at det er litt slark i det øverste lageret rett under rorkulten, men dette kan vel umulig utgjøre denne hakkingen. Det lekker litt i gjennomføringen til tross for godt med fett i pressa. Det er kanskje talgpakkning her og en turn på mutteren kan vel hjelpe.

 

Men hva med hakkingen, må man skifte rorlager? Er det eventuellt en stor jobb.

 

Venter på tilbakemelding fra Hallberg Rassy også?

 

Takk for alle svar!

Link to post
Share on other sites

Hei Ymer og velkommen til Baatplassen. :yesnod:

 

Jeg er oppvokst mer eller mindre i HR 26 og HR 29. Familien hadde HR 29 i 10 år - en 1988 modell som har vært på langturer og på regattaer. En flott båt som seiler godt med gode seil og rett trim

 

Jeg snakket litt med pappa om roret på HR 29 før jeg skrev dette så jeg fikk en full oppdatering - det er jo han som har seilt de fleste tusen nm som denne båten la tilbake i vårt eie.

 

Det er slark i rorlager på HR 29 og flere HR båter. Dette er et kjent fenomen og den meldingen vi fikk fra HR var at dette var en skjønnhetesfeil som følge av konstruksjonen. Dvs verftet mente den gang at det ikke hadde noen betydning. Man kjenner dette godt ved at man rister i rorkulten og merker slarken

 

Om man går for motor eller det er sterkt press pga strøm eller vind kan roret virke rykkete. Dette merker man særlig godt når man bakker.

 

Noen HR eiere utbedrer dette - men da må man ta av roret og hugge ut lageret. Det står en beskrivelse av denne operasjonenen på det jeg tror er en HR 352 på HR klubbens hjemmesider (jeg fant den ikke nå i farten men jeg har sett den før)Om du ikke finner den, send mail til Osmund Tveit

 

Fernanda her som har en 352 har vært inne på dette med roret en gang også tror jeg. Og Lasse har en 312 - så han vet kanskje også noe.

 

Har du sjekket at det er saltvann som lekker inn ved roret? På båten vår var det også vann bak her - vi fant etter 8-9 år ut at det kom regnvann inn gjennom den plasthylsa som er gjennomgangen til dekket.

 

Et annet tips jeg fikk fra pappa var at han hver vår sprayet fett (saltvannsbestandig spray fett fra Würth tror jeg) inn på rorstammen akkurat i overgangen mellom roret og skroget. Dette hjalp visst hos han. Fettpressa hadde han aldri gjort noe med utover å etterstramme nippelen :rolleyes: (sier litt om fatterns tekniske forståelse).

 

Lykke til videre med båten

Link to post
Share on other sites

Fant infoen på HR klubben - dokuementet heter "Tekniske tips av Åsmund Tveit versjon oktober 2005" og finnes under Tips og Råd

 

Jeg tillater meg å kopiere inn her også-

 

1.8 Glapp i rotet på Enderleinkonstruerte båter

 

”När jag seglar i tufft väder på undanvind har jag börjat märka att det så att säga ”hugger til” lite i roderaxeln. När jag inspekterade rodret vid höstupptagningen fann jag att det fanns et spel på ca 4 med mer. Hur kan man göra för at minimera spelet? Rundt roderbeslagen finns det något som ser ut som små sprickor. Vad kan det bero på?”

 

Verftets svar:

På de äldre, Enderleinritade HR-båtarna, som i dag inte byggs längre: HR 26, 29, 31 Monsun, 312, 35 Rasmus, 352, 38, 382, 42 och 49, finns det i undre roderlagret en tapp. Glappet du beskriver är ett naturlig slitage av tappen. Glappet har ingen omgående betydelse för rodersystemets styrka, men det känns mindre angenämt. Vi rekommenderar att byte ut tappen enligt följande:

Bytet måste göras, när båten står på land. Börja med att palla upp ett stöd under roderbladet. Lossa sedan övre roderbeslagets mutter, se skiss. Notera att roderaxeln i underkant slutar med muttern i övre lagret. Muttern er många gånger täckt av spackel som måste hackas loss. När muttern är bortskruvad, kann roderaxeln dras uppåt. Nu er övre lagret frigjort. Undre lagret lossas genom att ta bort skruvarna, eller på eldre modeller slipa bort nitarna, från roderbladet. Skruvarna eller nitarna är täckte av spackelmassa. Nu kan roderbladet dras akterut. Undre roderbeslaget plockas isär och tappen blir åtkomlig. Tag ett mått i hålet med skjutmått och gå till en mekanisk verkstad och beställ en ny tapp. Varje tapps storlek blir unik för varje båt, beroende på hur stort slitaget varit. Materialet kan vara ickerostande propellaraxelstål, eller Essmatur A. Det senare kan närmast beskrives som saltvattenbeständig mässing. Normalt sett är jobbet färdig här och rodret återmonteras enligt omvänd process. Roderbeslagen spacklas över.

Har däremot slitaget gått långt, kan hålet i undre roderbeslaget ha blivit ovalt, vilket betyder, att även den del av undre beslaget som sitter på rodeskeget måste lossas, så att beslaget kan tas till mekanisk vekstad för uppborrning till cylindrisk hål. I detta fall tas ett rör el dyl för att räta upp undre roderbeslaget igjen vid återmontering. Beslaget monteras i spackelmassa, exempelvis Plastic Padding Glasfiberspackel, samt med de gamle skruvana. I övrigt återmontering enligt ovanstående beskrvining.

Det är bara en tidsfråga innan spacklet över roderbeslagen krymper lite. Detta kommer då att se ut som en liten spricka, men är inte det.Spackelkrympningen har endast en kosmetisk betydelse och har ingen som helst inverkan på styrkan.

Dagens Frersritade båtar har en annan konstruktion, där ovanstående inte kan förekomma.

Posted Image

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har byttet nedre rorlager på min HR312. Jeg er ikke sikker, men tror HR29 har samme type kontstruksjon. Jeg hadde litt slark i rorlageret og knepping i rorkulten. Selv om det er ubehagelig, er det nok ingen grunn til bekymring. Boltdiameteren var ca. 2,5 cm. Hvis du vil ha ytterlige opplysninger kan du jo sende meg en e-post. Jeg har også noen bilder jeg kan sende.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Mitt ror var slik at det hadde en form for slerk. Når man svingte og passerte senterpunktet kjente man (og hørte?) et tydelig "klunk". Ut over det fungerte roret ok etter det jeg husker.

 

Det er stor rift om plassene hos Br. Martinnson, så skal man ha båt der om vinteren må man gjerne bestille et år i forveien.

Link to post
Share on other sites

Legger til:

 

Har hatt båten der to ganger. Første gangen var det snakk om reparasjoner etter en grunnstøting. Da lå båten der mesteparten av sommeren. Utbedring av roret ble gjort samtidig.

 

Andre gangen var det snakk om vinteropplag og diverse utbedringer jeg ønsket å få gjort, bl.a fjerning av gammelt bunnstoff og primer + en masse andre ting (ei lang liste).

 

Har bare gode erfaringer med Martinsson

Link to post
Share on other sites

Dette med slakk i roret er nok ikke noen umiddelbar fare, men jeg har utbedret dette selv på min Hr 352. Slakken var så stor at jeg hørte tydelige knepp når vi la stille og fikk sjø inn akter, eller også når vi var i fart.....

Så jeg tok på maske og snorkel, mens rederinnen vred på rattet. Da fikk jeg både se og høre hvor det kom fra...., det nedre rorlageret hadde god slakk og roret vred seg.

 

Følgende vinter hogde jeg frem rorhengslene, de ligger innsparklet bak epoksi, elns., og demonterte roret. her var det tydelig en slitasje, hullene i hengslene var ovale, men både hengsler og bolt var så grovt dimensjonert at det nok hadde holt i mange år til uten fare.

 

Hullene ble satt i benk og frest opp, ny syrefast bolt ble dreiet, samt nye nylonforinger.

Alt ble montert igjen og har vært perfekt etterpå.

 

Ingen spesielt krevende jobb, men du må ha tilgang til å maskinere delene.

 

Som Bitteliten skriver høyere opp, dette er også beskrevet på HR klubbens sider.

 

Ta gjerne kontakt for mer opplysninger.

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...