Jump to content

En båtkjøpers rettigheter?


vikers

Recommended Posts

Jeg har jo nettopp solgt Noralotte, og det kunne jeg gjort mange ganger. En gjeng var mer eller mindre klare til å kjøpe over telefon, men jeg sa at jeg solgte til første som kom og så/prøvekjørte.

 

Som sagt så gjort - en bestefar fra Asker kjøpte båten, ga meg håndpenger og reiste inn til Asker igjen.

Jeg sendte avtale med dato for overtakelse, og innbetaling av resterende beløp.

 

Så viser det seg at kjøper ikke har båtplass i Asker - kun vinterlagring fra første uken i oktober. Han vil derfor vente med store deler av beløpet til han kan hente båten og "få nøkkelen i hånden" som han sa.

Han vil gjerne gå med båten fra Brevik til Asker - enda jeg tilbød ham meget rimelig transport på den lastebilen jeg skal ha til frakt av seileren min til uken..den bilen går jo tom tilbake, og i og med at han ikke har båtplass, ei heller opptak til vinterlagring før i oktober så ville jo dette være midt i blinken.

 

Jeg tilbød karen også å benytte min båtplass ut året om så var, men jeg vil gjerne få avsluttet handelen. Når jeg først har solgt, så har jeg solgt mener jeg - da er det ikke noe særlig å ha ansvaret for å kikke etter båten lenger - og vite at den faktisk ikke skal være min lenger.

 

Er dette noe en kjøper av båt bare skal få lov til, eller kan jeg stå litt hardere på mitt? Jeg vil jo ikke være en dust heller.

 

Hva mener dere?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Når overtakelsesdato ikke er avtalt, er det et forhandlingsspørsmål selv om resten av dealen står fast (pris etc.). Ikke dermed sagt at kjøperen kan trekke levering ut i det uendelige, man må legge til grunn når intet annet er sagt at overtakelse skal skje innen "rimelig tid". Det er jo ikke lenge til oktober heller ... selv om det er lett å forstå din irritasjon. Typisk en form for balltre-slag som rammer bakfra, ut av intet.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hva skrev du i kontrakten?

 

Du sendte avtale om dato for overtakelse og betaling av resernede beløp?

 

Er det ikke skrevet kontrakt blir det ord mot ord. Gi beskjed om at båten selges til førstemann hvis den ikke betales innen f.eks en uke. Skjer ikke det så selg den til nestemann som ville kjøpe.

Håndpengene er dine.

Link to post
Share on other sites

Hva en kjøper har rett til eller ikke er helt klart kun det ni blir enige om. i dette fallet hadde jeg snakket med kjøper og forklart ditt stå sted, sånn att ni kan finne en løsning som blir bra for begge parter.

 

Skjønner godt ditt ståsted, personlig så hadde jeg følt på samme måte. Ikke hyggeligt og ikke avslutte handeln før ut i oktober, siden det da er en del spørsmål om hva hvis, osv.

 

Spørsmålet er og hvor stor hånd penning som er betalt, er den stor nokk for att eventuellt dekke tap hvis kjøper trekker seg helt eller hvis det skjer han noe?

Link to post
Share on other sites

Jeg driver ikke bankvirksomhet. Har alltid avklart levering og betaling. Synes det er ekstraordinert

att det skal ta tid. Du som selger setter krav, på lik måte kjøper gjør dette.

 

Med andre ord, informer kjøper att dette ikke er forutsetningene. Men dette har sammenheng med

hva som er sagt i i en salgssamtale

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Kontrakten sa tydelig at båten er min eiendom frem til alle penger er overført - siste dato for overføring er 17.09 - han får altså nesten 14 dager fra avtalen ble gjort og til penger skal være innbetalt. Så vil kjøper at jeg skal ha ansvaret for båt, uten å få restbeløp i enda 3 uker utover dette i alle fall.

 

Jeg kjører tross alt drøye timen for å se etter båten, noe jeg vanligvis gjør flere ganger i uken...og som også var medvirkende til at jeg solgte.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Kontrakten er underskrevet av oss begge...men jeg har jo ikke lyst til å være urimelig. Synes bare det var vel lenge å skulle fortsatt ha ansvaret for båten i 5 uker, og kanskje lenger, etter at avtale om salg og datoer i utgangspunktet var gjort. Derfor spurte jeg om deres meninger her - den skriftelige avtalen er klar den, men kjøper vil nå i ettertid utsette restbetaling og overtakelsestidspunkt - noe jeg ikke har så veldig lyst til.

 

Jeg skal/vil ikke ha båt akkurat nå - kun den som skal teltes inn i påvente av bedre helse. Pluss den store som jeg har gitt meg selv 5 år på. :lol:

Ingen båt i drift og på vannet med andre ord - Det krever fort endel.

 

Redigert for manglende "D`er" ( mangler D-tasten på tastaturet.)

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Betaling og overtakelse innen avtalt dato, ellers går den videre til nestemann på listen. Kan vel ikke være urimelig det? Synes det er direkte frekt av kjøper å påføre deg ansvaret for å passe på båten for ham i mange uker etter det som er avtalt!

 

Jeg hadde noe liknende sist jeg solgte båt, bortsett fra at jeg fikk pengene først og deretter måtte passe på båten i tre-fire uker før det passet eier å komme og hente den! Føltes ikke helt rett det heller....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Vikers - jeg hadde krevd fullføring av handelen i hht kontrakten - om ikke heves kontrakten pga vesentlig mislighold, dvs uteblitt betaling. Skal du stå for havneleie og forsikring og risiko i denne perioden da? Hva om båten synker i perioden - skal han ha rett til å heve kjøpet da eller?

 

Nei, dette er for dumt. Krev oppfyllelse i hht kontrakt, eller selg til en annen.

Link to post
Share on other sites

Som du sier; i følge kontrakten er båten din eiendom inntil fullt oppgjør finner sted, senest 17/9. Hvis oppgjør ikke har funnet sted innen fristen så tilhører båten hvem? Jo, deg, og kjøper har brutt kontrakten.

Hva gjør man så? Hva med håndpengene du har mottatt? Er det penger du "bare" kan beholde eller må det f.eks gå med til å dekke eventuelt tap hvis båten selges til andre for lavere beløp. Hvis den selges til andre for samme eller mer, ja da har du jo ikke tapt noe sånn direkte (noe kjøring, telefon og sånn javel), men kan du allikevel beholde håndpengene?

Jeg vile tro ja, men en annen ting er hva man faktisk gjør/føler riktig, men håndpenger er jo din sikkerhet for at kjøper holder sin del av avtalen som er høyst frivillig inngått.

Jeg har ingen sympati med kjøper, og det er heller ingen umulighet å få leiet seg en plass i Asker-området nå før båten kan gå i opplag. Dessuten har jo du allerede tilbudt kjøper å benytte din plass hvor den ligger.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Etter som jeg husker solgte du den jo billig til førstemann for å unngå budrunder og slikt.

Da er det vel nærliggende å tro at det også var for å unngå bryderi som dette også.

 

Det burde kjøper forstå synes jeg.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Betaling og overtakelse innen avtalt dato, ellers går den videre til nestemann på listen. Kan vel ikke være urimelig det? Synes det er direkte frekt av kjøper å påføre deg ansvaret for å passe på båten for ham i mange uker etter det som er avtalt!

:yesnod: Helt enig. Uteblitt betaling og overtakelse av båten er i strid med kontrakten, og kan selvsagt få de vanlige følger av slik opptreden.

Vikers - jeg hadde krevd fullføring av handelen i hht kontrakten - om ikke heves kontrakten pga vesentlig mislighold, dvs uteblitt betaling. Skal du stå for havneleie og forsikring og risiko i denne perioden da? Hva om båten synker i perioden - skal han ha rett til å heve kjøpet da eller?

Vesentlig betalingsmislighold inntrer antakelig ikke i løpet av slik kort tid som det her er tale om (men forsinkelsesrente vil selvsagt påløpe). Det kan også bli vanskelig å heve kontrakten av "omsorgsgrunner". Etter den avtalte overtakelsesdato ligger nemlig risikoen for båten på kjøperen, når den ikke er avhentet av grunner som kjøperen hefter for; etter Kjøpsloven § 13: «Blir tingen ikke hentet eller mottatt til rett tid, og beror dette på kjøperen eller forhold på hans side, går risikoen over på ham når tingen er stilt til hans rådighet og det inntrer kontraktbrudd fra hans side ved at han ikke overtar tingen.»

 

Slike forhold som dette er alltid vanskelige å løse -- du vil bli kvitt båten, kjøperen vil ha den, men vil ha en utsettelse. Så kan du bare lure på hva som blir det neste. «Araber-forhandling» kalles det gjerne når den ene parten stadig vil ha mer eller gi mindre og har all verdens påskudd for det.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg forstod deg riktig S_W så kan man selge båten til neste mann på listen etter 17/9 hvis oppgjør ikke har funnet sted som avtalt. Hva med håndpengene? Spiller det noen rolle om salg til neste mann på listen skjer til høyere/lavere pris enn den inngåtte avtalen?

 

Sikkert flere enn meg som lurer på dette for vi kan alle komme i denne situasjon ved salg av ymse saker og ting!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...